Mäta fläktspänning visar sig vara svårt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersA
Prima virke

Mäta fläktspänning visar sig vara svårt.

Inlägg av AndersA »

Jag har genom åren skaffat mig fyra digitala universalinstrument, kanske borde jag köpt en "Fluke"?
Har mätt fläktspänningen med alla och resultatet är en differens på ca 30V mellan högsta och lägsta mätvärdet.
När jag mäter med alla i ett vägguttag så är avikelsen max 1V mellan instrumenten.
Jag förstår bakgrunden attt man mäter på en triac upphackad spänning och har induktiv last.
Så vilket instrument är rätt? Det som ger mig lägst mätvärden? Ja kanke för det stämmer bäst med riktvärdena i Janfires manual. Men ändå borde inte man ha ett angivet mätinstrument som referens?
Någon som vet ett som mäter rätt?

AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Mäta fläktspänning visar sig vara svårt.

Inlägg av Icecap »

Jepp, någon vet!

Egentligen är din fråga omöjlig att svara på, det fattas nämligen en del information. Menar du:
* "mäta rätt" som i "mätteknisk korrekt"?
* eller är det "mäta rätt" som i "mäta som Janfire har mätt"?

Lite förklaring:
Janfires tidiga produkter kom fram då mätinstrument fanns. Men TRMS-mätinstrumenter var då ohemula dyra varför vanligt dödliga inte köpte sådana - och en del "professionella" hade inte dom heller.

Därför angav Janfire alla spänningar som mätt med ett icke-TRMS instrument! Och trots att ett TRMS-intrument numera är ganska vanligt och i en prisklass som man kan betala kvarstår arvet.

En "Janfire-korrekt" mätning ska alltså utföras med ett icke-TRMS instrument - och till på köpet gärna ett rimligt billigt sådan! Vill man sedan göra en korrekt mätning kan man mäta samma spänning med ett TRMS-instrument och då notera värdet för senare referens.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersA
Prima virke

Re: Mäta fläktspänning visar sig vara svårt.

Inlägg av AndersA »

Nej du förstår inte tyvärr Icecap, du svarar på en annan fråga en den jag åtmistone försökte ställa.
Mina instrument är enkal dvs kan inte mäta TRMS alltså mäter jag på "Janfire" vis.
Problemet är då att de mäter bra på sinusformad växelspänning allihop (inom 1V avikkelse) men med ca 30V skillnad från högsta till lägsta mätvärde på de olika instrumenten då jag mäter fläktspänningen.Min slutsats är att det måste ha med insrumentens konstruktion att göra ?

Vilket är då det riktiga instrumentet att använda? Bör fabrikatet och typen defininieras?

Mvh ///AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Skriv svar