Ökande antal pannpuffar?

Skriv svar
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Ökande antal pannpuffar?

Inlägg av sjrobols »

Nu så har kylan kommit på allvar och med det känner man sig mer involverad i sin kära pelletsbrännare :)

Lite smolk i glädjebägaren är det dock, jag har på sista tiden märkt att allt oftare (en-ett par gånger i veckan) så kommer det en liten pannpuff i uppstarten. Vet väl inte riktigt hur ofta det sker då jag inte är i närheten av pannan vid varje uppstart och det inte är något högljutt ljud precis. Det är ingen direkt stor pannpuff, bara mer som en liten fjutt i pannan och lite rök som siprar ut genom sotluckan. Har också märkt att det allt oftare luktar "eld" vid uppstarten än vad det gjorde första året. Kan vara att man inbillar sig, men det är den känslan som är. I morse så hade brännaren dessutom stoppat, för första gången på länge utan att orsaken var stopp i röret... Med tanke på att det har eldats väldigt mycket mer nu när kylan kom så är det inte utan att det känns som ett samband med detta.

Detta är egentligen inget som jag har haft tidigare, har kört med samma pellets hela vägen och i stort sett samma inställningar. Nu har jag förvisso inte dubbelkollat startdosen på ett tag, men får bli en koll till kvällens sotning (sotar en gång i veckan). Har ni någon gissning på vad det beror på? Startdos? Uppstartsfläkt?
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
msh16
Energiprofet!

Re: Ökande antal pannpuffar?

Inlägg av msh16 »

Stannade brännaren pga. brist på bränsle eller var det en misslyckad start?
Annars är väl inte Eurofire kända för att ha startproblem.
Spån i förrådet som ger mindre matning och för liten startdos?
Sitter tändelementet på rätt plats eller har det flyttat på sig?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Var nog en misslyckad start skulle jag tro. Har ibland haft känslan att det tagit väldigt lång tid innan det tänder vid start, då har det inte varit ovanligt att det fjuttat till en puff och det sedan har tänt. Som att det ligger och pyr men inte riktigt tänder så att säga.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Kanske du bytte pelletssort. Köpte några påsar av Fågelfors pellets på Bauhaus i Uppsala men det var dumt.
Fick en askkaka i rostret som jag aldrig fått förr. Man kunde ta ut kakan som den var med fingrarna.
Kan ju stoppa för värmen från tändelementet på en del brännare tänkte jag.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej sjrobols

Bra att veta för alla pellets eldare !!
Har ni koll på inställningen av Dragbegränsaren !! Som SKA vara inställd till 10 Pa som mot svarar ca 1 mmVp

Om undertrycket blir för stort / starkt sugs värmen bort som skall till för säker tändning...
Om det blåser byig vind ute kan också tryck stötar uppstå som också försvårar åter tändning ...

Skorstenens drag ökar helt naturligt av temperatur skillnaden mellan rökgas temperaturen och temperaturen ute !! Större skillnad skapar större / starkare drag / undertryck !!

Puffar kan uppstå om återtändning tar lång tid och kan bero på förstarkt skorstens drag som kyler ner upptändningen igenom att luft flödet blir för starkt igenom pellets brännaren.
( typ blåser ut lågan )

Dragbegränsare hjälper till att skapa säkrare åter tändning av pelletsen.
igenom att hålla begränsat undertryck till önskad nivå i Pa..
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det kan också skyllas för stor startdos. Om det så är för liten startdos och den så blir för stor vid andra startförsök (om brännaren nu gör så) eller om den bara är för stor från början är resultatet det samma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Kan ju tillägga att det efter sotning verkar funka bättre med pannpuffarna, har inte märkt några sedan sotning. Dragbegränsaren är inställd 12-13 Pa och jag har stängt av andra startförsöket (satt det värdet till 0). Har dock inte mätt staqrtdosen ännu...
Skriv svar