Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Inlägg av mt4base »

Jag upptäckte att min panna inte riktigt orkade ge tillräckligt varmt vatten för nyinskaffade badkaret och undrar hur man ska tänka. Är det läge att köpa en varmvattenberedare, typ 100 liter som kan stötta utöver de c:a 200 liter som pannan kan ge? Problemet är att vi inte har plats för en sådan "burk". vårt pannrum är redan fullt med manicker som reningsverk, pelletsförråd, frysbox osv. Fick då tips att köra en "plattvärmeväxlare", en liten låda man tydligen kan sätta på väggen brevid pannan och på det sättet få nästan obegränsat med varmvatten. Fabrikatet jag fick tips om hette Nibe Tappman (kanske finns andra fabrikat, tipsa gärna), nån som kör med en sådan som kan berätta hur det funkar? Är det varmvattenfrälsaren som fyller alla badkar härifrån till Kamtjatka med varmt vatten?

Funderar även på. Vårt gamla hus har ett BRUTALT värmebehov och så här på vintern går pannan idogt. Jag måste shunta ut nästan max. 70-80gr till elementen. Då vet jag inte om jag "vågar" använda så mycket varmvatten som enligt ovan. -17 ute och pannan går i princip konstant, då vill man ha värmen i elementen liksom, antar att det inte är smartpoäng på att tappa pannan tom på varmvatten för lite tvagning i ett badkar då?

Åsikter och tips om hur jag ska kunna värma sållet till hus utan att frysa ihjäl och ändå får lite badkomfort mottages tacksamt.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Inlägg av AndersAA »

Det hjälper föga att sätta in en värmeväxlare, den värms ju också av pannan vilket innebär att pannan kyls lika mycket av den som om vattnet produceras som idag. En elektrisk beredare i serie med pannan ökar på kapaciteten.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Inlägg av André »

De är nog elberedare seriekopplad med pannan du skulle haft, Blandningsventilen efter elberedraren så laddaselberedaren med varmas möjliga vatten å beredarens termostat på 60 grader kommer knappt nån el gå och på sommaren är det bara stänga pannan så har du effektivaste vv produktionen sommartid..
Vvx är effektivt då du kan få ur mer vv men då skulle du kört mot en acktank, Obegränsat med vv får du inte om du inte kör brännaren på 27-30 kW vilket en störttappning drar + kåkens förbrukning av värme så kanske de krävs 35-40 kW brännareffekt..
Men största problemet med vvx på pannan är att du kommer tömma pannan på värme så risken för kondens i pannan blir stor..
Vilken temp har du pannan på?
Går ju testa med att köra upp pannan på maxtemp 95 grader? Innan bad ska tappas upp kanske även elpatron får hjälpa till oxå..
Vilken effekt kör du brännaren på? Den bör även få gå på 20 kW vid fyllning av badet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Inlägg av mt4base »

Maxtemp? Det är 80 grader nu på vintern och 84 på sommaren.
Ska erkänna att jag inte har full koll på effektläget. Tror den är ställd på 80% vad det nu ska vara i effekt.
Tyvärr verkar inte den brännaren enkel att ändra effektläge på utan att fixa i massa menyer (som jag har noll koll på). Har fått brännaren någorlunda inställd på detta effektläge för länge sen och är glad varje dag den går. Möjligen kan man kanske höja men då förmodar jag problem som jag inte vill ha. Vore fantastiskt med användavänlig brännare där man enkelt kan välja effektläge och allt justerar in sig automatiskt till bästa förbränning men det är nog lika omöjligt som att steka pannkakor på Jupiter...

Det effektivaste lösningen men inte ens i närheten av det billigaste är då troligen en varmvattenberedare får man förmoda. Frågan är var man ska placera den, en behållare på 100-150 liter ljuger man inte in i det utrymmet utan att det biter en.

Men, tack för åsikterna och framför allt om plattvärmeväxlaren, då kan jag avstå den helt utgår jag ifrån?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Inlägg av Stegatorparn »

"Vore fantastiskt med användarvänlig brännare där man enkelt kan välja effektläge och allt justerar in sig automatiskt till bästa förbränning"

Så fungerar min BioBjörn.
Väger pelletsen som matas fram under 6 minuter och knappar in det.
Väljer effektläge och sedan fungerar det. Skulle det sota lite i pannan, finjusterar man bränslet.
Ökar eller minskar man effekten, justeras inställningarna automatiskt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beredeare eller plattvärmeväxlare som stöd?

Inlägg av André »

mt4base skrev:Maxtemp? Det är 80 grader nu på vintern och 84 på sommaren.


Det effektivaste lösningen men inte ens i närheten av det billigaste är då troligen en varmvattenberedare får man förmoda. Frågan är var man ska placera den, en behållare på 100-150 liter ljuger man inte in i det utrymmet utan att det biter en.

Men, tack för åsikterna och framför allt om plattvärmeväxlaren, då kan jag avstå den helt utgår jag ifrån?
De går ju höja pannans driftstemp till 90/95 grader innan bad ska tappas upp då får du ut mer vv..

En elberedare i serie med pannans slinga går kanske få in i angränsande rum? Den behöver inte va i pannrummet .

Ja värmeväxlaren bör du undvika att sätta på pannan, finns iof vvx tänkta för detta men då är dom inte så effektiva utan har hög returtemp till pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar