Ny panna

skalman01
Ungskog

Ny panna

Inlägg av skalman01 »

Funderar på att byta panna till våren har en baxi eurofire brännare vilken panna kan vara lämplig till en sån ? funderar på en focus pe-20 funkar den med framåt brinnande brännare?
ronald
Pannrumstomte!

Re: Ny panna

Inlägg av ronald »

Funkar nog bra! både framåt/uppåt brinnande vad jag hört..
Är det begagnat du är ute efter,eftersom du frågar om den pannan? :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
skalman01
Ungskog

Inlägg av skalman01 »

Nä tänkte mej en ny kanske. Är det en gammal modell som inte är bra? Kanske finns andra som är bättre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Pannan som sådan, har varit med ett tag - men den har mycket hög verkningsgrad och alla komponenter som behöver sotas/rengöras sitter i och för sig lätt tillgängliga. LO här på forumet har jag förstått kan köra ca 1 tonn pellets mellan varje sotningstillfälle i sin PE20. Pannan produceras i Finland och exporteras till många länder. Företaget hade tidigare varumärket JÄMÄ, om jag inte minns helt fel. I Sverige importeras dessa pannor av Metroterm som saluför dem under märket Focus.
Här är en film som LO själv lät göra om sotningsförfarandet på pannan för 5 år sedan. http://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A
Lägg märke till manicken som står bredvid pannan på höger sida: Det är den ena baffeln. Han tvingades ta ut den på grund utav för låg avgastemperatur (han har 15 kW brännare). Det finns två sådana bafflar i pannan.
Kolla på filmen så får du ett bra intryck av hur pannan är konstruerat och hur det går till att sota och aska ur den. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman01
Ungskog

Inlägg av skalman01 »

Låter ju som ett rätt så ok alternativ ändå är ju bra pris på dom också är ju inte fel. Funderar även på om vedosols combifire panna skulle kunna vara ett alternativ har inte så långt till dom så då skulle man kunna hämta en på plats. Är det nån som har nån erfarenhet av en sådan?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Combifire är samma panna som janfire kör med o den används även av sp då dom testar brännare :wink:
Skulle helt klart hellre ta den pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag kan bara hålla med André där: Combifire har dessutom spaksotning som standard och automatsotning som tillval. Den är avsevärt mer lättskött än PE20, och kan du hämta en själv så får du som regel rabatt för det. Men båda dessa pannor är bra - bara så det är sagt. Båda är dessutom dedikerade pelletspannor vilket är bra för brännaren som då slipper ta så myckets stryk som den får i en oljepanna, som jag har.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Inlägg av RikardSvalöv »

Har haft denna panna i tre år tillsammans med en CTC Bio brännare. Som tidigare sagts sitter de delar som skall sotas mycket lätt åtkomligt vilket gör det hela till en snabb procedur. Efter 500 kg eldad pellets (eller närmaste lördag efter :)) stänger jag brännaren, äter frukost och går sedan ner och sotar på ca 20 minuter (lite lagom morgontrött).
Verkningsgraden har blivit uppmätt till 93 % har jag för mig. Tycker det funkar ganska fint, dock är det ju skönare ju längre mellan sotningsintervallen det är. Man kommer ju aldrig ifrån att en panna med liggande tuber kanske inte är optimal för pellets.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
skalman01
Ungskog

Inlägg av skalman01 »

Ja just nu har jag brännaren i en stor molle vedpanna och det funkar men går åt onödigt mycket pellets tycker jag, har även acktankar en på 500l med beredare i och en slavtank på 1000l kör nu bara mot tanken med beredare i för att få varmvatten. Finns det nått alternativ för bara laddning av acktank eller är det slinga i dom flesta pannorna? Vilket är bäst att kasta ut alltihopa och sätta in en komplett panna eller behålla lilla acktanken och bara ha en panna för laddning?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bästa systemverkningsgrad får du med allt i pannan, men bästa varmvattenkomforten får du om du behåller den lilla acktanken och driver den med en laddpanna såsom nya NIBE Pellux 100, VB Pellmax UB, ULMA laddpanna eller någon annan lämplig laddpanna. Där används en helt vanlig standard laddomat - sannolikt kan du återanvända den du har om den är i bra skick. BAXI har även tagit in en ny laddpanna, men den har 16(!) tubrör med varsin turbulator, och även om dessa skall sotas bara ett par gångar om året - lämpligen när sotaren gör det, så är det ändå ett rejält jobb. Pannan har spaksotning och möjlighet för motordriven automatsotning (tillval). Den har dock stor asklåda, sidomontering av brännaren och servicelucka typ rejäl som gör den lättservad ändå. http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -05-21.pdf
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Och stämplad effekt 6,5-24kW med turbulatorer och allt! Den pannan ska jag komma ihåg att länka till nästa gång det talas om att moderna pannor med turbulatorer måste eldas nära märkeffekt för att fungera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

va bra Skalman01:nu har du fått lite mer tips!..Lägger in min favorit också!! :) ... http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv
Finns en här på forumet"som just investerat i en...Verkar :D
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag fick en smärre chock: NIBE Pellux 100 verkar komma med brännare till ett rekommenderat pris av 35 000 kronor inklusive moms :shock: Kan detta vara möjligt eller är NIBE ute och fiskar :?:
Är detta sant, så vet jag vad JAG skall ha nästa höst. :D

http://www.nibe.se/Produkter/Pellets/Pr ... ELLUX-100/

Är det jag som tagit på mig de fel glasögonen, eller är det fler som får samma intryck?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag ser ingenstans att det står att brännaren följer, något varmvatten presterar den inte heller.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, den måste kopplas till antingen en acktank med beredare, eller en tekniktank eller en såkallad passiv varmvattenbereade typ NIBE PUB. Det som lämnar intrycket av att brännaren är en del av paketet är när man läser manualen - så ingår detaljerad beskrivning av denna brännare - något som inte är fallet hos den större Pellux 200 där man rekommenderar NIBE PB10 eller PB20. OM brännare ingår är det, trots att den saknar egen VV förmåga en billig panna - måste brännare köpas till - är den totalt ointressant.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar