Tips var vinner jag mest på att elda?

Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Jonaslatt »

Hejsan jag har en äldre combi panna som jag nu har eldad i ca två månader med Pellets. Det va olja innan.
Jag har haft hemma en som har ställt in allt med instrument.
Fanns tydligen två nackdelar .
Litet förbrännarrum. Och släpper ut 300grader till fåglarna.
Huset är på ca 100kvd och drar en säck om dagen. Och då e det bara värme. Inget vatten. Och ca 22grader inne.


Bild å pannan
http://www.ladda-upp.com/bilder/75919/br-C3-A4nnare

Vad vinner man mest på stort eller litet förbränningsutrymmen?

Tänkte om man skulle pröva att elda ifrån vedluckan istället.
Båda går lika lång väg till skorstenen. Då den sitter i mitten och olje luckan på höger sida och vedluckan på vänster.

Ursäkta om texten blev konstig. Min telefon är inte kompis med denna sidan.
Mvh
Senast redigerad av Jonaslatt den tor 08 nov, 2012 09:29, redigerad totalt 1 gånger.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av msh16 »

Går det inte att göra någon plåt som leder en del av röken från oljeutrymmet till vedutrymmet så blev det mer effektivt.
I vedluckan går värmen rakt ut i skorstenen, borde i så fall vara bättre med askluckan.
Först måste du mäta upp effekten på brännaren. Blir meningsöst annars med långa trådar om inrykning och hög rökgastempratur när fakta saknas. Finns beskrivet massor av gånger hur man gör, bara att söka.

En dålig panna blir ändå sämre om effekten är onödigt stor. Annars är en säck om dagen rätt så normal förbrukning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Jonaslatt »

Tack för snabb svaret.
Vedluckan går inte direkt ut i skorsstenen. Båda har lika lång väg till skorstenen.

Jag ska pröva mäta ikväll . Hitta denna beskrivning. Stämmer den?

Du kan mäta vilken effekt du stoppar in i pannan genom att ta bort slangen när brännaren går och samla den pellets som rinner ut i en påse under 6 minuter. Under tiden matas brännaren med pellets för hand. Vikten i kilo gånger 4,8 på den pellets som kommit motsvarar effekten i kW.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Icecap »

Min panna är en annan men inte heller sinnessjukt effektiv. Jag har via idogt testande insett att all effekt över 12kW är mer eller mindre bortkastat varför jag kör på så låg effekt som det bara går.

Med 300°C+ i rökgastemperatur kör din brännare en bit över vad pannan kan ta emot och jag är skapligt säker på att det går att göra något åt det. I min panna finns det en baffel som vinklar ner rökgasen från oljedelen och hemligheten är att rökgasen ska ha så lång väg som praktisk möjligt att gå innan den lämnar pannan, det ger den mer tid att överföra energi till pannan helt enkelt.

Min teori (jag känner inte din panna alls) är att våra pannor nog är rimligt lika. I min finns det ett kammare för oljebrännare (sitter numera pelletsbrännare där) och det kammare mynnar ut i vedkammaren (eg. kokskammaren) varefter det är ung. raka vägen ut. Dock sitter det en gjutjärnsvinkel som kallas "oljebaffel" och den vinklar utloppet från oljedelen neråt och ger därmed längre väg i pannan vid att försöka fylla vedkammern med den värma gasen.

Jag ha förlängd denna baffel med en plåtbit och det sänkte rökgastemperaturen med 25°C och det är den väg du behöver att gå för att få bättre ekonomi i det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av msh16 »

Stämmer bra det där med effektmätningen.
Röken går väl ut på översidan på en så gammal panna? Går röken ut nere vid askluckan (underförbränning) är det bra att sätta brännaren i vedluckan men knappast annars.
Om rökutloppet sitter längst upp borde askluckan vara bästa platsen för en brännare. Men luckan på din panna ser ynkligt liten ut. Så det finns alltså inte någon förbindelse mellan veddel och oljedel inne i själva pannan?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Stegatorparn »

Vikten i kilo under 6 min x 4,8 eller vad som står på påsen x 10 ( för att få en hel timma)= effekt

Jag tycker att det är enklare att fejka en start utan pellets och dra ur fotocellen och belysa den med en sladdlampa. Man slipper handmatningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Honda »

Energitätheten för pellet är ungefär 4,8kWh/kg.
Dvs vikten i kilo för den pellet som har kommit ut under en timme multiplicerat med 4,8 motsvarar effekten i kW.

Om du matar pellet i 6 minuter, dvs 1/10 timme, så måste du multiplicera med 10 för att få effekten i kW.

Alltså:
(pelletvikt i 6 minuter)kg * 4,8kWh/kg / (1h/10) = effekten i kW

Du ser att du får kg/kg = 1 och h/h=1 så den enda enheten som lämnar kvar är kW.

Äh, stegatorparn hann före, men nåja...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Jonaslatt »

Icecap skrev:Min panna är en annan men inte heller sinnessjukt effektiv. Jag har via idogt testande insett att all effekt över 12kW är mer eller mindre bortkastat varför jag kör på så låg effekt som det bara går.

Med 300°C+ i rökgastemperatur kör din brännare en bit över vad pannan kan ta emot och jag är skapligt säker på att det går att göra något åt det. I min panna finns det en baffel som vinklar ner rökgasen från oljedelen och hemligheten är att rökgasen ska ha så lång väg som praktisk möjligt att gå innan den lämnar pannan, det ger den mer tid att överföra energi till pannan helt enkelt.

Min teori (jag känner inte din panna alls) är att våra pannor nog är rimligt lika. I min finns det ett kammare för oljebrännare (sitter numera pelletsbrännare där) och det kammare mynnar ut i vedkammaren (eg. kokskammaren) varefter det är ung. raka vägen ut. Dock sitter det en gjutjärnsvinkel som kallas "oljebaffel" och den vinklar utloppet från oljedelen neråt och ger därmed längre väg i pannan vid att försöka fylla vedkammern med den värma gasen.


Jag ha förlängd denna baffel med en plåtbit och det sänkte rökgastemperaturen med 25°C och det är den väg du behöver att gå för att få bättre ekonomi i det hela.
Tack så mycket.
Jag ska försöka måla en bild när jag kommer hem hur den ser ut invändigt.
Jag har ingen skorsten över pannan. Den sitter längst bak längst ner mot backen i mellan olje och ved rummen.

Försök gärna att redigera citeringen när det används, forumet blir så svårläst när svaret är mindre än citeringen i ett inlägg. / Roli moderator
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Jonaslatt »

En bonus fråga.
Kan man på något sätt mäta rök temperaturen själv? Installatiören hade ett verktyg till detta. Men det såg inte gratis ut.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av bergatorparen »

Skaffa en rökgastermometer. Den kostar några hundringar, men är guld värd: Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Stegatorparn »

Clas har en http://www.clasohlson.com/se/Rökgasterm ... r340641000.

Edit: Får inte länken att fungera. Du får klistra in den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Icecap »

Länken fungerar inte pga. svenska tecken i den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av Honda »

http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000
åäö-problem, det här funkar tydligen
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av bergatorparen »

Och den är samma fabrikat, men 70 - 80 % billigare än om den skulle gått via VVS branschen. Där ser man. Underskatta inte "Classe" :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tips var vinner jag mest på att elda?

Inlägg av rod02 »

Är ni säkra på att det bara var tempen installatören mätte? Så det inte var en rök analys.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar