Pelletspanna Värmebaronen vs Effecta

Skriv svar
magnuslarsson72
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 17 sep, 2015 19:33

Pelletspanna Värmebaronen vs Effecta

Inlägg av magnuslarsson72 »

Har planer på att byta ut min befintliga uppvärmning mot en pelletspanna.
Har idag en äldre vedpanna med pelletsbrännare och acktankar.
Söker erfarenheter, uppfattningar, åsikter etc angående Vämebaronens Pellamax CU/VX och Effecta 222.

Har svårt att se några större skillnader mellan dom bortsett från det som går att läsa sig till i broschyrerna så om ni har något att komma med - fire away!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pelletspanna Värmebaronen vs Effecta

Inlägg av Taxen »

Tips.
Skriv pellmax i sökrutan uppe till vänster.Då får du ett antal trådar där de skriver om dessa pannor.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Pelletspanna Värmebaronen vs Effecta

Inlägg av luppg »

Är helnöjd med min pellmax, har askat och dragit tuberna en gång sedan maj, efter ca 1,5 pall pellets, rökgastemp har aldrig varit över 130 på fulleffekt vilket är det jag kör konstant, nysotad ligger den på 105. Så att man skulle behöva dra tuber på den varje vecka som en del hävdat är ren bullshit, extra plus för min del är sotning framifrån då jag inte kan stänga dörrn om mig i mitt pannrum, än mindre klämma mig på sidan om pannan. Har aldrig upplevt brist på varmvatten heller :)

Enda neg jag har är att brännaren ej kan justera startdos, vilket kostat mig några onödiga stopp då jag kör icke originalskruv med matning från bulkförråd, men man måste ju inte köra deras brännare. förutom det går den fint och verkar effektiv, autouraskningen gör sitt jobb.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Pelletspanna Värmebaronen vs Effecta

Inlägg av mrxswe »

Om du har hårt vatten så ska du välja en Pellmax Cu, för den har beredare. Som Luppg skriver så är det inget problem att det blir lite flygaska i tuberna, och det finns ingen automatisk sotning av tuberna som kan börja krångla. Det är en bra panna för ca 33000kr http://www.evbutiken.se/vvs/varme/ved-p ... pellmax-cu
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Skriv svar