TK1 på Thermia Bequem 15 Analog
TK1 på Thermia Bequem 15 Analog
Nån som har TK1 A eller B på Bequem analog? Jag undrar om det finns passande kontakt mm på den. De verkar inte veta själva på ekontroll...
CTC265B + Thermia Bequem 15A
-
- Pannrumstomte!
Jag hade en sån där Bequem Analog för ett tag sedan.
Minns att den var potentialfri i termostatkabeln eller hade en 5 volts referens. Det var inte 230 volt i alla fall. Har den två eller tre trådar i termostat kabeln ? Jag inbillar mig att det är tre....
TK1A går att köra både potentialfritt och med potential via en bygling.
EDIT: Är det två kablar så går det utan problem med enklaste möjliga inkoppling utan potential.
Är det tre så lägger du referensen och ena kretsen (två kablar i samma alltså) på en reläport i Tk1A och tredje kabeln i den andra porten och vips så har du en sluten krets med referens signal när TK1 sluter.
Alltså funkar det klockrent.
OBS ! Bygla inte med 230 volt ur reläkretsen som har potential. Då dör Thermian.
Mvh
Minns att den var potentialfri i termostatkabeln eller hade en 5 volts referens. Det var inte 230 volt i alla fall. Har den två eller tre trådar i termostat kabeln ? Jag inbillar mig att det är tre....
TK1A går att köra både potentialfritt och med potential via en bygling.
EDIT: Är det två kablar så går det utan problem med enklaste möjliga inkoppling utan potential.
Är det tre så lägger du referensen och ena kretsen (två kablar i samma alltså) på en reläport i Tk1A och tredje kabeln i den andra porten och vips så har du en sluten krets med referens signal när TK1 sluter.
Alltså funkar det klockrent.
OBS ! Bygla inte med 230 volt ur reläkretsen som har potential. Då dör Thermian.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
tre trådar
Det är tre trådar i termostatkabeln. Vad innebär potentialfri? Får nog ta en kurs i elektronik först...
CTC265B + Thermia Bequem 15A
-
- Pannrumstomte!
Re: tre trådar
Eller be en elektriker koppla in den.Datzun skrev: Vad innebär potentialfri? Får nog ta en kurs i elektronik först...
Min Kompis som kopplade in sin TK1A fick en elektrisk stöt som gick in i ena handen från Tk1:an och ut genom skruvmejseln han höll i andra.
Han har hjärtflimmer än idag.
Potentialfri innebär att det inte ligger någon spänning på den.
Thermia har tre kablar, en är en referens-signal på förmodligen 5 volt.
De andra två är öppen / sluten krets.
Jag sålde thermian för nån månad sedan så jag har inte kvar kopplingsschemat tyvärr. i vilket fall som helst ska du inte koppla på spänning (el 230 volt) på den.
TK1 kan kopplas med eller utan potential (230 volt)
Det finns alltså två kopplingmöjligheter i den, en med potential och en utan.
Med potential är alltså med spänning - ström. dvs pilla inte !
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.