Hallo igen. Jag undrar om det är någon därute som ev har en Värmebaronen Star?? Det är så att jag har lite funderingar kring denna.
Tycker att pannan kyls ner lite snabbt ibland, och fick då ett förslag att sätta dit en dragbegränsare, låter väl bra tycker jag. men hur funkar dessa?? är det nån som har en star + dragbegränsare7motdragslucka??
Värmebaronen Star
Värmebaronen Star
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Dragbegränsaren är till för att förbränningen kan fungera med en stabil luftström, jag kan se på min att ju kallare det är ute ju mer drag i pipan kommer det och när det blåser kan den fladdra som bara tusan.
Men jag har inte sett den begränsa luftgenomströmningen i pannan när brännaren är av, dock med undantag av när det blåser ju.
Att pannan kyls snabbt beror med största sannolikhet INTE på kalldrag genom den men på värmeutflöde via vatten. Jag märker en signifikant skillnad mellan att ställa shunten på noll (på sommaren, bara VV) och även stänga av cirkulationspumpen.
Nästa sommar ska jag testa att stänga av en av ventilerna strax efter cirkulationspumpen bara som en test.
Om man skickar ut bara liiiiite värme i huset är det faktisk en del mer än man tror som går åt, det kan vara på det konto som det kyler, att det ska vara kall-luft tror jag inte på, inte om det är märkbar nedkylning.
Men jag har inte sett den begränsa luftgenomströmningen i pannan när brännaren är av, dock med undantag av när det blåser ju.
Att pannan kyls snabbt beror med största sannolikhet INTE på kalldrag genom den men på värmeutflöde via vatten. Jag märker en signifikant skillnad mellan att ställa shunten på noll (på sommaren, bara VV) och även stänga av cirkulationspumpen.
Nästa sommar ska jag testa att stänga av en av ventilerna strax efter cirkulationspumpen bara som en test.
Om man skickar ut bara liiiiite värme i huset är det faktisk en del mer än man tror som går åt, det kan vara på det konto som det kyler, att det ska vara kall-luft tror jag inte på, inte om det är märkbar nedkylning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Värmebaronen Star
Hejpekkapikk skrev:Hallo igen. Jag undrar om det är någon därute som ev har en Värmebaronen Star?? Det är så att jag har lite funderingar kring denna.
Tycker att pannan kyls ner lite snabbt ibland, och fick då ett förslag att sätta dit en dragbegränsare, låter väl bra tycker jag. men hur funkar dessa?? är det nån som har en star + dragbegränsare7motdragslucka??
Lite om dragbegränsarens funktionen och varför den är ett måste för en bra förbränning.
Naturlagar styr undertrycket i anläggningen, detta medför att draget ökar vid stigande
rökgastemperatur. Ju kallare det är ute ökar också undertrycket med att temperaturskillnaden
ökar, och det är temperaturen som är motorn i draget och undertrycket.
Och detta påverkar att förbränningsluften ökar när motståndet i anläggningen minskar.
Och medför oönskat högre temperatur på de brännar delar som redan är utsatta av hög värme
ink tändelement.
Efter som luftflödet ökar igenom anläggningen ökar också förbrukningen av energi.
Är det dessutom någon lucka som är otät ökar förlusterna ännu mer, även när brännaren är vilande.
En fördel till med dragbegränsare är att de vädrar ur eventuell fukt som annars kan kondensera.
i skostenens topp.
Följer också med intresse resonemanget om skorstensskydd mot rengnvatten.
Det här konstaterade jag för ca 50 år sedan att gamla hus på landet / landsbygden
hade en stenhäll vilande på stenar i hörnen på skorstenen. För ca 30 årsedan
började jag fundera på varför nyare hus då inte hade ett regnskydd.
Utan skydd fungerar ju rök o ventilations kanaler som rengnmätare.
detta kan ju inte vara bra.
Vet bara att det kostar stora pengar om vi inte underhåller våra hus på ett bra sätt.
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 22 okt, 2007 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap skrev:Dragbegränsaren är till för att förbränningen kan fungera med en stabil luftström, jag kan se på min att ju kallare det är ute ju mer drag i pipan kommer det och när det blåser kan den fladdra som bara tusan.
Hej
Ett litet inlägg angående pannförluster när brännaren är i viloläge
Klart att alla vägar som leder ut energi ur pannans varma vatten,
ju varmare vattnet är ju större kan förlusterna bli i pannan,
en del förluster kan orsakas av otätheter vid luckor in till eldutrymmet,
Oönskad självcirkulation som avleder värme oönskat mycke.
Här gäller att kolla upp vart värmen tarvägen även liten förlust men på lång tid så blir den inte så försumbar som man kan tro.
MVH
Ruben