Rol-bi skrev:
Jag har et statisk undertryck på ca. 10 Pa (tror jag). Har motdragslucka.
Om jag tar bort fallrörsslangen rökläggs pannrummet på sekunder (har dårliga slussvingar som jag kört med i flera år).
Har problemställningen sammenhang med att pellets ger mer avgaser och lägre förbränningstemperatur än olje?
Är det så att en mycket större panna ville ge större dynamisk undertryck men för låg rökgastemperatur?
Jag tror att man på existerande villapannor inte kan köra för stort fläkttryck då annars det ger upphov till rök bakvägen och brandrisk.
Men om man kan öka fläkttrycket ger detta turbuläns i förbränningen. Då vill förbränningstemperaturen öka och man kan bygga mindre panna (mindre värmearea). Det kan ge mindre sotning. Se Tunab brännaren på pellets.info. Den är interessant.
Men då behöver man et vertikalt matningsystem med innbygd patenterad sluss baserat på träpulver, eller hur?
Pellets eldning ger nog ungefär samma rökgastemp. men ca 40-50 % mer rökgaser vid samma effekt (om jag räknade rätt när jag övade mig på stökiometriska beräkningar, utan facit).
Att bygga en pelletsbrännare för samma tryck som OB, borde vara möjligt. Förmodligen redan med lite ändringar av befintliga med internsluss. Jag tror inte att man behöver din skruv för det, och jag skulle inte vilja ha det som enda spärr mot trycket om den var en externskruv, mer om det nedan.
Högtryckseldning är ett känt sätt att öka effekten per pannvolym, användes på krigsfartyg. På koldrivna fartyg trycksatte man hela pannrummet för att kunna elda utan luckor. Försvann trycksättningen blev eldarna rostade. Därför är det uteslutet att använda en externskruv eller dylika som tätning vid högtryckseldning. Lossar någon slangen kan det slå en eldkvast bakåt, så kan man inte konstruera anläggningar som inte handhas av utbildad personal. Om man gör den interna slussen med din skruv så opponerar jag mig inte.
Jag kan hålla med Olle45 om att det är svårt att hitta rättt ord, men trång kan vara direkt missvisande.
Trång bör användas för eldstadsrummets storlek.
Mitt förslag då det gäller rökgasgångarna är att man refererar till det som pannor med stort
strömningsmotstånd, vilket det ju är frågan om.
Holger skrev:Tror inte man skall blanda in pelletsbrännarens fläkt i uppgiften att ge en stabil och förutsägbar gasström genom pannan. Pelletsbrännarfläktens enda uppgift är att ge den mängd pellets som matas in rätt mängd luft för en fullständig förbränning. De brännarfläktar som används (vanligtvis från Torin) är inte konstruerade för att skapa en tryckskillnad utan för att skapa en jämn luftström.
Att oljebrännare är lättare att elda i en mottryckspanna beror ju först och främst på att oljan bildar betydligt mindre rökgaser vid en jämförbar energiutveckling.
Det vore inte särskilt svårt att dra ett rör från rökrörets utlopp i skorstenen och ett annat rör från brännkammaren och däremellan mäta tryckdifferensen vid olika effektutveckling heller, så blev man lite klokare.
Den slutsats jag drar är att det är på skorstenssidan, via en rökgasfläkt, man kan öka draget genom en panna.
Att konstruera en pelletsbrännare som både ger ett efter förhållandena lämpligt tryck in i pannan + en för pelletsmängden lämplig mängd förbränningsluft med samma fläkt ser jag som närmast omöjligt.
Grundproblemet är att man monterar pelletsbrännare i pannor avsedda för oljebrännare utan att anpassa antingen brännaren eller skorstenen till det.
Att bygga en oljebrännare med tryckande fläkt är inga problem de oljepumpen arbetar med ännu högre tryck.
Det borde vara möjligt att bygga pelletsbrännare med högre tryck än idag, det som krävs är täta slussar. Vidare så är det inga höga tryck vi talar om.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.