mardrömmar!! ca 3 ton pellets var 6 vecka!

Skriv svar
zara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 okt, 2006 21:27

mardrömmar!! ca 3 ton pellets var 6 vecka!

Inlägg av zara »

:shock:

Hej.. nu är jag alldeles ny och grön på allt.. ska snabbt sägas först innan jag tar mitt problem.. Vi ska flytta om en vecka, vilket ska bli skoj.. den nuvarande ägaren och jag har talat om hur mycket pellets som går åt osv.. han beställer alltså ca 3 ton var 6v på vintern.. HUH kan detta vara riktigt... det måste ju vara fel.. var går all värme? till kråkorna??Jag har varit inne och läst om er andra med stora hus, men det är nog ingen som kommer upp i den förbrukningen...
Huset är ierförsig gammalt, stort och inte så bra isolerat(uppenbarligen) :oops: .. 249kvm bo area (vinkel)sen har vi 160 bredvid som inte värms..en liten källare som det är ett bulkförråd i.. thats it..
Det måste finnas något att göra.. så snälla hjälp mig med att vara detektiver..fönster ska tätas och det ska isoleras så gott det går i huset nu i vintertid är det tänkt..

men bomba mig gärna med tips och frågor så jag kanske kan få ner kostnaderna lite.. usch det känsn sååå dyrt, och dom jag pratat med låter chockade när jag säger det...

Är vi lurade el något?

MVh Zara
har just nu inget namn på pannan el brännaren, flyttar om en vecka..:-)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ni kan ju börja med å få brännaren justerad sen vet ni iallafall att det är bra förbränning
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Hur lång är vintern? Tre månader? Alltså går det åt 6 ton pellets under vintern, det låter rimligt om huset är såpass stort och dåligt isolerat. Räkna med en årsförbrukning på 12 ton och att hälften går åt till tre vintermånader låter precis som det är här. maj-september går det inte ens ett ton totalt till varmvattnet. Innan du börjar täta fönster osv. bör du börja med att titta på vinden hur mycket isolering där är. Det är på vinden den mesta värmen läcker ut.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad ligger årsförbrukningen på för det lätt mycket med 3 ton var 6:e vecka??

Återkom gärna då du vet vad det sitter för panna/brännare i huset, Det finns faktiskt väldigt dåliga kombinationer av pannor/brännare som gör att verkningsgraden kan bli så låg som 50% mot en modern pelletspanna 85%..
35% för hög förbrukning vill man ju helst slippa.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Har ett hus byggt -75 på 289kvm och förbrukar ca: 6-7 ton september - mars och ca: 3 ton april - augusti.

Vilket borde bli ca: 1.5 ton var 6:e vecka.

//Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
JanfireMeckare
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 22:27

Inlägg av JanfireMeckare »

man kan säga att det i runda slängar gåt ca 20liter olja per upvärmd kvadrat meter. alltså 20*249=4980 alltså dryga 5 kubik (50000kwh) olja för ett år. det går dryga 2.1 ton pellets (10000kwh) per kubik meter olja. i detta fallet behövs det alltså ca 10.5 ton pellets för att värma ditt hus för ett år. är det sedan en dålig kombination av pelletsbrännare/panna plus dålig isolering, ja då låter inte 12 ton helt orimligt. På sommars (om man äldar pellets) kan det gå åt ca 8 kg per dygn, ibland mindre ibland mer beroende på hur folk gör själva, vissa eldar upp pannan på morgonen och stänger av den sen. så ja, på sommaren går det inte mycket pellets, det är som sagt tidigare på vinter som det går åt. i ditt fall skulle jag gissa att du gör åt 70-90 kg per dygn på vintern. menj det är alltid svårt att säga.
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Men jag ? Näe.. Har cirka 240 kvadratmeter

Inlägg av pfeldt »

Vi gör slut på cirka 7 ton på ett år, 240 kvadrat.

Men i Skåne.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
zara
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 okt, 2006 21:27

Vi bor i skåne..

Inlägg av zara »

:roll: Hej !!
Tack för alla svar! jag sak ringa och kolla upp vilken brännare och oljetank det är..

återkommer...

/Z
har just nu inget namn på pannan el brännaren, flyttar om en vecka..:-)
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Tilaggsisolera vinden

Inlägg av kurreburre »

Om du fortfarande far en alldeles for hog forbrukning av pellets skulle jag kolla hur isoleringen pa taket ser ut. Har du tur kan du blasa in ull pa vinden utan att behova arbeta sa mycket.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Skriv svar