Inga har ångrat pellets ... och till de gäst som gå i tanke

manin
Pannrumstomte!

Inga har ångrat pellets ... och till de gäst som gå i tanke

Inlägg av manin »

Pellets eller värmepump du som är gäst gör att hoppa mellan pelletsforum och värmepumpforum för att visa vilka av är bäst alternativ värmekällor men aldrig bestäm sig.

Alltså Jag Manin har haft likadan och fundersam länge under oljan tiden till några hundra liter kvar så började min tid pressa. Så bestämde mig ta pelletsbrännare och prova med .. eftersom det är låg investering och bränsle är billig så länge.

Och har kört nu mer än 1 och ½ månader och jag tycker det var skit enkel rutin. Man bara gå in pannrum någon gång samband när man är i källare ex hobby, tvättstuga mm.

Att rensa behöver bara en gång i vecka. Bara öppna lucka och dammsuga upop aska och kolla så helt är ok sen stänga. medan turbulator behöver bara bara få gånger,

Som värmepumpforum tjatade att det är mkt jobb pellets, men va fan vad är jobb, det är värsta jobbig är att klippa gräsmattan o man blir helsvett, och blöt i sin kalsong. Det gör inte pellets. Det tar bara 20-30 minuter att jobba = rensa och fylla 10 säckor åt varje vecka, medan gräsklippare ta val värsta timma/er kanske två ggr i vecka för de snobba med golfgräsmatta. Under vintertid klippar man inte gräsmatta så det är inte mycket att ha tid.

Så har jag ingen att ångra mig som hade tanke på värmepup.

Och det visade nu mig att jag har sparat ca 2200 kr senaste att jämföra min föra olja och inga skuld på pellets utan gå på plus i kassa.

Gärna vad säger de som pelletsägaren, skulle du ångrar sig att skulle ha värmepump istället?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag ångrar inte övergången från olja till pellets (hösten 2004). Men samtidigt har jag även en luft/luft värmepump (sedan hösten 2003) som jag inte heller ångrar. Har även en insatts i öppna spisen i källaren (sedan våren 2000) som är en god investering. Det ena utesluter ju inte det andra. Jag tror inte på att man skall låsa sig vid ett uppvärmningssätt (energislag).

Så länge som det är över -5 klarar värmepumpen tillsammans med några eldningar i kaminen att hålla värmen på cirka 165 kvm. Då drar värmepumpen cirka 15-20 kw per dygn. Blir det mindre än -5 går pelletsen in och stödjer övrig uppvärmning. Sedan november-04 tror jag att jag bara haft cirka 10 dag/nätter där pelletsen har fått gå in och stödvärma.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!

fundering

Inlägg av snillet »

Jag har haft en fundering på en liknande lösning, kombinera med en liten luft/luft VP, som lämnar sådär 2.5kW som mest, finns ju så små.

Men de vete skam om jag inte lägger upp 5kvm solfångare till istället.... Bättre livslängd på den investeringen.

Nä ångrar pellets gör man inte. Möjligen om jag hade haft tillgång till fjärrvärme då, då hade det ju varit ett annat bra alternativ.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Hej. Jag ångrar inte heller min investering av pelletsanläggningen :)
Men skulle gärna betala för att koppla in mig på fjärrvärme från en stor biobränsleannläggning OM priset per/kwh vore likvärdigt med vad ja nu får betala med egen anläggning. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att ett sånt värmeverk inte kan fungera ekonomiskt utan att behöva ta ut skyhöga priser :evil:

Tankarna från början var att sattsa på fjärrvärme och en ved/pelletskamin för att hålla ner värmekostnaderna med.

Borde ju va bättre att elda i en jättepanna än i tusentals små pannor :?:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt

Inlägg av Christer_Hagglund »

Jag ångrar absolut inte min övergång till pellets. Hade lite inkörningsproblem pga att jag köpte en begagnad brännare, men sedan jag fick till det har det funkat klockrent. Brännaren kostade mindre än en kbm olja, och jag sparar in 25.000 första året om kalkylen håller ungefär.

Jag hade inte berg- eller jordvärme som alternativ, då vi har låååååångt ner till berg i grusåsen jag bor på, och därmed är det inte heller lämpligt för jordvärme då sanden är dålig på att hålla vattnet kvar i marken.

Men som sagt, pellets känns fortfarande helt rätt, och jag håller med dig Manin om att arbetet med att aska ur pannan inte är något att bråka om i jämförelse med gräsklippning, snöskottning, och allt annat man gör när man har hus.

Jag askar ur pannan varje vecka (kanske inte helt nödvändigt) och det tar ca 30 min. Totalt 26 tim per år, och jag sparar alltså ca 25.000 per år jämfört med olja. 1000:- per tim är rätt schysst timlön...
Kontakt:

Inlägg av André »

Gustav skrev:Hej. Jag ångrar inte heller min investering av pelletsanläggningen :)
Men skulle gärna betala för att koppla in mig på fjärrvärme från en stor biobränsleannläggning OM priset per/kwh vore likvärdigt med vad ja nu får betala med egen anläggning. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att ett sånt värmeverk inte kan fungera ekonomiskt utan att behöva ta ut skyhöga priser :evil:

Tankarna från början var att sattsa på fjärrvärme och en ved/pelletskamin för att hålla ner värmekostnaderna med.

