Är en nästan ny NIBE City 100VX 13kW värd att satsa på?
Är en nästan ny NIBE City 100VX 13kW värd att satsa på?
Hej allihopa, här är en ny medlems första inlägg i Pelletsvärlden.
Åter till frågan, pannan är ny, 6mån på el-patron 1999 och har sedan varit ställd åt sidan i varmgarage och vilka pelletsbrännare kör ni med själva med den relativt vanliga NIBE City pannan?
Grannarna har fjärrvärme och jag får betala 60 000:- i anslutningsavgift samt 86,4 öre/kWh inklusive moms och det känns inte som ett alternativ överhuvudtaget.
Pannan var nästan gratis och avståndet från en pall med säck-pellets till pannrummet är max två meter.
Så vilken brännare fungerar för er med denna pannan?
/Tack på förhand
Åter till frågan, pannan är ny, 6mån på el-patron 1999 och har sedan varit ställd åt sidan i varmgarage och vilka pelletsbrännare kör ni med själva med den relativt vanliga NIBE City pannan?
Grannarna har fjärrvärme och jag får betala 60 000:- i anslutningsavgift samt 86,4 öre/kWh inklusive moms och det känns inte som ett alternativ överhuvudtaget.
Pannan var nästan gratis och avståndet från en pall med säck-pellets till pannrummet är max två meter.
Så vilken brännare fungerar för er med denna pannan?
/Tack på förhand
Re: Är en nästan ny NIBE City 100VX 13kW värd att satsa på?
Frågan är ju hur torr den var när den ställdes undan. Om det stod vatten i den och man släpper in en massa luft så kan det rosta duktigt. Jag skulle nog inte lita på att den är i nära nyskick utan en grundlig inspektion.
Bra fråga, Ja den rann ur sig en hel del rostvatten på släpkärran när jag transporterade den.
Men är rosten högre vid stillastående vatten jämfört med rörligt, det jag menar är att den behöver sköljas igenom och åldern rostmässigt kan vara 13år, men allt övrigt är nytt, vad vet jag som köper i blindo...
Men är rosten högre vid stillastående vatten jämfört med rörligt, det jag menar är att den behöver sköljas igenom och åldern rostmässigt kan vara 13år, men allt övrigt är nytt, vad vet jag som köper i blindo...
Det har inte med om vattnet rör sig eller inte. I ett tätt system där man inte fyller på vatten tar syret snart slut, sedan rostar det inte mer. Det kvittar om vattnet rör sig eller inte, det handlar om om det finns syre eller inte. I en panna som står oansluten finns det syre, är då luftfuktigheten över 70% så rostar det. Så det finns en risk att den är klart sämre än om den eldats sedan den var ny. Ska man förvara en panna så ska man se till att den är helt torr, det gäller alla järnprylar.
Alla anslutningar var tejpade men det fanns rostigt vatten någonstans, förmodligen från den ursprungliga urkopplingen då man sket varmvattnet. Skit samma jag märker detta rätt snabbt när vi blir bruna naturligt av rost och tandborsten smaka skit, jag hoppas inte på den sista 

Varmvattnet kommer inte att blir rostbrunt, det går genom värmeväxlaren.
Spola rent pannan innan ni ansluter den, det är ju inte så roligt om det är fullt med skit i den som åker runt i rören.
Pannan i sig är det inget större fel på, lättsotad, rymmer hyfsat med aska och funkar bra med pelletsbrännare, men som många andra pannor får man hålla sig på rätt låg effekt för att det ska bli bra, annars får du kapa turbulatorerna en hel del.
Spola rent pannan innan ni ansluter den, det är ju inte så roligt om det är fullt med skit i den som åker runt i rören.
Pannan i sig är det inget större fel på, lättsotad, rymmer hyfsat med aska och funkar bra med pelletsbrännare, men som många andra pannor får man hålla sig på rätt låg effekt för att det ska bli bra, annars får du kapa turbulatorerna en hel del.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Framåtbrinnande brännare som kör på ca 12-13kW är tricket i den pannan.
Annars är det bara att tuta och köra och hoppas på att den inte tagit skada av förvaringen.
Kapa inga turbulatorer utan skaffa en brännare som funkar istället.
/Peter
Annars är det bara att tuta och köra och hoppas på att den inte tagit skada av förvaringen.
Kapa inga turbulatorer utan skaffa en brännare som funkar istället.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Tack för alla goa råd och tips, jag fick med en ny Junselebrännare, men den kanske inte är det bästa valet.
Vilken lämplig modell av framåtbrinnande brännare bör jag peta in i pannan?
Vilken lämplig modell av framåtbrinnande brännare bör jag peta in i pannan?
Inget on om Junselebrännaren men jag skulle byta den...
Själv började jag med en PX21 i min City funkar finfint, PX:en tänder snabbt och fint, köp en nyare version av utbudet på blocket om du går på PX spåret.
Jag bytte dock till en B16GL, den tar lite längre tid att tända men den fick följa med till nya pannan och är toppennöjd med den.
Skippa VB de går att skruva till 12-13kW men är lite bökigare, Eurofire borde funka fint oxå.
Men jag har kört PX21 och varit nöjd men jag var mer nöjd med B16GL....
/Peter
Själv började jag med en PX21 i min City funkar finfint, PX:en tänder snabbt och fint, köp en nyare version av utbudet på blocket om du går på PX spåret.
Jag bytte dock till en B16GL, den tar lite längre tid att tända men den fick följa med till nya pannan och är toppennöjd med den.
Skippa VB de går att skruva till 12-13kW men är lite bökigare, Eurofire borde funka fint oxå.
Men jag har kört PX21 och varit nöjd men jag var mer nöjd med B16GL....
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
-
- Entusiast!
Rigg enligt signatur, dvs KMP PX20 och Nibe City.
Kombinationen fungerar efter 4år fortfarande bara bra, har dock ingen erfarenhet av någon annan brännare.
//Highlander
Kombinationen fungerar efter 4år fortfarande bara bra, har dock ingen erfarenhet av någon annan brännare.
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump