Digital TV
Digital TV
Någon som har erfarenhet av digital TV via telejacket (ADSL).
Har kikat lite på Telias utbud men hur funkar det igenteligen.
Mvh. Pettson
Mvh. Pettson
Hej!
Jag har Telias Bredbandstv och det fungerar bra tycker jag.
Nackdelen, om det nu är en sån, är att man måste ha en nätverkskabel mellan ADSL-modemet och TV-boxen.
Jag har också en box från Boxer, med hårddisk och jag föredrar den, men det beror nog mest på just hårddisken. Hade jag bara haft Teliaboxen hade jag varit väldigt nöjd med den.
Några andra funderingar?
Peter
Jag har Telias Bredbandstv och det fungerar bra tycker jag.
Nackdelen, om det nu är en sån, är att man måste ha en nätverkskabel mellan ADSL-modemet och TV-boxen.
Jag har också en box från Boxer, med hårddisk och jag föredrar den, men det beror nog mest på just hårddisken. Hade jag bara haft Teliaboxen hade jag varit väldigt nöjd med den.
Några andra funderingar?
Peter
Biomatic 20+
Jo, du får ett ADSL modem med två nätverkskontakter (eller rättare sagt 4), 1 för bredbandet och 1 för TV'n, nackdelen är som sas ovan, du måste ha en nätverkskabel mellan ADSL modemet och digital mottagaren som ju då helst bör placeras i närheten av TV'n med tanke på fjärrkontrollen.
Utbudet är ju en smaksak, men med tanke på att det är gratis första året så är det ju inte alltför illa, själv så kör jag boxer och kan inte byta, tappar jag disneykanalen så mördar ungarna mig....
Däremot så är telia samma skojare som alla andra som påstår att det "bara" kostar 129 spänn i månaden eller vad det nu är, och ringer man och frågar så "jaaaaaa!!! det kostar bara 129 kronor i månaden", va bra, "men du måste förstås betala kortavgiften på 600 spänn om året också".....
PS: Om du inte redan har bredband så tänk på att ADSL modemet måste sitta som första jack eftersom tondelningsfiltret ska sitta där, annars så lever det jävel i luren när du ska prata om det sitter en telefon före modemet, det är inte bara att trycka i närmsta jack.
Utbudet är ju en smaksak, men med tanke på att det är gratis första året så är det ju inte alltför illa, själv så kör jag boxer och kan inte byta, tappar jag disneykanalen så mördar ungarna mig....
Däremot så är telia samma skojare som alla andra som påstår att det "bara" kostar 129 spänn i månaden eller vad det nu är, och ringer man och frågar så "jaaaaaa!!! det kostar bara 129 kronor i månaden", va bra, "men du måste förstås betala kortavgiften på 600 spänn om året också".....
PS: Om du inte redan har bredband så tänk på att ADSL modemet måste sitta som första jack eftersom tondelningsfiltret ska sitta där, annars så lever det jävel i luren när du ska prata om det sitter en telefon före modemet, det är inte bara att trycka i närmsta jack.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Telia har nu ett gratiserbjudande på grundpaket utan kort och månadsavgift i 1 år, då vi ligger i någon konstig motagningsskugga är det varierad kvallité på motagningen på Boxer, parabol skulle funka men det liksom Boxer är ju på en massa avgifter på alla håll o kanter.
Har lite fler fågor.
Hur lång kan en nätverkskabel vara, har första jacket i källaren och tv:n. på ovanvåningen.
Går det att köra trådlöst
Antar att modemet måste vara igång när man tittat på TV, eller
Skiter det sig när Telia har tjall på sina servrar.
Hur är bildkvallitén.
Kan man köra film från datorn i samma kabel när man ändå drar en kabel, måste man kanske köra det genom routern.
Det dyker säkert upp fler frågor men dethär får räcka sålänge
Har lite fler fågor.
Hur lång kan en nätverkskabel vara, har första jacket i källaren och tv:n. på ovanvåningen.
Går det att köra trådlöst
Antar att modemet måste vara igång när man tittat på TV, eller
Skiter det sig när Telia har tjall på sina servrar.
Hur är bildkvallitén.
Kan man köra film från datorn i samma kabel när man ändå drar en kabel, måste man kanske köra det genom routern.
Det dyker säkert upp fler frågor men dethär får räcka sålänge
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Har inte Telias bredbands-TV men kan nog svara på några frågor
Längd, 100m
Trådlöst... nja, om du har tur och det inte är nåt som stör (ex, mikro och bluetooth-headset) så kanske
Modem måste vara på ja
Skiter sig om Telia rasar, ja
Kvalitén, ska vara fullt jämförbar med sänding från sattelit
Film från datorn.... om Telia har stöd för det i sin box så borde det funka men jag ser det som extremt otroligt att dom skulle ha det. Skaffa en chippad XBox och sätt där istället.
/Jörgen
Längd, 100m
Trådlöst... nja, om du har tur och det inte är nåt som stör (ex, mikro och bluetooth-headset) så kanske
Modem måste vara på ja
Skiter sig om Telia rasar, ja
Kvalitén, ska vara fullt jämförbar med sänding från sattelit
Film från datorn.... om Telia har stöd för det i sin box så borde det funka men jag ser det som extremt otroligt att dom skulle ha det. Skaffa en chippad XBox och sätt där istället.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Om du ska dra kabel så (ursäkta reklamen) vill jag starkt rekommendera http://www.direktronik.se/ för kabel och, kontakter och väggdosor samt http://www.byggherren.se för kabelkanaler... naturligtvis beroende på om du har någon billig lokal handlare!
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Tjena
Jag har oxå telia digital-tv och det funkar bra. Kolla det här forumet så får du nog svar på det mesta.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=
//Henrik
Jag har oxå telia digital-tv och det funkar bra. Kolla det här forumet så får du nog svar på det mesta.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=
//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Tack för alla tips.
Beställde igår ett abonemang, det är ju gratis i ett år.
Det var ett bra forum du länkade till Pellerik, har inte hunnit gå igenom alla sidor ännu så jag tänkte fråga om det går att köra film, bilder och musik från datorn till TV:n i samma kabel eller måste man dra två?
Kanske går det att köra genom en router, hur gör ni andra
Mvh. Pettson
Beställde igår ett abonemang, det är ju gratis i ett år.