Borde ju va bättre att elda i en jättepanna än i tusentals små pannor :?:
Hälsn. Gustav
Håller med om att dom tar ut åt h-vete för hög taxa på fjärvärme...
Har sett flera ex här uppe i norr att dom tar 63-65 öre/kw... Jag betalar 64,1 öre/kw för el + nätavgift.. Så jag kan då inte fatta hur man kan betala ca 50 000:- för att låsa fast sej med fjärvärme o få samma kostnad för uppvärmningen som man får med el... Detta exempel är från min sambos faster som insallerat fjärvärme i Åsele hösten -04..
Svårt att få tillbaka investeringen på 50 000:- om man har 1 öre/kw billigare jämfört med el...
Men hörde att staten skulle gå in o se över fjärvärme taxorna...
Iof så förstod man ju att bara tillräkligt många skaffat fjärvärme priset öka rejält...
Dom senaste åren har pris ökningen varit högre på fjärvärme än el sett som ett snitt över landet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pebbe
Prima virke

Inlägg av Pebbe »

Klockren beskrivning Manin. Visst är det "skitenkelt" som du säger. Jag fixar hellre i pannrummet än klipper gräs jag också. Jag har kört med pellets i 2 år nu och har inget klaga på faktiskt. Vill ha en ny panna dock och det får man ju bra info om genom att läsa detta forum.
Jag funderar att som ztz också införskaffa en luft vp av luftklimatskäl. Blir så helsikes varmt på sommaren. Sen kan den ju få bidra lite till uppvärmning under vår / höst också.
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Fattar heller inte att det skulle vara så jobbigt.Men man vet ju att en del är väldigt rädda att röra sej.Själv tar jag en timmes promenad varje dag,och på sommaren Cykel.Pelletsbrännaren suger jag ut på 5 min lätt,och på den tiden drar jag några tag i sotningsspaken också.Jag har också kompletterat med en luft/luft.Köp en bra Japps,och inget skit.Inverter ska det vara,och effekt på minst 5kW.Invertern ställer in sig på den effekt som behövs för tillfället.Kostnad 20 kkr,suverän investering,till skillnad från de som "gått på pumpen"(bergatrollen).
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hallå där Bild
Det är 3:dje året jag kör och bara positiv Bild
Jag har lagt ut 13.900kr och sänkte 20.000kwt/år så man
har ju tjänat in den snabbtBild
Bild
Men ska sätta in ett förråd för lättare hantering och vill gärna ha
en ny panna oxå :roll: typ janfires med spaksotning :D
Så detta ångrar jag inte Bild
Ser man vars elen far så blir manBild

Stackars dom som kör med olja dom får gå med rumpan bar
Bild den är dyr
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

9 år har jag eldat med pellets, jag började med pellets av rapshalm med 6 % askhalt! Jag fick bo i pannrummet och kratsa ut aska varje dag...

Men - jag gick över till träpellets och på den vägen är det... jag började själv sälja pelletsbrännare.

Jag kan uppriktigt säga att gå över till pellets är det bästa jag gjort! Jag är rätt stingslig när det gäller teknik som inte riktigt fungerar men pelletseldning fungerar, tro mig!! Och, det bästa av allt, de kalkyler som jag hade när jag presenterade det hela för min bank, håller!!

Kalkylen var: 2,1 ton pellets på en kubik olja, sen kan man bosätta sig i källaren för att mecka med drag, gångtider, finfraktion eller annat men rent generellt kan man säga att 2,1 ton pellets per kubik olja gäller. Det fungerar även för de som hellre sitter framför TV'n och kollar handboll än våra vänner där ute i pannrummen som ägnar all sin kärlek och omvårdnad åt sin pelletsbrännare...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag har luft/luft värmepump sen jag flyttade in för 1,5 år sedan och jag upplever det som rått i vissa rum där den inte kommer åt riktig samt att murstocken mår visst inte så bra av att vara kall året runt.

Sen är det ju ett plus som jag upptäckte då jag fick dra på radiatorerna i vintras då luftvärmepumpen inte orkade med var att rören till dem gick under golvet i hela kåken så det vart golvärme nästan överallt, asskönt =)

Så nu är en Viking bio på väg hem till mig, förhoppningsvis för att stanna för gott.
deleted
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Tur det är LITE jobb så dom lataste väljer andra alternativ, gör ju att priset inte kan gå upp lika mycket. :lol:
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Tycker faktiskt att det är lite märkligt att ett sånt värmeverk inte kan fungera ekonomiskt utan att behöva ta ut skyhöga priser
De flesta fjärrvärmeverken är billiga i drift, så det har inget med priset att göra, dom sätter priset så att det följer oljepriset fast lite billigare och får grymma vinstmarginaler istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Jag ångrar mig varje gång jag får hem fyra pallar småsäck som ska ner i pannrummet :( . Kanske ska få tummen ur nångång och bygga ett bulkförråd.. :roll:
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Har en kompis som slängde ut sin pannan med pelletsbrännare...installerade en Eco el + Eco air värmepump...punghuvud :roll:

Han tyckte inte om att bära säckar genom hela källaren...och så var det dax att byta pannan...och noll intresse...

Så det finns en som inte gillar att elda pellets...
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Skriv svar