Janfire NH problem överhettning, ny brännarkopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DanielNorling
Frö

Janfire NH problem överhettning, ny brännarkopp

Inlägg av DanielNorling »

Hej

Jag har en Janfire NH som jag behöver lite hjälp med.
Jag fick kallt i huset förra veckan och gick ned och kollade.
Brännaren stannat. Jag kollade inte felkod för typiskt sett har jag glömt att fylla på pellets och matarskruven har gått tom, dessutom är displayen så ljussvag så jag ser knappt något på den. Jag gick och knuffade ned pellets till skruvens insug och startade om men fick stopp igen efter några minuter.
Visade sig att brännarkoppen tappat ett stort stycke metall så att pelletsen rann ut i askan.
Beställde ny brännarkopp från eldkraft.
Fick nya brännarkoppen och noterade att den förmonterade tempgivaren hade en kontakt som inte alls var kompatibel med befintlig kontakt mot elekronikboxen.
Den nya kontakten (CN3) hade två (1x2) "stift". Min gamla kontakt hade 2x8, eller kanske 2x10 stift.
Jaja. Jag skruvade i den nya brännarkoppen och noterade att tempgivarsladden dessutom var alldeles för kort för att dra in den samma väg som gamla sladden till tempgivaren på brännarkoppen.
Glad i hågen (och troligen lite korkad) skarvade jag kabeln, filade till 1x2 kontakten så att jag fick ned den i boxen, kapade av den långa 2x8 originalkontakten och såg till så att alla stift i alla kontaktbitar var ikörda ordentligt (ser så ut iaf).
Startar brännaren. Den visar programvaruversion (1.22) i 2 sekunder, kör internmatarskruven i 2 sekunder och dioden börjar lysa rött. Fel Överhettat !
Ok, jag tolkar detta som att jag har gjort något vajsing med tempgivarkablagen. Mäter resistanser på båda givarna (den nya på brännarkoppen och den gamla på nedfallsröret från internmataren till brännarkoppen) ser ungefär samma resistanser på båda, olika i olika riktningar (ja, jag vet att det är termoelement och att man inte ska mäta resistanser utan spänning i mikrovolt, men jag mäter det jag har utrustning för). Allt ser vettigt ut, tycker jag. Fipplar och donar, trycker i och drar ur kontakter, mäter. Samma skit.

Så börjar jag googla, hittar hit, läser installationsmanual på janfire nh mm.
Då ser jag att man i servicemenyn ska kunna kalibrera tempgivare på rad 75. Ha! Det kommer ju att lösa mina problem!
Icke!

Jag kan inte komma till rad 75, för i min box/kodversion slutar listan på rad 59, och Offset intern finns inte.
Däremot kan jag läsa Reducering rad 49, och Alarmgräns rad 50 och nedfallsrörstempen som brännaren känner är 9-10 grader. Varför larmar den då på överhettad?
Flamvaktstempen är 2 grader, säger displayen, servicemeny rad 47 och 48. Uppenbarligen fel, men det borde väl inte utlösa !Överhettat! ?

Jaha. Överhettad, tyder det på givarfel från nedfallsröret?, eller från brännarkoppen?
Varför "ser" elektronikboxen en temp på 10 grader och gnäller endå? Hela brännaren är kall, på riktigt.
Kan man på något sätt kalibrera tempgivarna med äldre mjukvara?

Jag vore väldigt tacksam om någon kunde upplysa mig lite. Jag börjar tröttna på att gå upp på nätterna och mata vedinkastet med vedbricketter. Jag tyckte att det var lagom att köpa ny brännarkopp för 3000, inte så sugen på att byta elektronikbox för 4000...

Förresten. Att jag bränner sönder flamriktare och brännarkopp tyder väl på att jag eldar med för lite luftöverskott va? Borde ställa upp pelletsdensiteten? eller går de här delarna sönder lite nu och då även om man eldar rätt?

Tacksam för svar

mvh

Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire NH problem överhettning, ny brännarkopp

Inlägg av Icecap »

Ganska korkat ja.

Innanmätet i kontaktdonet kan enkelt plockas ut med en pappersgem som man plattar till lite eller liknande.
Nåväl, gjort är gjort.

Överhettningen beror på fallrörets temperatur, alltså kan jag bara anta att temperatursensorn i det 10x2 poliga kontaktdon inte har kontakt, det ger en mycket hög temperaturmäning för fallröret.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DanielNorling
Frö

Tack för svar.
Det låter ju bra, och logiskt.
Dålig/ingen kontakt på nedfallsrörsgivaren, men varför visar systemet att det ser en temp på 2 grader? Kan 2 betyda out of range?

tack igen

Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om temperaturen mäts till 2 grader får du inte överhettningslarm!
Men <visningen> kan bli 2 grader i vissa fall när värdet blir för högt.
Är inte PK!
DanielNorling
Frö

Nu har jag kommit något närmare en lösning.
Jag noterade att så fort internskruven gick på fick jag överhettningslarm.
Jag rättade till kablagegenomföringen så att sladdarna blev klämda på ett annat sätt, kanske lite mindre och voila, nu får jag inte överhettning. Jag tror att lite lite smygström kom in och lurade tempkännarkretsen.

Men, efter fyra uppstartsförsök ger brännaren sig. Jag får ingen annan tempsignal från flamvakten än blinkande 1 - 2 - 1 -... När jag rycker ur kontakten helt till flamvaktsgivaren säger den en annan mycket högre temp. Jag kan inte ställa ned gränsvärdet för flamvakten lägre än 10 grader.

Hmm.
Eldar fortfarande briketter...

Är det termoelement eller thermistor? Om det är termistor kan jag kanske "trimma upp" mätt temp med en trimpot parallellt med givaren?

Tack för hjälpen så här långt. Hade jag inte fått input om högt motstånd - hög temperature skulle jag inte ha mekat vidare

mvh

Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då flamvakten ska reagerar i området av 130°C är det väl ganska vettigt att du inte kan ställa den under 10°C eller hur?

Och du ska inte trimma något! Det ska fungera för att det är ordentligt inkopplat, inget annat! Då det är en termoelement är den ju polariserat, det kan kanske ha med saken att göra?
Är inte PK!
Skriv svar