StoreEnsopellets och Janfire NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

StoreEnsopellets och Janfire NH

Inlägg av singelstring »

Jag har problem med StoreEnsopellets och min Janfire NH-brännare. Det har bildats en askkaka i brännarkoppen och brännaren larmar för dåligt drag. Reklamerat pellets och aska till SE Pellets och fick till svar att pelletsen var det inget fel på men askan berodde på brännaren. Fick uppgift om att ändra värden men jag hittar inte var. Detta skulle jag ändra på: Läge 1 80 - 85 V. Läge 2 95 V. Läge 3 95 V. Läge 4 125 V.

Jag har gått in på den avancerade menyn men hittar inget. Kan nån hjälpa mig? Singelstring.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: StoreEnsopellets och Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Åh herregud... Fläkten på en Janfire NH drivs med 24V. De värden du har fått gäller Flex-A - och även där är de tveksamma!

Du ska väga 10 l pellets och mata in korrekt densitet till att börja med. Sedan kan du ändra askskrapningsintervallen till ett lägre värde, t.ex. 15kg eller så om det inte ger rätt resultat.

Vilken effekt kör du på?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: StoreEnsopellets och Janfire NH

Inlägg av singelstring »

De är tokiga - jag tyckte inte att det stämde! Jag kör med 9 kw och 720 g/l och 4,80 i energivärde. Pellets väger ca 650 g/l och jag kör med askskrapnigsintervall på 10 kg. Jag kollade när jag fick stopp och en askkaka i brännarkoppen att askan var svart.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: StoreEnsopellets och Janfire NH

Inlägg av Icecap »

Om man har långa gångtider på brännaren kan detta ske. Men med skrapning efter 10kg är det inte en faktor.

Jag häftar mig vid den stora skillnad mellan verklig densitet och inställd och kommer osökt att tänka på en likvärd tråd med ung. samma problem.

Där var orsaken att luften till pannrummet inte räckte till. Hur är det med tilluften alltså?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: StoreEnsopellets och Janfire NH

Inlägg av singelstring »

Jag har 2 ventiler för tilluft (som sitter bredvid varandra) som kommer in uppe vid taket direkt utifrån. Sen står alltid pannrumsdörren öppen och jag har lagt en kloss så att dörren inte går helt igen. Jag ska dra 2 sprirorör med en fläkt i den ena och dra ner det ena så att uteluften kommer ner mot golvet ca 1 meter från brännaren. Hoppas att det kan lösa det.

När StoraEnso pellets ringde sa de att det inte var något fel på pelletsen, som kommer från fabriken i Grums och att det är bara råvara från sågverket. Askan som var med skyllde de på att det var brännaren som skulle ställas in bättre. Jag har kört i några år m,en aldrig har jag haft några problem, inte ens de vintrar som det var -15 till -25. Då gick brännaren med samma inställningar och 18 kg mellan askskrapningnarna och det var inga problem. Få se hur det går nu när det blir kallare!
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Skriv svar