Hej.
Har en Bionet från ariterm modell 2011. med en 12kw brännare,Som jag kör på ca 8kw.har noterat att efter 400kg pellets så börjar asklådan bli full.hur mycket pellets kan ni köra igenom den innan ni måste tömma lådan?
//T
Hur länge räcker er asklåda till ariterms bionet?
Hur länge räcker er asklåda till ariterms bionet?
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Hur länge räcker er asklåda till ariterms bionet?
Om vi utgår från en askhalt om 0,3 % i normal pellets - alltså lejonparten av de svenska pelletsmärkena, så skall du efter 400 kg pellets ha ca 1,2 kg aska. Jag vägde upp 1 liter aska och den vägde knappt 300 gram - så 20 liter aska som ryms i Bionet' ens asklåda skulle väga 6 kg. Det skulle normalt innebära 2 ton(!) pellets för att ge nog aska att totalt fylla lådan. Kolla hur brännaren går, och kolla om det sotar mycket. Gör det så, dra ner matningen. Vid nuvarande effekt skall brännaren ha 1,67 kg/timme eller 167 gram per 6 minuter. Kolla hur brännaren går, och verkar den gå "fett", dvs sotar, så dra ner matningen försiktigt tills sotningen upphör. Lågan skall vara gyllengul och sotet i konvektionsdelen skall vara torrt och ge bara en mycket tunn avlagring. Ha block och penna med dig och notera nitiskt ner alla justeringar du gör, så blir det lättare att spåra tillbaka om något skulle bli fel.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kör lambda 1.7 -1.8 så det är nog hyfsat.askan såg ljus och fin ut.är du verkligen säker på din beräkning?
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Säker kan man ju aldrig vara
Jag började med att beräkna hur mycket aska 1 pall 832 kg gav - och kom fram till ca 2,5 kg. Jag vägde 1 liter aska och kom till ca 300 gram. Ergo bör varje pall med pellets alstra ca 8,3 liter aska, två pallar 1664 kg ger 16,6 liter aska - och om man inte ger med sig innan lådan är full, har man ca 2 ton pellets eldad.
Givetvis kan det finnas pellets som ger mer aska, men att du börjar få full asklåda redan efter knappa halvpallen tycker jag låter mycket - i synnerhet som du har en brännare som övervakar sig själv med lambda styrning. Skulle jag få lika stor askmängd i min panna, skulle jag få aska ur var och varannan dag
- och då skulle det blivit värmepump på stubben. Om askan är ljus och fin och inte innehåller oförbrända pellar, så är detta ett mysterium. 

Givetvis kan det finnas pellets som ger mer aska, men att du börjar få full asklåda redan efter knappa halvpallen tycker jag låter mycket - i synnerhet som du har en brännare som övervakar sig själv med lambda styrning. Skulle jag få lika stor askmängd i min panna, skulle jag få aska ur var och varannan dag

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hej!
Jag har ingen erfarenhet av nämd panna - men:
I min panna ser det lika fullt ut efter 2 ton som efter 3 ton. Askan tappar fluffighet och dess egenvikt gör att den tids nog blir mer kompakt.
mvh
Jag har ingen erfarenhet av nämd panna - men:
I min panna ser det lika fullt ut efter 2 ton som efter 3 ton. Askan tappar fluffighet och dess egenvikt gör att den tids nog blir mer kompakt.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
I asklådan är det väldigt poröst så en överslagsräkning funkar nog inte men om man ser till att folk som kör Ecoflex/Biomatic som har 45-50 liters asklåda kör 1-1,5 ton verkar det normalt..
Har du askkomprimering i din asklåda?
En kompis som kör med biomatic brukar skaka asklådan så han kan köra över 2 ton mellan tömningarna, Själv skulle jag inte göra de då det åker ut endel i pannan som gör att man knappt får igen asklådan efter man skakat den några ggr..
Jag tar igen all aska från min kompis, Skottar ner askan i ett 75 liter fat o det brukar rymmas 6 st 50 liters asklådor i detta fat då man packar askan.. 150 liter aska (2 st 75 liters fat) från 18-20 ton pellets brukar de bli varje år + mina 50 liter aska som kastas ut på snön i början på april så kärringen får spel o skäms
Tar ca 1 vecka så är 1 meters snödjup borta o när grannarna krattar gräset klipper jag första gången o jag krattar inte
Har du askkomprimering i din asklåda?
En kompis som kör med biomatic brukar skaka asklådan så han kan köra över 2 ton mellan tömningarna, Själv skulle jag inte göra de då det åker ut endel i pannan som gör att man knappt får igen asklådan efter man skakat den några ggr..
Jag tar igen all aska från min kompis, Skottar ner askan i ett 75 liter fat o det brukar rymmas 6 st 50 liters asklådor i detta fat då man packar askan.. 150 liter aska (2 st 75 liters fat) från 18-20 ton pellets brukar de bli varje år + mina 50 liter aska som kastas ut på snön i början på april så kärringen får spel o skäms

Tar ca 1 vecka så är 1 meters snödjup borta o när grannarna krattar gräset klipper jag första gången o jag krattar inte

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd