Värmebaronen eller Ulma?
Värmebaronen eller Ulma?
Vi ska byta till pelletspanna efter ett antal år med pelletsbrännare till olja/el-kombipanna. Valet står mellan Ulma och Värmebaronen. Söker efter en driftssäker lösning med så litet tidsbehov som möjligt för sotning och liknande. Vad är era erfarenheter? Fungerar de "själv-renande" lösningarna? Inser att det bekvämaste alternativet är värmepump, men tycker att pelletseldning har extra värden.
Re: Värmebaronen eller Ulma?
Halloj, jag har Ulma, både brännare och panna, sedan cirka 7 år tillbaks. Har bytt till nya brännaren med tryckluft efter eldcykel.
På första brännaren med spaksotning hade jag lite bekymmer med att den startade på fel temp då och då. Efter bytet till nya brännaren har jag inte haft några bekymmer och inte ett enda tändfel eller annat. Tryckluftsaskninge fungerar verkligen bra. Rengör brännaren en gång om året och tömmer asklådan efter varannan pall och passar då på att dra tuberna. I övrigt rör jag inte systemet.
Men jag har skrivit en hel del på Ulmasidorna så läs lite där.
Värmebaronen vet jag inget om så där kan jag inte säga något
Vänligen/Brus
På första brännaren med spaksotning hade jag lite bekymmer med att den startade på fel temp då och då. Efter bytet till nya brännaren har jag inte haft några bekymmer och inte ett enda tändfel eller annat. Tryckluftsaskninge fungerar verkligen bra. Rengör brännaren en gång om året och tömmer asklådan efter varannan pall och passar då på att dra tuberna. I övrigt rör jag inte systemet.
Men jag har skrivit en hel del på Ulmasidorna så läs lite där.
Värmebaronen vet jag inget om så där kan jag inte säga något
Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Kör värmebaronens pellmax cu, är mer än nöjd, har sotat en gång sen maj efter ca 1 ton pellets och då var jag ändå onödigt tidig, sedan är den grymt lättsotad, kör även nya viking bio 200 brännaren, funkar fint, lätt att ställa in gick även fint att justera men får ett minus för att man ej kan ändra startdos, vilket har orsakat lite bekymmer för mig som har en lång flexskruv till bulkförråd, annars har den skött sig själv med sin automatsotning.
Ligger på ca 105 grader i rökgastemp nysotat på fulleffekt, nu är det väll snart 1,5 månad sen jag sotade, då ligger den på 115
Ligger på ca 105 grader i rökgastemp nysotat på fulleffekt, nu är det väll snart 1,5 månad sen jag sotade, då ligger den på 115
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Nu är jag inte så påläst eftersom jag inte tänkt byta på ett tag (vi har precis pelletskonverterat oljan). Däremot har jag ju sneglat runt om man skulle få råd att byta system helt och det jag är sugen på är ett system som är uppbyggt kring en acctank (med nödpatroner för eldrift) som man kan koppla flera olika källor till. Dels en pelletspanna/laddpanna, men även en värmepump, solfångare eller en vattenmantlad kamin.
Tänkte om du nu har tänkt att byta panna kan man ju ge lite dumma idéer att titta på
Tänkte om du nu har tänkt att byta panna kan man ju ge lite dumma idéer att titta på

CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Om du frågar mig så välj en Ulma. Värmebaronen spelar inte i samma division .
Värmebaronen kan du välja flera brännare. Ulma ja där kan du ha en Ulma brännare.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Fler saker att tänka på, har du som jag så trångt pannrum att det knappt går att stänga dörren om sig om man ätit för mycket till lunch, än mindre pressa sig runt pannan, då är sotning framifrån värt väldigt mycket.
Sedan varmvatten, slinga, plattvärmeväxlare eller förrådsberedare, vad du har för typ av vatten spelar väll in här har jag förstått, har förrådsberedare i min, har aldrig haft problem med tillgången på varmvatten, badkar går lätt att tappa upp oberoende om den är som kallast innan tändning eller nyeldad
Sedan varmvatten, slinga, plattvärmeväxlare eller förrådsberedare, vad du har för typ av vatten spelar väll in här har jag förstått, har förrådsberedare i min, har aldrig haft problem med tillgången på varmvatten, badkar går lätt att tappa upp oberoende om den är som kallast innan tändning eller nyeldad
Tack för bra input!
Ni som har Ulma, erfarenheter av systemet med kompressionsluft för uraksning? låter det mycket?
Vi har blivit rekommenderade Ulma Basic som ett alternativ, hur ofta askar ni ur brännaren, ni som har den?

Ni som har Ulma, erfarenheter av systemet med kompressionsluft för uraksning? låter det mycket?
Vi har blivit rekommenderade Ulma Basic som ett alternativ, hur ofta askar ni ur brännaren, ni som har den?
Ulmas kompressor laddar någon minut, när det är tyst i huset kan jag höra den.
Ulmabrännare i Ulmapanna
Samma här, är det helt tyst i huset kan jag höra den. Har man tv eller liknande igång så är det inget man märker av.
Ska du köpa basic varianten så se till att få med ett svängfäste till brännaren så det blir lätt att aska ur den. Men jag tycker du ska köpa med tryckluft. Du vill ju slippa att gå ner till pannrummet varje vecka och aska ur brännaren.
Ska du köpa basic varianten så se till att få med ett svängfäste till brännaren så det blir lätt att aska ur den. Men jag tycker du ska köpa med tryckluft. Du vill ju slippa att gå ner till pannrummet varje vecka och aska ur brännaren.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skulle vara intressant att veta hur länge VB,s askurmatare håller?? Tryckluften skickar ju iväg allt som ligger i dess väg.
Hållbarhet har jag svårt att uttala mig om, det får tiden utvisa, men risken att en linjär motor går sönder är väll ungeför lika stor som en kompressor, askurmatningen fungerar fint rent och snyggt i brännaren blir det, den lämnar inget kvar, brännaren i sig har inte behövt nån rengörning sen maj
Det är ingen risk då att dom där stavarna blir krokiga och gnisslar och har sig??
Som sagt tiden får utvisa, men den drar in dom så långt så när dom vila är dom såpass långt in som fotomotståndet, så dom är nog ganska skyddade, sen ser dom rätt kraftiga ut, men som sagt time will tell
, tycker dom hörs en del, men inte mycket värre än externskruven, det är väll när det är knäpptyst i huset dom hörs, mem så går dom bara var 8:e driftstimma default så många nätter går dom inte alls, vissa kanske måste ha rensning oftare, mem för mig har det funkat med defaultvärdet

Varken brännarna från Ulma eller Värmebaronen är några slitvargar.
En tempgivare till Ulma som tydligen ofta går sönder kostar t.ex. 790:-
http://www.ekoenergishop.se/ullmar/temp ... orstarkare.
Till Eurofire och Bionordic kostar en tempgivare på Elfa ett par tior om man löder dit den själv.
Att ulmapannan bara kan ta en rörbrännareär ett stort minus för en annars vettig panna.
Värmebaronens panna kan visserligen ta en modern brännare men i övrigt är tekniken inte av dags dato.
Vertikala tuber har alla moderna pelletspannor.
En tempgivare till Ulma som tydligen ofta går sönder kostar t.ex. 790:-
http://www.ekoenergishop.se/ullmar/temp ... orstarkare.
Till Eurofire och Bionordic kostar en tempgivare på Elfa ett par tior om man löder dit den själv.
Att ulmapannan bara kan ta en rörbrännareär ett stort minus för en annars vettig panna.
Värmebaronens panna kan visserligen ta en modern brännare men i övrigt är tekniken inte av dags dato.
Vertikala tuber har alla moderna pelletspannor.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.