Skorsten och konverteringsbidrag?!

Skriv svar
pe9607
Späd planta

Skorsten och konverteringsbidrag?!

Inlägg av pe9607 »

Byter ut min Pulsonexpanna mot billigt inhandlad CTC 1100 Family.
Mycket otät skorsten resulterade -95 i inhandlandet av Pulsonexen eftersom den klarade sig med en cirka 2 tums avgasslang enkelt dragen i skorstenen. Hyffsat nöjd med P-en men ska börja elda med pellets nu.

Renoverat skorstenen nu. Jätteskitigt eftersom jag måste bila upp på 3 våningar för att kunna dra igenom en 120´s slang.
Nu säger Länsstyrelsen stopp för att ge bidrag för denna kostnad.

Vad säger ni, är inte en tät fungerande skorsten ett måste för att kunna ha "anordning för uppvämning med biobränsle" som det står i informationsbroschyren från Boverket?

Någon med åsikter?
P.s Klart jag ska överklaga! :?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att skorstenen är trasig och ska lagas har inget med konverteringskostnad att göra, det är vanlig renovering/underhåll.

Så jag tror tyvärr inte att du får något för den biten alls, hade det varit utan skorsten och var tvungen att lägga in en ny kunne det nog vara en anna grej men inte renovering av befintlig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pe9607
Späd planta

Inlägg av pe9607 »

Direkt taget från förordningen;
SFS nr: 2005:1256

6 § Stöd får ges till en konvertering som innebär att
oljeuppvärmningssystemet i en bostadslägenhet ersätts med en
anordning för uppvärmning med biobränsle.

Ok till "Icecap" jag håller med på ett sätt
men om jag har en fungerande oljeeldning med otät skorsten men måste renovera skorstenen för att kunna elda med pellets så är det väl en del i "anordning för uppvärmning med biobränsle"? Fortsätter jag med olja BEHÖVER JAG INTE renovera skorstenen!

Eller tänker jag helt fel?
pe9607
Späd planta

Inlägg av pe9607 »

Icecap skriver; "hade det varit utan skorsten och var tvungen att lägga in en ny kunne det nog vara en anna grej men inte renovering av befintlig."

men bidraget jag avser gäller ju konvertering från olja till biobränsle?
HUR kan man elda med olja utan skorsten?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är det inte jag som bestämmer men det är inte att konvertera när man renoverar något och jag antar att det är därför att du har fått nobben med stöd till den delen.

Om du var tvungen att bygga om för att den var konstruerat fel och inte ville medge pelletseldning kan det kanske vara en annan sak men jag känner mig ganska säker på att de inte betalar till eftersatt underhåll som det du per definition är.

Tyvärr.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Riv skorstenen, så får du bidrag för att bygga en ny...
pe9607
Späd planta

Inlägg av pe9607 »

Ja då får jag ju bidrag!!!

Kostade 20 papp att renovera (iofs 2 kanaler då) så det kanske hade blivit billigare ändå rent seriöst!

P.s Undrar fortfarande hur man kan elda med olja utan att ha en skorsten? :?
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

pe9607 skrev:P.s Undrar fortfarande hur man kan elda med olja utan att ha en skorsten? :?
Som jag förstått det hela kunde befintlig skorsten inte användas för oljeeldning heller utan renovering.

Men visst, på ett sätt kan man se det som att du måste konvertera från ett tvåtums till ett 120mm rör för att kunna köra pellets.
pe9607
Späd planta

Inlägg av pe9607 »

thomasx skrev:
pe9607 skrev:P.s Undrar fortfarande hur man kan elda med olja utan att ha en skorsten? :?
Som jag förstått det hela kunde befintlig skorsten inte användas för oljeeldning heller utan renovering.

Men visst, på ett sätt kan man se det som att du måste konvertera från ett tvåtums till ett 120mm rör för att kunna köra pellets.
:D
Vad jag lite ironiskt avsåg var Icecaps inlägg att "om jag varit utan skorsten och var tvungen att lägga in en ny skorsten så skulle det vara en annan grej".
Men eftersom bidraget jag avser gäller KONVERTERING från olja och om jag varit utan skorsten så kunde det ju inte vara en fråga om en konvertering från olja utan nåt helt annat, alltså en "helt annan grej"! Eller finns det oljeeldningssytem utan rök? :D
Skriv svar