Fråga om motdragslucka

Skriv svar
hjerpe
Prima virke

Fråga om motdragslucka

Inlägg av hjerpe »

Kommer snart att installera en VB Comet med Viking Bio. På den sitter det en motdragslucka på rökröret vid leverans.

Jag har en murad skorsten skorsten på drygt åtta meter med innermåttet på den kanalen på ca 15x15 cm. Frågan är om den luckan räcker till för min skorsten? Vet inte hur man räknar det hela.

Den gamla oljepannan står fortfarande inkopplad på systemet. Har dock inte använts på de senaste 24 åren. Det finns ingen motdragslucka på den. Kan man tolka det som om det har varit ett bra drag i den skorstenen?

Väntar med stor spänning på hur skorstenen kommer att fungera. Enligt sotaren som besiktigat den tidigare ska det inte vara något problem med skorstenen men det lär visa sig när igångkörningen ska ske. Vill helst undvika att åka på ytterligare kostnader på renovering av rökkanalen.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan ju alltid testa med den som följer med visar det sig att den inte räcker till så kan du byta eller skaffa en till motdragslucka
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Den gamla oljepannan står fortfarande inkopplad på systemet. Har dock inte använts på de senaste 24 åren. Det finns ingen motdragslucka på den. Kan man tolka det som om det har varit ett bra drag i den skorstenen?"

Man kan även tolka det som att de sket totalt i verkningsgrad och miljövärden i sin tid...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Niclas
Ungskog

Storlek?

Inlägg av Niclas »

Kan storleken på motdragsluckan ha betydelse för pelletsförbrukningen?
Hade en i mina mått mätt en "mellenstor" motdragslucka tidigare. Men det var en dålig konstruktion då den hade förmågan att hänga sig i helt öppet läge. Fick tag i en större motdragslucka där det mekaniska fungerar kanon. Inbillar mig bara att det går mer pellets nu. Samtidigt har jag bytt leverantör av pellets så jag vet inte säkert varför åtgången har ökat. Vad tror ni?
hjerpe
Prima virke

Inlägg av hjerpe »

Apropå Icecap's kommentar om miljön var det säkert så. Det här huset som vi köpte har en mängd olika värmesystem som är inkopplade. Förutom den gamla oljepannan som fortfarande är kvar på systemet så är det en trasig från & tilluftsvärmepump, vattenmantlad kamin med två stycken tankar på vardera 1000 liter och givetvis en elpatron. Jag har förhoppningen om att vi ska kunna renodla ett koncept nu med kommandet installation.

Vad tror ni om friskluftsintaget? Nu finns det inget i pannrummet utan bara ett i tvättstugan bredvid. Sen hade förra ägaren jackat upp ett hål i dörrtröskeln in till pannrummet. Min fundering är om det räcker att borra upp ett 110 mm hål med tanke på arean på skorstenen, 150 x 150 mm? Jag vill ju få så bra förbränning som möjligt.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

tillluften borde ha samma area som rökkanalen, om jag skulle ta upp hål med 110 mm dia så hade jag gjort 2 st när man ändå bökar med det, då har du nästan samma area
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar