Dåligt drag eller..?

danne74
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 20:44

Dåligt drag eller..?

Inlägg av danne74 »

Hej alla.

tack för alla svar senast, har bytt pelletssort och nu fungerar det bra, ingen koksning mera.


först lite fakta om min anläggning

- flex-a, ny box
- 90 grad lågriktare
- tigex 25 inställd ca 15 Pa (luckan öppnas endast några mm och fladdrar) funkar endast så, annars termokontakt fel efter 2-3dagar.
- förbrukning i vinter ca 2-2,5 säck 16kg / dygn ( ca 1000kg i månaden )
- effekt 2 (12kw) med nedsänkt matning 20% = 9,6kw, termokontaktfel vid 12kw, funkade med effekt 1(9kw) med förhöjd matning 10% = 10kw innan installation av tigex.
- Jämä oljepanna max effekt 20kw med 2st "rök gångar" mått ca höjd 120mm, bredd 200mm, djup 500mm. Plåtar som gör en längre väg för röken i båda "rökgångarna" en i den övre och en i
den nedre ( baffelplåt???)
- vattentank i pannan 190l
- panntermostat inställd till 84grader och slår på vid 80grader
- askan är ljusgrå-brun
- synglas finns, sotas igen efter 1 dygn.
- rökgas tempen är vid nysotad panna med båda plåtarna isatt ca 125-130grader
- sotning av pannan 7-8dag intervall
- fläkten inställd på effekt 2 till 82v
- automatshunt
- innsatsrör 100mm ca 7m skorsten.
- pellets 8mm 620kg/m3, värme 4,9kwh/kg
- Ingen montör har ställt in brännaren, endast jag själv på måfå. :D

Nu till frågorna:


1: Hur jag än ställer in dragbegränsaren eller effekten(matningen) så får jag endast ljusgrå rök puffar ur skorstenen, mycket sällan flimmer. skulle inte vilja sänka effekten mera,
tycker att 9,6kw är lågt redan, räcker nog att värma huset och varmvatten men.. ( bo yta 250m2 innomhus temp 21-22 )
Är ljusgrå rök ok? dåligt drag?

2: Dragbegränsaren fladdrar och öppnas endast några mm ( 2-5mm ) är det ok? Dåligt drag? (Borde inte draget vara rätt så bra på vintern, har varit mellan -5 och -15 kallt hela
vintern)

3: 1000kg/månad, stor förbrukning?

4: Kan inte ha i båda plåtarna för då får jag termokontakt fel efter 2-3dagar, dåligt drag? Har jag bara i en plåt så stiger rökgastempen till 155-160grader vid nysotad panna.
Jag skulle vilja ha i båda plåtarna för att få ner pelletsförbrukningen.

5: Synglaset sotar igen på ett dygn, varför? (brännaren borde ju inte gå för fett, eller har jag fel..)


6: Varför kan brännaren endast köra med så låg effekt 9,6kw? Är det ok att köra med så låg effekt, långa gångtider speciellt då när man duschar. sjunker från 82grader till
60-70grader och tar ca 60min att få upp tempen igen.



Ursäkta dom många, kanske dumma frågorna :D men jag skulle bara vilja veta om allt är som det skall vara, eller om jag har dåligt drag när det känns att jag får termokontakt fel lite hela tiden efter dragbegränsar
installationen.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Om jag fattat det hela rätt med pellets eldning så är det halva effekten av oljeeldning som gäller. Nu kommer jag få banner för det . :D . Har själv en ved panna som klarar effekten enligt olja på 30 kW. Kör nu med med ca 15 kW effekt på brännaren och mot acc tank funkar bra med normal rökgastemp+förbrukning. Nu till ditt problem,har du kollat tilluft(ja väldigt viktigt) sen kankse din pann modell är trång och klarar max runt 10-12 kW. Om brännaren går långa stunder är nog inget farligt. Räcker effekten till att värma huset och vatten så är det nog rätt. Ja du har ju en hel del yta att värma så tycker inte det låter jättemycket om nu ditt hus inte är nybyggt
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danne74
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 20:44

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av danne74 »

Hej.

ja, huset är byggt 1980 så det är gammalt. Tilluften så har jag en ventil till pannrummet som är 180mm i diameter, skulle väl borde räcka. 20grader varmt i pannrummet( kollade just). Det är bara inget rolit när man på morronen vaknar och skall duscha o inget varmvatten.. Hände inatt. Undrar varför jag får termokontakt enligt manualen så är det skrivet att dåligt drag ger termokontakt fel, kan det finnas nån annan orsak? brännaren är bara ett par cm ifrån sotluckan, strålningsvärme?
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Micke142 »

nej det borde räcka med tilluften. Funderar på om du inte borde köra med bara en baffel i. Ja om mottrycket blir för stort så brännaren blir för varm för det. Har du provat att köra med ved bara en baffel i ??
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Icecap »

När överhettningsskyddet löser ut är det för att brännaren pumpar in mer gaser än pannan kan släppa av med. Då letar värmen sig baklänges i brännaren och termokontakten löser ut.

En ventil på 180mm är INTE stor! Och kan mycket väl vara orsaken till problemen! Är det möjligt att testa med öppen dörr (på glänt) eller liknande är det dags att se om det ger någon skillnad.

Långa gångtider är knappast något problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danne74
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 20:44

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av danne74 »

jag har provat med en baffel och då verkar det att fungera men rökgastempen stiger så högt att det tar lite mej emot att göra så o dessutom när jag har läst här på forumet så har jag förstått att man inte skall ta ut bafflarna, eller...
Och svar åt icecap så jag har inte provat att ha panndörren öppen, hämtar ganska mycket sval luft in till huset. Har ingen ytterdörr till pannrummet. Men skall pröva det ändå. Skrev annars fel att pipan är 7m, den är nog närmare 8m hög
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Icecap »

En bautaskorsten - och en Tigex 25?
Att Tigex'en inte öppnar är att tydligt tecken på att friskluften till pannrummet är alldeles för lite!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danne74
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 20:44

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av danne74 »

Oukej, ööh vad menas med bautaskorsten? :) Så mera tilluft till pannrummet, kan det hjälpa att ta bort "tallriken" från ventil hålet?
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Micke142 »

Fast tycker det borde räcka med tilluft vid så låg effekt. Sen att brännaren går långa tider tror jag bara är bra . Min brännare går 4-5 timmar ok då laddar jag mot acc-tank
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av enström »

Borde gå att elda normalt i en Jämä oljepanna så du slipper elda på 9 kW. Varken din brännare eller den som AndersA har verkar gilla små oljepannor. Frågan är hur mycket tid ni vill lägga ned på projekten.
Focus Nova med Eurofire
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av AndersA »

Hej
Jag har samma panna som du och har nyligen lärt mig att 10 kw är den effekt som man inte bör överskrida, annars uppstår de problem som du beskriver med bakvärme.
Jag har höjt draget i skorstenen till ca 2mmvp istället för vad brännartilverkare rekomenderar som ofta är ca 1,5mm vp.
Denna panna är en så kallad övertryckspanna, vid oljeeldning så är eldstaden under övertryck pga den kraftiga fläkten som en oljebrännare har samt den trånga konvektionskanalen i pannan. Vid pelletseldning kan man inte ha övertryck så därför reducerad effekt och högre drag i skorstenen.
Prova med att justera dragbegränsaren till det högre undertrycket som en test.
Prova att elda utan lågriktaren, den kan skapa en del bakvärme kanske. Höjden i eldstaden bör räcka till ändå?
Jag har precis köpt en beg Janfire flexA som jag håller på att renovera, har inte hunnit installera ännu varför det är intressant att ta del av dina erfarenheter.
Ska bli intressant att följa detta

Mvh ///AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av lange02 »

Får du inte samma problem som danne74 då?

Kring där jag bor är det ett flertal pelletseldare som fått för kraftfulla brännare monterade av installatörer i sina oljepannor. Installatörerna har löst problemet med avsågade eller urplockade turbulatorer. Ingen bra lösning.
Läser i en gammal broschyr för Jämä oljepanna. 20 kW för olja, 17 kW för gas.
Yrkesproffs som jag talat med räknar att pelletseldning kan ske med 60% av märkeffekten för oljeeldning.
Borde alltså inte vara något problem att elda pellets med 12 kW i denna panna förutsatt att man valt en brännare som är lämplig till att elda i små oljepannor.

Ett par av de omkringboende med utplockade turbulatorer har bytt brännare. Den ena till en ny Eurofire den andra till en begagnad Bionordic. Båda har nu pannans turbulatorer som de ska vara och eldar i omkring 13 kW.
!4 kW är också provat temporärt utan varmt fallrör.

Har själv en CTC1200 panna stående som ska monteras i sommar. Tänker inte experimentera där utan plockar nog helst in en Bionordic med uraskning om min egen Nymo visar sig för kraftig.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av AndersA »

Jo absolut så har jag haft samma problem med en brännare som gick för varmt med hög fallrörstemp som följd.
Jag fick sätta på en extra vikt på dragbegränsaren så att det blev 2mm vp undertryck i skorstenen (20pa).
Det lustiga är att jag har även samma skorsten nämligen diam 100mmm ca 8m hög.'
Så kombinationen av en trång panna samt liten diam på skorstenen gav detta resultat.
Men med ca 10 kw brännareffekt samt förhöjd undertryck så har jag eldat en vecka ca utan driftstopp.
///AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av danei »

Om luckan inte öppnar i dagsläget lär det inte hjälpa att vikta om den.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Icecap »

I en annan tråd är det exakt samma problem som anges: Bakvärme, dragbegränsare som inte rör nämnvärd på sig, sotande och allmänt skit. Lösningen var att till-luften till pannrummet blev släppt in, där var det tal om en ganska stor ventil men en öppning av dörren (som test) gav plötsligt helt andra resultat.

Friskluftinloppet ska som grundregel vara lika stor som skorstenenkanalens mått - och det räknas utan någon ventilfunktion. En ventil är en broms och minskar den effektiva yta.

Så 180mm är rent av väldig liten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar