Jag tänker bygga ett enkelt larm till min panna / brännare. Det har skrivits en del i detta ämne tidigare på forumet.
Thermias biomatic har ju ett växlande relä med två utgångar, på dessa kommer jag att ansluta en tvåfärgade lysdiod. Som då kommer att normalt lysa grönt, men vid larm lysa rött.

Detta är tänkt att bli ett riktigt billigt och smidigt litet bygge! Så för att hålla nere kostnaden tänkte jag använda en gammal mobiltelefonsladdare som "nätdel" till lysdioden. Och jag tänkte använda vanlig enkel telefonkabel (4-ledare) fram till lysdioden/lysdioderna, (jag tänker eventuellt ha flera larm-dioder i huset, en i köket, en i tv-rummet, en i hallen... ).
Nu till mina funderingar:
Måste jag räkna med det motstånd min klena kabel ger upphov till när jag dimesionerar lysdiodens motstånd? Eller är det försumbart? 10 till 30 meter kabel.
Kommer det att funka med mobiltelefonladdare som batterieliminator? Eller har dom några inbyggda konstiga "batteriladdar funktioner"??
Sen vill jag ha ideér och uppslag om vart man kan montera / gömma en 5mm lysdiod i det svenska hemmet.
Givetvis kommer det ett litet inlägg här på forumet när bygget är klart!

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.