Sotning av rökgastermometer

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

Sotning av rökgastermometer

Inlägg av saabstefan »

Det sägs ibland i trådar att sot/aska på rökgastermometern kommer att göra att den visar fel temp. Kan det verkligen stämma? Borde inte "känselsprötet" få samma temp som rökgaserna även om det är mycket isolernade material på den. Även om den kanske blir långsammare i omställningarna?
Kort sagt, ska termometern monteras så att man kan sota den?

En annan sak:
Funderar på elektronisk kökstermometer (som många bevittnat här är noggrannare än "riktiga"). Hur gör man med tätning runt "känselsprötet". Vill ju inte att det sugs in pannrumsluft i samma hål. Borde ju ge fel temp.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Jag håller med dig, sot på sprötet påverkar bara trögheten hos temperaturgivaren. Möjligen kan man tänka sig att hos ett sotisolerat spröt kan värme ledas ut ur känselkroppen genom pinnen och den skulle därför visa för låg temperatur.

Täta med något temperaturbeständigt, eller gör en metallbussning, eller borra ett nytt hål med passande dimension.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Hej !

Jag hade exakt samma fundering i tråden
htttp://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5590
Holger skrev:
Paddington skrev: Stektermometer är väl mycket smalare än rökgastermometern (hos mig i alla fall.. :P ) ? Hur får du det i sådana fall att sluta tätt för att få tillförlitlig temp ?

/Paddington
Jo borrade ju in en genomföring för den 1cm tjocka rökgastermometern.
Med Julas digitaltermometerfick jag trycka Gullfiber i genomföringen så digitaltermometern sitter fast.
Jag körde på Holgers tips och det har funkat här. Tänkte dock göra en mer permanent lösning vid tillfälle... :P

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag väntar på att högtempsilikonetbollen på stektermometer skall torka
skall prova bara ... :idea:
Hålet är ju aldeles för stort annars.....
Fast permanent lösning är ju bäst förståss :!:

Det funka hyfsat undrar hur länge den vill sitta kvar :?:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar