Hej där,
För en vecka sedan är min 20+ installerad och sedan idag godkänd av sotaren. Nåväl, mer eller mindre i alla fall. Pannrumsdör IE30 kommer när utrymmet utanför är klart. Sedan åkte jag på stege/plattform kring skorstenen...
Nåväl, jag har några frågor kring den nuvarande installationen:
Pannan är endast inkopplad på tappvattnet, radiatorerna är för närvarande helt bortkopplade då jag ska dra om alla rör. Men shuntmotor och utesensor är monterade. Shuntmotorn dock avstängd.
Hittills har den gått på el. Det känns dock som om att den går in och värmer hiskligt mycket och ofta (betänk också att jag bor här själv så det i princip en mindre disk per dag samt 1-2 duschar). På en vecka har elen gått 29h på lågeffekt och 3h på högeffekt.
1. Är inte det mycket?!
2. Pannrummet är betydligt varmare än med den gamla elpannan. Det första jag därför torde göra är att isolera alla rör. Finns det några rör, apparater (shuntmotor etc) som jag inte ska isolera? Vilken isolering ska jag använda?
3. Inställningarna för Värme är 0(55)C med Ute -40C och Rum 0,0C. Vattentanken har ett börvärde på 65C. Är det korrekt eller är det något jag borde ändra. Jag vill ju helst stänga av allt som har med radiatorerna att göra.
Håkan
En till ny ägare med lite frågor
-
- Fröträd
29h * 3kW + 3h * 6kW = 105 kWh på en vecka.
Det blir precis 15 kWh per dag, vilket motsvarar 5475 kWh per år.
Det låter som en rimlig årsförbrukning, men kanske inte för ett enpersonshushåll.
Fast alla pannförluster ingår förstås i den siffran.
Prova att proppa igen rökröret under sotlocket med mineralull, så slipper du lite genomströmningsförluster.
Ett börvärde på 65 grader är ganska lågt. Jag tror de flesta har 75-80 grader. (fast då ökar dina förluster förstås...)
Det låter som en rimlig årsförbrukning, men kanske inte för ett enpersonshushåll.
Prova att proppa igen rökröret under sotlocket med mineralull, så slipper du lite genomströmningsförluster.
Ett börvärde på 65 grader är ganska lågt. Jag tror de flesta har 75-80 grader. (fast då ökar dina förluster förstås...)
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Biomatic 20+ har 9Kwper pellet skrev:29h * 3kW + 3h * 6kW = 105 kWh på en vecka.

Thermia Biomatic 20+
-
- Fröträd
Jo, jag är väl medveten om det. Men vad gäller drifttidsräknarna för elpatronerna har jag (i brist på vettig beskrivning) tolkat det som att som att räknaren för låg avser 3kW-patronen och räknaren för hög 6kW-patronen. Det skulle innebära att bägge räknarna stegas när man kör bägge patronerna och utvecklar 9kW och att det egentligen inte finns någon egen registrering av tiden man kör precis 9kW.Joachim A skrev:Biomatic 20+ har 9Kwper pellet skrev:29h * 3kW + 3h * 6kW = 105 kWh på en vecka.
Jag vet som sagt inte om detta stämmer, men det är den enda vettiga tolkningen jag kan göra. Om man istället skulle tolka räknaren för hög som en räknare för 9 kW tappar man istället fullständigt bort informationen om när pannan kör 6kW.
Finns det någon som har en bättre tolkning av drifttidsräknarna för el?
Hur som helt får Thermia underkänt:
1. För att det inte finns beskrivet i manualen exakt vad räknarna räknar.
2. Att det inte går att räkna tiden för vart och ett av tre effektlägen, när pannan faktiskt använder tre effektlägen (3, 6 och 9kW). Det borde vara tre räknare.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.