Det var ett bra forum du länkade till Pellerik, har inte hunnit gå igenom alla sidor ännu så jag tänkte fråga om det går att köra film, bilder och musik från datorn till TV:n i samma kabel eller måste man dra två?
Kanske går det att köra genom en router, hur gör ni andra

Mvh. Pettson
Hej
Du måste dra två kablar. När du beställer telia tv, så får du ett nytt modem.
Zyxel tripleplay, http://www.support.zyxel.se/Prestige_66 ... 481.0.html
I det finns det fyra portar: till datorn, till ip-tv, till telefon, en för framtida tjänster.
Kabeln du drar till ip-tv boxen, går bara att använda till den.
//henrik
Du måste dra två kablar. När du beställer telia tv, så får du ett nytt modem.
Zyxel tripleplay, http://www.support.zyxel.se/Prestige_66 ... 481.0.html
I det finns det fyra portar: till datorn, till ip-tv, till telefon, en för framtida tjänster.
Kabeln du drar till ip-tv boxen, går bara att använda till den.
//henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Re: Digital TV
Jag har det sedan December förra året då Telia erbjöd allt för O kr för 12 månader. Har inte betalt ett öre.Pettson skrev:Någon som har erfarenhet av digital TV via telejacket (ADSL).
Mvh. Pettson
Funkar fint och bra . Bara någon gång störning, det är lite strul på ute trafikline bara. man omstart bara på modem sen bra.
Jag har upp till 24 på line och det blev styrka på min line har spärrat upp till 16 för surfar på dator och resten till digital-tv. För att inte blir strul när man har samtiden. Då har jag inte antenn eller parabol på taket.
Så ute folk tror att vi inte har TV

Tillägg vill säga:
Snabb text-tv som en öb, toppen.
Kan surfa internet medan du sitter på soffa/fåtölj, men lite jobbigt med fjärrkontroll att använda när man surfar, hade varit bra med bluetooth tangersbord och mus.
Man kan hyra film utan köra in stan och hyra.
Så jag tycker den Telia Digital-tv är helt okej.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star