Bubbel i element. *Löst*

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Bubbel i element. *Löst*

Inlägg av nissetib »

Har sedan installationen av min panna haft problem till och från med luft i elementen.
Har luftat åtskilliga gånger utan att lyckas.
Idag så börjar jag se ett samband, när jag har spolat varmvatten så efter en liten stund så börjar det bubbla i elementen, eller rättare sagt, i ett element.
Tycker fenomenet är väldigt konstigt.
Pannan står i källaren och jag kör på 2:ans hastighet på circ pumpen.

Anledningen till att det bara låter i ett element tror jag är att det är det som, rörmässigt , ligger närmast källaren och pannan.

Någon som har nåt tips eller kanske liknande problem?
Senast redigerad av nissetib den fre 22 feb, 2008 09:33, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Bubbel i element

Inlägg av Lars Rosdahl »

Eftersom det är elementet närmast pannan kan det komma från den interna cirkulationspumpen. Den startar när du tappar varmvatten. Om den får luft så hörs det. Prova att lufta på panntoppen ,t.ex. genom att försiktigt öppna säkerhetsventilen vid expansionskärlet (om du har ett slutet system).
EcoFlex startad 2006-03-01
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har redan provat att lufta via expansionkärlet. Det finns det ingen luft. Luften är i radiatorkretsen, och gör sig till känna framförallt vid mycket spolande av varmvatten, typ vid dusch eller bad osv.

Har inte ringt till min installatör ännu. Anledningen är att det känns som han inte riktigt kommer tro på mig.

Någon som har fler förslag???
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kommer det luft ur radiatorn varje gång du luftar??

Möjligt att det blir luft efter att du tappat mycket vatten genom att luften/syret frigörs ur vattnet då brännaren går o pannan blir varm, Bara en teori jag fick..

Har du stängt cirk.pumpen då du luftar??

Du kan även ställa ner pumpen på 1:an för det ska räcka till att cirkulera vattnet ändå, Har inget med luft problemet att göra men det går något mindre el.. :wink:

Du kan även köra pannan varmare en tid för att snabbare få bort luften ur vattnet t.ex 85-90°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Ja, det kommer lite luft varje gång jag luftar. Dock har jag inte stängt av circ pumpen vid avluftandet. Ska man det?

Har heller inte provat och ställa upp tempen på pannan. Får laborera lite med detta nästa vecka.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag har automatiska avluftare på 3 högpunkter ovanför pannan. Länge (månader) efter installationen har det ibland kommit ut lite luft när man tappar varmvatten. Jag tror att cirkulationspumpen till värmeväxlaren rör om ganska mycket högst upp i pannan, så luften hittar ut.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

Inlägg av tobmannen »

Jag har erfarit samma fenomen, det forsar/bubblar i ett eller ett par element när ngn duschar eller spolar vatten länge. Jag har inte hört något sedan jag avluftat först elementet, sedan vid expansionskärlet och sedan vid elementet igen (ca 2 veckor sedan). Vi får se om fenomenet kommer tillbaka.
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har ju haft problem med bubbel i elementena en längre tid nu. Har äntligen löst problemet.
Det var så att det helt enkelt var för lite vatten i pannan. Har haft rätt tryck på expansionskärlet så jag har hela tiden trott det varit något annat fel.

Mixtrade en hel del med exp.kärlet för att sedan upptäcka att det inte fanns något förtryck i densamma.
Efter ha tryckt i ca 0.65 bar så har jag även fått i rätt mängd vatten i pannan och det har tystnat i elementen.
För gott, hoppas jag.
Misstänker att rörisen inte kollade förtrycket vid installationen plus att det varit luft i systemet som det är efter tömning av radiatorkretsen.

Så kan det va...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Hur menar du att du trycker i 0 .65. var snäll och förklara. Jag har inget rossel i elementen men det gurglar en del vid själva shunten och jag misstänker att det kan vara samma.

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Trycker i...Jag menar alltså att fylla på mer luft i expansionskärlet. Det sitter (oftast??) en ventil i botten på kärlet. Det kan , som i mitt fall, sitta en stor plastskiva som man får skruva bort innan ventilen syns. Det är en vanligt bilventil.

Du skall ha pannan trycklös när du mäter om du har förtryck eller ej.
Annars blir det tokiga mätresultat.

Edit.

0.65 är givetvis i enheten bar.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar