Pelletsbrännare i en ABSO PK-12D

Skriv svar
Månsken
Späd planta

Pelletsbrännare i en ABSO PK-12D

Inlägg av Månsken »

:D Hej!
Är det någon som har installerat en pelletsbrännare i ABSO PK-12 D -61. Tänkte gå över från olja till något, billigast är väl att bara sätta in en pelletsbrännare.
Har börjat försöka skaffa mig information det är verkligen en djungel där ute med goda råd.
Har ett tvåvåningshus på ca 150 kvadrar. Eldar ca 4 m3 och 22500 i elförbrukning. Tips
Måste jag göra något med oljetanken som förresten aldrig har blivit besiktigad, eller kan den hänga med.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du får inte ha en obesktigad tank, den måste göras "obrukbar" i så fall (bort med påfyllningsrör och såga hål i den exempelvis).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Månsken
Späd planta

Inlägg av Månsken »

Hårda bud.
Lytar idag åt att vi köper nytt kombinerad pellets och ved panna med ackumulatortank. De kanske tar med sig oljetanken då det installerar.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan dom säkert göra, men jag tror inte dom gör det gratis.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
AllanK
Ungskog

Re: Pelletsbrännare i en ABSO PK-12D

Inlägg av AllanK »

Månsken skrev::D Hej!
Är det någon som har installerat en pelletsbrännare i ABSO PK-12 D -61. Tänkte gå över från olja till något, billigast är väl att bara sätta in en pelletsbrännare.
Har börjat försöka skaffa mig information det är verkligen en djungel där ute med goda råd.
Har ett tvåvåningshus på ca 150 kvadrar. Eldar ca 4 m3 och 22500 i elförbrukning. Tips
Måste jag göra något med oljetanken som förresten aldrig har blivit besiktigad, eller kan den hänga med.
Kan inte rekommendera dig att installera brännare i denna panna. Har provat med dåligt resultat i 2 st.
Skriv svar