Driftgång tid/temperatur

Skriv svar
Sandstugan
Prima virke

Driftgång tid/temperatur

Inlägg av Sandstugan »

vilken är den optimala temperaturen att hålla när man tar ut värme till huset från pannan. men har sedan pannan kopplad till acktank som man tar varmvatten ifrån. dessa är sammanbundna med en laddomat 4030.

hur ska förbränningstiden gämfört med stopptid se ut ifall man hållter tex. 80oC panntemp. ska man låta pannan svalna ner till 60oC och sedan värma till 80?

laddomat 3000 kanske man kan ställa så den laddar ur acktanken tills pannan är nere på 60oC ?

hur ofta går era brännare på tex. en timme / ett dygn??

många frågor kvarstår
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du kan nog göra lite som du vill, det har inte så stor betydelse, möjligtvis att du ska undvika att låta pannan gå ända ner till 60 grader, du bör nog hålla dig över 65 sägs det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev:möjligtvis att du ska undvika att låta pannan gå ända ner till 60 grader, du bör nog hålla dig över 65 sägs det.
Vad händer annars ?? Om man går under 65 grader.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sandstugan
Prima virke

Inlägg av Sandstugan »

micke_932 skrev:Du kan nog göra lite som du vill, det har inte så stor betydelse, möjligtvis att du ska undvika att låta pannan gå ända ner till 60 grader, du bör nog hålla dig över 65 sägs det.
att jag kan göra hur jag vill har jag nu gjort sedan brännaren startades, men vad som är mest optimalt är mera vad jag är ute efter.
och vad som händer om man låter pannan sjunka ner till 60grader förstår jag inte
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Roli skrev: Vad händer annars ?? Om man går under 65 grader.
Det finns flera trådar om legionella http://www.boverket.se/templates/Page.a ... anguage=SV och kondensutfällning.
Med lägre temp tar det längre tid att döda legionella bakterien. Tror inte att detta är lika vanligt förekommande i villor som i flerbostadshus.
En panna med låg temp kan få kondensutfällning när brännaren startar upp, har själv haft det så nu försöker jag att hålla mig över 65. Annars skall nog panntemp sjunka mycket lågt för att slippa detta, jämför vedeldning mot acctank.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det är inte pga legionella som man ska hålla sig över 65 grader. Värmepumpar brukar tex ligga på ca 50 grader även om de har förrådsberedare. De kör istället en "legionella körning" en gång varannan vecka då de mha elpatron eldar upp tanken till 80 grader och dödar ev legionella.

Men en ved-, olje-, eller pelletspanna kan få kondens på pannväggarna om de är för kalla och då rostar den fortare sönder. Rökgaserna har en daggpunkt på ca60-70 grader.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Shakespeare skrev:Det är inte pga legionella som man ska hålla sig över 65 grader. Värmepumpar brukar tex ligga på ca 50 grader även om de har förrådsberedare. De kör istället en "legionella körning" en gång varannan vecka då de mha elpatron eldar upp tanken till 80 grader och dödar ev legionella.

Men en ved-, olje-, eller pelletspanna kan få kondens på pannväggarna om de är för kalla och då rostar den fortare sönder (som kenhje skrev). Rökgaserna har en daggpunkt på ca 60-70 grader.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

kenhje skrev:
Roli skrev: Vad händer annars ?? Om man går under 65 grader.
Det finns flera trådar om legionella http://www.boverket.se/templates/Page.a ... anguage=SV och kondensutfällning.
Med lägre temp tar det längre tid att döda legionella bakterien. Tror inte att detta är lika vanligt förekommande i villor som i flerbostadshus.
En panna med låg temp kan få kondensutfällning när brännaren startar upp, har själv haft det så nu försöker jag att hålla mig över 65. Annars skall nog panntemp sjunka mycket lågt för att slippa detta, jämför vedeldning mot acctank.
Legionella lär ju inte bli några problem med när brännaren värmer upp pannan till 80° vid varje driftcykel.

Däremot kan ju kondensen vara ett problem.

Får ta och studera min panna invändigt då den ofta är nere i temperaturer under 60°. Främst då vår och höst när värmebehovet är litet. När den har värmt upp den vattenvolym som den skall i acktanken så kan den bli stående ett bra tag. Självcirkulationen via laddomaten gör sedan att bottentemperaturen kommer in i botten på pannan efter brännarens driftcykel, och den temperaturen ligger under 30° när golvvärmen är i drift.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar