Lågt drag=urdåligt drag?
Lågt drag=urdåligt drag?
Hej,
alla vi inom detta forum pratar om drag i skorsten, rökgångar etc, och jag gissar att vi då menar draget (undertrycket) DIREKT efter pannan.
Rätta mig om ni tycker jag har fel, men minsta draget finns direkt efter tex pelletsbrännaren(i eldstaden) för att sedan öka. Antar att maxdraget finns någonstans efter pannan och toppen av skorstenen då rökgaserna kallnar efter vägen.
Anledningen till detta inlägg är följande:
Jag har installerat en Eurofire pelletsbrännare i en Nibe Combi VX, jag har ca 9m skorsten med insatsrör av ynka diam 9cm och en sotproduktion som inte är av denna dag. Förutom det går det åt alldeles för mkt pellets (min 1,5säck/dag).
Uppmätt drag direkt efter pannan 12-13Pa. Enligt Baxi ska draget vara mellan 10-20Pa för att den ska funka optimalt. Utgår ifrån att de menar direkt efter pannan...
Någon som har haft lågt/medelbra drag men som ändå varit tvungen att installera en rökgasfläkt ?
alla vi inom detta forum pratar om drag i skorsten, rökgångar etc, och jag gissar att vi då menar draget (undertrycket) DIREKT efter pannan.
Rätta mig om ni tycker jag har fel, men minsta draget finns direkt efter tex pelletsbrännaren(i eldstaden) för att sedan öka. Antar att maxdraget finns någonstans efter pannan och toppen av skorstenen då rökgaserna kallnar efter vägen.
Anledningen till detta inlägg är följande:
Jag har installerat en Eurofire pelletsbrännare i en Nibe Combi VX, jag har ca 9m skorsten med insatsrör av ynka diam 9cm och en sotproduktion som inte är av denna dag. Förutom det går det åt alldeles för mkt pellets (min 1,5säck/dag).
Uppmätt drag direkt efter pannan 12-13Pa. Enligt Baxi ska draget vara mellan 10-20Pa för att den ska funka optimalt. Utgår ifrån att de menar direkt efter pannan...
Någon som har haft lågt/medelbra drag men som ändå varit tvungen att installera en rökgasfläkt ?
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Re: Lågt drag=urdåligt drag?
Tjenare! Du verkar ha ett smalt rökrör.Jörgen_L skrev:Hej,
alla vi inom detta forum pratar om drag i skorsten, rökgångar etc, och jag gissar att vi då menar draget (undertrycket) DIREKT efter pannan.
Rätta mig om ni tycker jag har fel, men minsta draget finns direkt efter tex pelletsbrännaren(i eldstaden) för att sedan öka. Antar att maxdraget finns någonstans efter pannan och toppen av skorstenen då rökgaserna kallnar efter vägen.
Anledningen till detta inlägg är följande:
Jag har installerat en Eurofire pelletsbrännare i en Nibe Combi VX, jag har ca 9m skorsten med insatsrör av ynka diam 9cm och en sotproduktion som inte är av denna dag. Förutom det går det åt alldeles för mkt pellets (min 1,5säck/dag).
Uppmätt drag direkt efter pannan 12-13Pa. Enligt Baxi ska draget vara mellan 10-20Pa för att den ska funka optimalt. Utgår ifrån att de menar direkt efter pannan...
Någon som har haft lågt/medelbra drag men som ändå varit tvungen att installera en rökgasfläkt ?
1,5 säck behöver inte vara fel. Det beror på hur stort hus du har, isolering,fönster varmvattenförbrukning,vädertyp som gråväder,blåst alltså inte bara temperaturen som inverkar. Är du säker på att det inte är aska ? Är det sot så är den nog felinstäld öka luften. Själv har jag gjort av med 1,6 säck/dag senaste 30 dagarna(Uppland). Jämnfört med andra så verkar jag inte ha någon onormal förbrukning.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Hejsan,
tack för ditt inlägg.
jo nog har jag ett smalt rör alltid. Och det sotar definitivt för mycket. Efter 3 dar måste jag sota ur pannan och öka luften går inte utan att lågan splittras upp för sedan bli alldeles för liten. Anledningen till att jag funderar lite över draget är dels att jag inte vill köpa en rökgasfläkt innan jag vet att den behövs (läste här på forumet om ngn som också hade 9cm rör och en rördragn liknande min vars pelletsbrännare funkade ok).
Problemet är ju att jag enligt Baxi har OK drag (har 12-13Pa, enligt Baxi är 10-20Pa OK) men tyvärr sotar den alldeles för mkt. Jag är nog inne på att man mäter draget direkt efter pannan-av praktiska skäl-men att man eg vill ha ett hyggligt (dock ej för högt) drag så nära eldstaden som möjligt för att kunna transportera bort rökgaserna.
Och i mitt fall tror jag nog att draget inte är stort nog pga smala röret.
Angående förbrukningen så går det ca 55kWh/dygn med elpatronen så 1,5säck (=ca 100kWh med 80% verkningsgrad) är för mycket tycker jag.
Nåja, får väl ta en funderare till ang köp av fläkt
/Jörgen
tack för ditt inlägg.
jo nog har jag ett smalt rör alltid. Och det sotar definitivt för mycket. Efter 3 dar måste jag sota ur pannan och öka luften går inte utan att lågan splittras upp för sedan bli alldeles för liten. Anledningen till att jag funderar lite över draget är dels att jag inte vill köpa en rökgasfläkt innan jag vet att den behövs (läste här på forumet om ngn som också hade 9cm rör och en rördragn liknande min vars pelletsbrännare funkade ok).
Problemet är ju att jag enligt Baxi har OK drag (har 12-13Pa, enligt Baxi är 10-20Pa OK) men tyvärr sotar den alldeles för mkt. Jag är nog inne på att man mäter draget direkt efter pannan-av praktiska skäl-men att man eg vill ha ett hyggligt (dock ej för högt) drag så nära eldstaden som möjligt för att kunna transportera bort rökgaserna.
Och i mitt fall tror jag nog att draget inte är stort nog pga smala röret.
Angående förbrukningen så går det ca 55kWh/dygn med elpatronen så 1,5säck (=ca 100kWh med 80% verkningsgrad) är för mycket tycker jag.
Nåja, får väl ta en funderare till ang köp av fläkt

/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Jag är tveksam till att du löser problemet genom att suga mer gas ur skorsten.
Om du har rätt undertryck efter pannan (mäter du när brännaren går?) och brännaren sotar så har du för mycket bränsle i förhållande till luften. Du kan inte öka luften från brännaren, då sabbar du troligen undertrycket, dessutom kanske inte tvärsnittet i skorsten räcker för mer gas.
Börja med att kolla att alla luckor är täta så att det inte suger in tjuvluft någonstans. All luft måste passera bränslet. Därefter kan du anpassa (minska) bränslemängden (hoppas det gå med din brännare) så att du får en sotfri förbränning.
Om du har rätt undertryck efter pannan (mäter du när brännaren går?) och brännaren sotar så har du för mycket bränsle i förhållande till luften. Du kan inte öka luften från brännaren, då sabbar du troligen undertrycket, dessutom kanske inte tvärsnittet i skorsten räcker för mer gas.
Börja med att kolla att alla luckor är täta så att det inte suger in tjuvluft någonstans. All luft måste passera bränslet. Därefter kan du anpassa (minska) bränslemängden (hoppas det gå med din brännare) så att du får en sotfri förbränning.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Om draget är OK (vilket det verkar vara) är det största problem med ett trångt rökrör väl bara att man har en max. effekt som inte kan överskridas.
Men soten.... det är fet förbränning! Jag hade problem med sotbildning under sommaren och anledningen var att draget i pipan var dåligt pga. värmen.
Min lösning var enkel: knäppa minsta effekten upp ett steg, jag använde motdragsluckan som indikator, när den öppnade sig (minst) lite var det OK.
Men ligger du redan på 6-9KW är det dags att strypa matningen lite i taget till problemet försvinner, bäst vore ju att mäta med rökgasinstrument och trimma riktigt.
Men soten.... det är fet förbränning! Jag hade problem med sotbildning under sommaren och anledningen var att draget i pipan var dåligt pga. värmen.
Min lösning var enkel: knäppa minsta effekten upp ett steg, jag använde motdragsluckan som indikator, när den öppnade sig (minst) lite var det OK.
Men ligger du redan på 6-9KW är det dags att strypa matningen lite i taget till problemet försvinner, bäst vore ju att mäta med rökgasinstrument och trimma riktigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej alla,
Kul med lite svar/kommentarer!
Ska försöka svara på era frågor.
Furetör:
-Jo jag mäter draget efter det att brännaren gått ett tag.
- Har kollat om jag har tjuvluft någonstans (pannluckor, sotluckor etc) men tror inte det är huvudproblemet.
- Kan du utveckla det du säger om att du inte tror att man kan lösa problemet med att suga ut mer luft?
Hänger med på det du säger angående att inte kunna blåsa in mer luft då den smala kanalen inte kanske kan ta emot mer rökgaser. Men tror du inte att man med en rökgasfläkt kan evakuera mer rökgaser och på så sätt öka draget vilket skulle kunna göra att man kan få in mer luft iförhållande till bränslemängd?
- Minskar jag bränslemängden ser jag inte lågan från brännaren. (Notera att min plan är att grovinställa brännaren och sedan ta hit någon med instrument. Men än så länge är jag inte där ännu...)
ABSO:
-Öppningen till pannrummet är ca 25x25cm (ut/in). Är det den du menar?
- Ja men den är ställd så att den bara skall öppna om draget är större än 25-30Pa.
- Jag har mätt flera gånger och då har det varit mellan +5 till +8grader ute. Relativt varmt alltså!
- Menar du utomhus temperaturen eller rökgas temp ? Ute nu är (helt otroligt !!) +11grader!!! Rökgas temp ligger på ca 185grader.
Icecap:
- Ja jag antar att insatsröret bara klarar att transportera en viss mängd rökgaser till ett visst undertryck. Suga ut mer rökgas med fläkt=öka effekten...
- Inte säker på att jag förstår hur du menar med din lösning...
- Ska testa ta ner effekten/matningen mer och se hur det blir då.
- Ja jag håller med dig. Men jag vill inte ta hit ngn förrän jag åtminstone tror mig hittat ett grovinställt läge.
Till er alla:
Kommentera gärna nedanstående (rätt/fel vad anser ni?)
Om jag installerar en rökgasfläkt kan jag evakuera mer rökgaser (=öka effekten på brännaren) och öka draget och på så sätt få in mer luft per bränslemängd. Detta gör att temperaturen öka vilket även bidrar till mindre sotbildning.
Bugar och tacker för era kommentarer. Tacksam för svar.
mvh/Jörgen
Kul med lite svar/kommentarer!
Ska försöka svara på era frågor.
Furetör:
-Jo jag mäter draget efter det att brännaren gått ett tag.
- Har kollat om jag har tjuvluft någonstans (pannluckor, sotluckor etc) men tror inte det är huvudproblemet.
- Kan du utveckla det du säger om att du inte tror att man kan lösa problemet med att suga ut mer luft?
Hänger med på det du säger angående att inte kunna blåsa in mer luft då den smala kanalen inte kanske kan ta emot mer rökgaser. Men tror du inte att man med en rökgasfläkt kan evakuera mer rökgaser och på så sätt öka draget vilket skulle kunna göra att man kan få in mer luft iförhållande till bränslemängd?
- Minskar jag bränslemängden ser jag inte lågan från brännaren. (Notera att min plan är att grovinställa brännaren och sedan ta hit någon med instrument. Men än så länge är jag inte där ännu...)
ABSO:
-Öppningen till pannrummet är ca 25x25cm (ut/in). Är det den du menar?
- Ja men den är ställd så att den bara skall öppna om draget är större än 25-30Pa.
- Jag har mätt flera gånger och då har det varit mellan +5 till +8grader ute. Relativt varmt alltså!
- Menar du utomhus temperaturen eller rökgas temp ? Ute nu är (helt otroligt !!) +11grader!!! Rökgas temp ligger på ca 185grader.
Icecap:
- Ja jag antar att insatsröret bara klarar att transportera en viss mängd rökgaser till ett visst undertryck. Suga ut mer rökgas med fläkt=öka effekten...
- Inte säker på att jag förstår hur du menar med din lösning...
- Ska testa ta ner effekten/matningen mer och se hur det blir då.
- Ja jag håller med dig. Men jag vill inte ta hit ngn förrän jag åtminstone tror mig hittat ett grovinställt läge.
Till er alla:
Kommentera gärna nedanstående (rätt/fel vad anser ni?)
Om jag installerar en rökgasfläkt kan jag evakuera mer rökgaser (=öka effekten på brännaren) och öka draget och på så sätt få in mer luft per bränslemängd. Detta gör att temperaturen öka vilket även bidrar till mindre sotbildning.
Bugar och tacker för era kommentarer. Tacksam för svar.
mvh/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Visst, genom att öka undertrycket med en rökgasfläkt kan du öka draget och få in mer luft i panna, men det är fel sätt att styra förbränningen. Det blir en svår balans. Du verkar ha tillräckligt undertryck för rökgaserna, men det kan hända att du ligger på gränsen eftersom dragbegränsaren är inställd på 25Pa och du har 10. I så fall kan fläkten göra nytta, men inte för att få mer luft till bränslet, det ska du styra med fläkten i brännaren.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Hej Furetör,
håller med om att man inte ska styra förbränningen med draget men om man har för lågt drag tror du inte att det kan störa förbränningen (sotbildning etc) trots att man ändå kan få in tillräckligt mkt luft med hjälp av brännaren ? Att mängden rökgaser som inte hinner evakueras tillräckligt snabbt på ngt sätt stör förbränningen...?
Dålig förbränning (tex mkt sot, ofärbrända pellets) kan bara(?) bero på för låg förbränningstemperatur och/eller för lite luft till (runt) pelletsbitarna.
Kanske är mitt problem följande:
- draget är i underkant vilket gör att jag bara kan få ut en viss mängd rökgaser (läs kan bara ta ut en viss effekt) och på så sätt kanske jag inte får upp förbränningstemperaturen ? Vad tror du om den teorin?
mvh/Jörgen
håller med om att man inte ska styra förbränningen med draget men om man har för lågt drag tror du inte att det kan störa förbränningen (sotbildning etc) trots att man ändå kan få in tillräckligt mkt luft med hjälp av brännaren ? Att mängden rökgaser som inte hinner evakueras tillräckligt snabbt på ngt sätt stör förbränningen...?
Dålig förbränning (tex mkt sot, ofärbrända pellets) kan bara(?) bero på för låg förbränningstemperatur och/eller för lite luft till (runt) pelletsbitarna.
Kanske är mitt problem följande:
- draget är i underkant vilket gör att jag bara kan få ut en viss mängd rökgaser (läs kan bara ta ut en viss effekt) och på så sätt kanske jag inte får upp förbränningstemperaturen ? Vad tror du om den teorin?
mvh/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Alla faktorer du nämner hänger ihop. Om gasflödet ur pannan (eller inne i pannan, baffel tex) är strypt går det inte att trycka in luft med fläkten pga ökat mottryck.
Om du har dragbegränsaren på 25Pa borde den alltid vara stängd så länge du har 10 i rökröret. Stämmer det? Tyder på att draget är på gränsen för brännaren.
Om du har dragbegränsaren på 25Pa borde den alltid vara stängd så länge du har 10 i rökröret. Stämmer det? Tyder på att draget är på gränsen för brännaren.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976