Janfire problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
delle.78
Späd planta

Janfire problem

Inlägg av delle.78 »

Hej har en janfire flex-a med problem att den stannar efter ett tag när. Då tänds termokontakt och elspiral men allt är byt. Byt termokontakt, flamvakt och elspiral. Verkar vara doseringsskruven som är problemet. Hur kan man åtgärda det.??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire problem

Inlägg av Icecap »

Posta enbart ETT ställe i forumet! Det räknas som spam annars.

Problemet är nog tvådelat:
1: Du meddelar bara vad slutresultatet är och jag har ingen aning om vad det betyder med "tänds termokontakt och elspiral" och jag känner inte för att leta manual och läsa mig igenom den.

2: Du verkar inte ha kollat brännaren speciellt. Vanligt vid oförklarliga fel är att man övervakar systemet under en tid, kollar vad som sker, hur det låter och liknande.

Men om det är internskruv-problem kan det vara lönt att ta av kedjan och kolla om skruven går lätt för hand, det är känd att lagret har fyllts med spån och låst sig mer eller mindre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd

Inlägg av J:son »

Hej Delle.

Som Icecap säger saknas det information för att vi skall kunna hjälpa dig.
Att du sitter med en cykel och ser hur brännaren beter sig, som Icecap säger, är det första som behövs. När stannar den? Efter hur lång tid?
Funderar på om du har mätt fläktens "Volt-tal" under tiden, med start och fortsättning, hur volten ändrar sig? Uttag för mätning sitter under brännaren, i framkant.
Hur ser det ut i koppen när den har stannat? Oförbränd Pellets?
Är det "tätt" mellan koppens framkant och skyddet runt spiralen, när du sätter i koppen?
Har du nyligen bytt pelletssort?
Har du provat om internskruven går lätt, genom att ta bort kedjan, som Icecap föreslog?
Vi börjar med detta så skall nog jag, Icecap och andra kunna hjälpa dig med ditt problem.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
delle.78
Späd planta

Inlägg av delle.78 »

jag börjar med att be om ursäkt. ny här inne men hittat lösningar till många problem under mina år som pellets andvändare. Nu har jag fått ett problemm som ingen annan verka ha haft.
Det började med att jag sotat panna och min flex-a brännare -03 sen gick den en timme och stannade larmande för termokontakt och el-spiral. Så jag bytade termokontakt och flamvakt + el-spiral. Gick fint i 3 dagar sen uppstod samma problem. Tog bort brännaren städade den och startade om den gick hela start programet tände el-spiralen och jag gick upp. kom ner ett litet tag senare och då blinkade termokontakten och el-spiralen växelvis igen, tittade i brännar koppen låg ingen pellets där så jag körde interskruven manuelt kollade att den funkade efter det gick den 2 dagar sen kom samma fel igen. gjorde om samma sak då funkade den 1 dag. percis som skruven kommer i ett döläge.???? Internskruven går lätt. har inte byt pellets sort. Japp det är tätt vid koppen. kollat pann tryck oxå sammt kollat fläkten. tack på förhand.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

När termokontakt och el-spiral blinkar växelvis, vilken felkod är det då?
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

OBS! Följande tre fall använder samma två lysdioder, men på olika sätt, för att indikera sina larmfunktioner.

Flamvakt:
Om dioderna termokontakt och elspiral blinkar växelvis med rött sken på följande vis: Två snabba blinkningar på den övre dioden (Termok) följda av två snabba blinkningar på den nedre dioden (Elspiral), innebär detta antingen att temperaturen vid flamvakten i nedre fallschaktet inte nått över 50°C inom en viss tid efter start, eller att den under drift sjunkit under 50°C och tolkas då som att brännarens tändning misslyckats eller att den slocknat under drift.

Mikrobrytare:
När brännaren har tagits ur pannan blinkar dioderna för termokontakt och elspiral växelvis med rött sken.

Strömavbrott i manuellt läge:
Om dioderna för termokontakt och elspiral blinkar samtidigt med rött sken, och driftväljaren är i läge "M", indikerar detta att det varit "strömavbrott".
Senast redigerad av SB den mån 10 dec, 2012 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
TMV E20 + Janfire Flex A
delle.78
Späd planta

Inlägg av delle.78 »

Sb förklarar. Jag tror själv att interskruven som är problem men aldrig skruvat med den. Känns som den bara stannar.?.?.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

delle.78: "SB förklarar."

NEJ! SB ger vilka möjliga förklaringar som kan finnas om dessa LED blinkar men DU förklarar inte exakt vilken blinkning det rör sig om! Vill du ha hjälp får du faktisk vara noga och faktisk svara på frågorna!
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Hej Delle.78!

Eftersom det inte verkar som om du kör brännaren Manuell Mode, utan kör med driftvalsomkopplaren i något av lägena 1, 2, 3 eller 4 så återstår ju endast fel som indikeras av Flamvakten, eller felindikering från mikrobrytaren som övervakar att brännaren sitter an dikt mot monteringsplåten på pannluckan.

Vid utlöst flamvakt blinkar dioderna termokontakt och elspiral växelvis med rött sken på följande vis: Två snabba blinkningar på den övre dioden (Termok) följda av två snabba blinkningar på den nedre dioden (Elspiral), innebär detta antingen att temperaturen vid flamvakten i nedre fallschaktet inte nått över 50°C inom en viss tid efter start, eller att den under drift sjunkit under 50°C och tolkas då som att brännarens tändning misslyckats eller att den slocknat under drift. Skulle gissa på att godkänd tidstolerans vid start (efter utvädringen är avklarad) ligger på ca 10 minuter.

För att avgöra felorsaken till utlöst flamvakt är det en klar fördel om man vet om felet uppstår i samband med start eller under drift.

Om däremot dioderna för termokontakt och elspiral blinkar rött växelvis men med endast en enkel blinkning på vardera diod innan växling sker till andra dioden så bör felet bero på antingen mikrobrytaren eller mekaniken kring denna.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Är det mikrobrytaren kan det helt enkelt vara att man bara ska motionera pinnen lite ut och in, kontaktytorna i brytaren kan korrodera lite, det är definitivt inte vanligt men det händer.

Men beskriv exakt felkod, så löser resten sig sannolikt!
Är inte PK!
Skellefteå
Ungskog

Inlägg av Skellefteå »

Kan det vara felvänd kopp? Sintring i sidan som håller koppen i fel läge? För mycket luft, för lite pellets...
CTC 265K år 1976
Janfire flex-A blå bättre begagnad, ny Nya box
140m2 endast uppvärmning ej dusch o varmvattnet
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Förmodar att du menar rostret eftersom FlexA:n inte har någon kopp. Har i.o.f.s. inte provat att vända rostret fel men jag tvivlar på att det skulle kunna gå att göra det.

Om det är flamvakten som löser ut skulle det kanske kunna bero på igensintrade hål i rostret.
TMV E20 + Janfire Flex A
delle.78
Späd planta

Inlägg av delle.78 »

Jag ska kolla nu i kväll när jag kommer hem det som sb sa om det blinkar en eller två gånger. Återkommer med resultat.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Finns det dragbegränsare i systemet?
Är inte PK!
Skriv svar