Val av inställning mellan 2 och 3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan E
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 14:43
Ort: Skåne

Val av inställning mellan 2 och 3

Inlägg av Stefan E »

Är det någon som gjort en kvalificerad uträkning (bra gissning :wink:)
på när man tjänar på att köra med underhållsvärme och inte. Detta med tanke på åtgång av pellets när man har underhållsvärme samt elkostnad när man låter elspiralen jobba. Jag frågar därför att jag under december körde på 2:an och gjorde av med 24 kg/dag och körde på 3:an under januari och gjorde av med 34 kg/dag. Nu var det ju förstås kallare under januari än under december. Tyvärr har jag stor skiftning i elförbrukningen som inte beror på pelletsspiralen, så den kan jag inte riktigt räkna på.
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du tjäner totalekonomisk på att köra med underhållsbränning när startintervallerna är mindre än 1 timme....ungefär.

Med underhållsbränning får du snabbare respons på termostaten, pannan är redan "förvärmad" och den termiska stress blir mindre på de olika delarna.

Men hur många procent (eller promille) vete fan...

Grejen är att den underhållsbränning som finns ger ca: 600W och detta är ju inte 600W bortkastade, de värmar ju pannan faktisk. Strömmen till att tända pelletsen är däremot ganska bortkastad då det är så mycket matrial kring som ska värmas upp innan pannan tar upp värme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stefan E
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 14:43
Ort: Skåne

Inlägg av Stefan E »

Ok jag tolkar det som att om brännaren startar oftare än en gång i timmen så bör besparingen bli större om man kör med underhållsvärme trots att det går åt lite mer pellets.

Skulle vara spännande att räkna på el kontra pellets. Det är ju som du säger inte heller bortkastat med underhållsvärme.

Inte visste jag att pelletseldning kunde vara så spännande :wink:
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du skulle bara veta.... ;-)

Jag har utvecklat styrningen till Janfire NH och det har varit (och är) faktisk skitroligt! :-D
Senast redigerad av Icecap den tor 02 mar, 2006 15:06, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Stefan E skrev: Inte visste jag att pelletseldning kunde vara så spännande :wink:
Det har jag också upptäckt nyligen! Och då har jag ändå eldat i fem år!
Forumets förtjänst, förstås!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
pokky
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:53

Inlägg av pokky »

elkostnaden kan inte vara mycket

bytte från 3:an till 1:an det jag ser i elförbrukning skulle vara ca 5 kw/mån mer...

fick grymma stenhårda kanter på rosterplåten i 3:an därför bytte jag till 1:an,
lite långsammare i uppvärmning nu i 1:an och lägre rökgastemp
pellets förbrukningen steg nåt lite, kanske 4kg/dag vid minusgrader

spiralen tar nog mer stryk nu och håller väl ett eller två år till antar jag

men jag slipper kanterna på rosterplåten! :D
tobon48
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 okt, 2004 13:41
Ort: Dalsland
Kontakt:

Inlägg av tobon48 »

Hej !

Nu vet jag ju inte hur stor yta du värmer, men själv värmer jag 200 kvm med en Janfire Flex A blå i en Nibe Pellux, i en kåk från -76, och vi är 6 personer i hushållet varav 3 tonåringar.

Jag bor i Dalsland och har kört på 1:an hela vintern och från 1:e Oktober till 28:e Februari gjorde jag slut på 3 1/4 pall (2762,5 kg) med 23 grader inomhus. Inga problem med varmatten till bubbelkaret heller.

Måste du verkligen gå upp till 2:an ?

mvh
tobon48
--------------------------------------------------------Janfire Flex-A Blå + Nibe Pellux
100+100 kvm 23grader
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag värmer ett hus byggt -60 på 210 kvm boyta till 20 grader och 105kvm källare till 17grader med läge 1 på min Flex-A årsm-01.
Aldrig behövt mer värmeeffekt, dock har brännaren gått ca: 15-20 timmar/dygn som värst. Kör med hysteres på ca 20 grader (65-85 grader) Nu har jag över 300 liter vatten i pannan så bufferten för varmvatten finns där, men med en liten panna så hade definitivt varmvatten-komforten blivit lidande på låg effekt.
Jag upplever det som att underhållsfyr ger en ökad förbrukning och en grym sotning. Det glöder inte i brännkoppen på min brännare, det "småbrinner" med en röd låga med nästan svarta toppar.
När jag tittar i förbränning rummet så är det helt svart där, detta bränns bort efter ca två timmar på läge 1.
Mig veterligen går inte matningen på underhållsfyren att justera. Eller ?

Huset är på 3 plan a 105kvm i lättbetong och betong med tegelfasad, originalfönster och kutterspån på vinden.
Tidigare elförbrukning 35 000 kwh i värme och 5000 i hushållsel.
Räknar med ca 8 - 9 ton i förbrukning dvs en halvering i kostnad jämfört med el.
Skriv svar