Spaksotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
S3
Gallringsobjekt

Spaksotning

Inlägg av S3 »

Hej

Efter att ha spanat i det dolda ett par månader skriver jag nu mitt första inlägg.

Jag har rivit ut min oljepanna + tank och håller nu på att installera min nya fina Biomatic.
Det är bara en sak som retar mig, innan jag bestämmde mig för Biomaticken var jag inne på Ecoflexen i.o.m att den kostade 2 papp mindre och shuntstyrning ingår så i praktiken är den 4 papp billigare.
Innan jag valde vilken panna jag ville ha åkte jag till villa mässan i gbg för att klämma och känna lite, det som till slut fällde avgörandet var att Biomaticens säljare lovade dyrt och heligt att f.o.m nu ingår spaksotning som standard.
Som ett barn på julafton packade jag snabbt upp pannan när den äntligen kom, och vad fick jag se, det var inte alls spaksotning på den :evil: .
Så min fråga är: ljög säljaren mig rakt i ansiktet eller kommer den senare pga produktionsproblem eller nåt.
Har mailat dem men inte fått svar ännu, får väl ta och ringa , men det vore bra å ha lite kött på benen innan.

Ursäkta för det långa inlägget.

Fredrik
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Har du inte det skriftligt i offerten eller på beställningen så kan du nog glömma det. De lär ju liksom inte skänka bort det till folk som ringer och säger att säljaren faktiskt lovade.....
Det har pratats om det i flera år men inget har hänt och inget lär väl hända heller på lika länge till.

Man kan läsa i tre-fyra år gamla reklambroschyrer för Thermia om att den är förberedd för lambda styrning, övervakning via telefon och data mm.
Snackats om det sedan dess men inte dugg har någon sett.
Hur de kommer lösa det skall bli kul att se.

Sorry. Det är skettråkigt när det blir så här.
Håll tummarna för att jag har fel.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

För ett halvår sedan (11 mars) la mr.pellets ut på sin blogg att han hade bilder på spaksotningen så det är inte så länge som det varit tal om..
Har säljaren sagt att det ska vara spaksotning så ska du få den oxå, Problemet med spaksotningen har varit att rökgastempen blivit "för" låg (pannan blir ändå effektivare) då pannan körs på låg effekt..
Att det tagit/tar tid då thermia ska komma med spaksotning, automatiskuraskning o lamdastyrning är att det ska gå få till befintliga pannor.. :wink:

Sen vart elvis har sett i reklambladen som är 3-4 år gamla att den är förbered för lamdastyrning kan han gärna länka till för det har då jag missat.. :roll:

Därimot att den är förbered för onlinestyrning har jag läst om o det finns att köpa oxå sedan några år tillbaka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Var jag sett det ?
Typ detta officiella faktablad om en thermia bequem.

"Thermias pelletsbrännare finns för tre olika
effekter 15-25 kW
Styrelektroniken som är förberedd för framtida
kompletteringar såsom styrning via rökgasanalysering
eller telefon och data är väl skyddad men ändå
lättåtkomlig och servicevänlig."

http://www.mrpellets.se/thermia/

Välj - bequemteknisk.pdf
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev: Därimot att den är förbered för onlinestyrning har jag läst om o det finns att köpa oxå sedan några år tillbaka..
Vad finns det för fungerande onlinestyrning att köpa ?
Du menar inte supervision hoppasd jag......
S3
Gallringsobjekt

Inlägg av S3 »

Det var alltså Ariterms personal på mässan som lovade dyrt & heligt att det numera är standard med spaksotning.
Jag har köpt pannan direkt av grossist så jag har inte mycket hjälp att hämta där.
Återkommer nästa vecka när jag talat med Ariterm.

Det är ju inte hela världen om det nu inte ingår med det känns surt när mässpersonalen säger saker som kanske inte stämmer, jaja vi får se nästa vecka.

Förövrigt så kan jag ju säga att prylbögen i mig tycker att det är en vansinnigt mycket snyggare panna än ecoflexen....så bara det kan ju vara värt dom x-tra pengarna biomaticen kostar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
André skrev: Därimot att den är förbered för onlinestyrning har jag läst om o det finns att köpa oxå sedan några år tillbaka..
Vad finns det för fungerande onlinestyrning att köpa ?
Du menar inte supervision hoppasd jag......
Här http://www.electrotrade.net/energi/index1.htm Övervakningssystem thermis online 3906:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Thermia Online är Supervision !
Funkar det ?
Säljs det ens fortfarande ?
Finns det någon som är nöjd med sin 4000 kronors investering ?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Thermia Online är Supervision !
Nja det är det väl inte riktigt..

Online är ju via modem o supervison är kabel från pannan/brännaren till datorn.. :roll:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Det är förvillande. Kolla i broschyren för thermia online så ser du att det är supervision som är programvaran och datorkravet är windows 95.
Tror inte forcos sida är riktigt up to date om man säger så.....

"Thermia OnLine
Thermia OnLine är ett program för övervakning och fjärrstyrning av
Thermia Pelletssystem. Programmet gör det möjligt att via direktkabel
eller modem kommunicera mellan pelletspanna/brännare och dator.
Alla värden kan övervakas i realtid på processbilden eller sparas ned
i en databas för ytterligare bearbetning (skapa diagram,
grafer m.m.). Samtliga parametrar kan fjärrstyras via dator.
Systemet består av 2 enheter:
1. Interface
Länken mellan reglercentral och dator vid inkoppling
med direktkabel eller mellan reglercentral och modem
vid modemuppkoppling.
2. Programvara
Thermia SuperVision 1.01

Reglering
Thermia OnLine är anpassat för att fungera med reglerdatorer
av typ Pelletssystem 901600. Modemanslutning kan göras
antingen via det vanliga telenätet eller via GSM anslutning.
Systemkrav
Min Windows 95, pentium 200 Mhz, 1” ledig serieport.
Avläsbara data
Panntemperatur, rökgastemperatur, pelletslager,
pelletsförbrukning, drifttider, driftstatus, värden för sändare/
mottagare och flamövervakning m.m."

Se sid 10. http://www.thermia-pellets.se/pelletsfolder_id480.pdf

Mvh
S3
Gallringsobjekt

Inlägg av S3 »

Apapap inte bråka pojkar, sen är det ju så att tråden handlar om spaksotningens vara eller icke.........
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Om jag vore du och kände att spaksotnigen är en av anledningarna till att du valt Thermia skulle jag åkt o nypt den där säljaren i örat och bett att få skriftligt på att du ska få din spaksotning när den finns tillgänglig.
Givetvis skall det finnas ett rimligt sista leverans datum på den annars kräv kompensation. (ex. sista dec)
Det är ett ganska kostsamt tillval hos de som tidigare haft det som tillval. (typ 2000 kr)

Har du blivit lovad det så ska det finnas eller kompenseras.
Tänk om nya bilen kom utan servo men priset var med ?

Mvh
Skriv svar