Byte av vattenburet system.

Skriv svar
Maskinisten
Gallringsobjekt

Byte av vattenburet system.

Inlägg av Maskinisten »

Hej!
Har i dagarna köpt ett nytt (gammalt) hus där det finns ett vattenburet system installerat. Värmen kommer idag från en elpatron i en CTC Total. Snacka om att där ska in en pelletsbrännare på kvällen av tillträdesdagen.
Nu till "Problemet".
Stammarna (fram och retur, 2" rör) ligger i innertaket med vertikala rör ner till varje radiator. Jag skulle på sikt vilja byta ut detta system. Dels för att rören är gamla och dels för att stammarna är i vägen när en del av ovanvåningen ska inredas. Jag inser att jag nog pratar om en ganska kostsam operation, men vi har tänkt bo rätt länge i det här huset.
Är det någon som har erfarenhet av dylik uppgradering?
Finns det något bra alternativ? Vattenburna fläktvärmare för att minimera rördragning t.ex?

Mvh/Nils
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Du kan ju alltid dra om rören själv.. Det får man göra..! Och det är faktiskt inte jätte svårt att göra det själv.

frågan är om du verkligen måste byta rör i hela huset..

är det järn rör så håller dom ruggit länge.. mina järn rör jag hade i från 1956 visade sig vara ruggit friska o pigga.. dom räcker säkert minst 30 år till..

Du kan inte "bara" dra om rören i det rummet? Gör du det själv dessutom så har du lärt dig en hel del om rör.. så vet du om vågar dig på resten av huset.. Gör du det på våren så har du hela sommaren på dig att få i hop det hela.. lika så bör du hinna få dit en röris innan vintern kommer.. :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar