Baffelplåt??

Skriv svar
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Baffelplåt??

Inlägg av kegu »

Tjenare alla pellets och pannexperter!

Det är tur att det finns forum likt detta för noviser som en annan! :?

Har läst och kollat runt lite på detta eminenta forum ett tag nu.
Har då sett inlägg om baffelplåtar... Har en ctc 265 och har förstått att min panna skall ha en sådan... Men vet inte hur den ser ut eller var den sitter, så jag vet inte om jag har en...

Hur ser den ut och var sitter den normalt?

Har förstått att plåten har för syfte att hålla kvar rökgaserna lite längre. Det i sin tur borde väl påverka förbrukningen av pellets till det positiva?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns två baffelplåtar till 265:an, om du öppnar den översta vänstra luckan till veddelen och tittar på höger sida strax under luckan så ska där hänga en baffelplåt, tung som bara den, den är ungefär 30x12cm i storlek och den är till för att hålla kvar rökgaserna lite längre i oljedelen, den går att lyfta av om man lyfter den rakt upp.

Sen finns det en annan baffelplåt som är till för vedeldning och den är mera konisk till formen och sitter vad jag förstått (jag har ingen sådan) instucken uppe i utloppet för rökgaserna uppe till höger i samma lucka.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Fler tips finns i en tidigare tråd

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

micke_932 skrev:Det finns två baffelplåtar till 265:an, om du öppnar den översta vänstra luckan till veddelen och tittar på höger sida strax under luckan så ska där hänga en baffelplåt, tung som bara den, den är ungefär 30x12cm i storlek och den är till för att hålla kvar rökgaserna lite längre i oljedelen, den går att lyfta av om man lyfter den rakt upp.

Sen finns det en annan baffelplåt som är till för vedeldning och den är mera konisk till formen och sitter vad jag förstått (jag har ingen sådan) instucken uppe i utloppet för rökgaserna uppe till höger i samma lucka.
Får ta och kolla detta i em när jag kommer hem om jag har något som du beskriver!
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Furetör skrev:Fler tips finns i en tidigare tråd

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Såg på ovanstående tråd att du meckat lite med egna bafflar!

Du har ingen bild/ritning eller enkel skiss att dela med dig av?
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Jag ska försöka ta en bild under helgen. Återkommer nästa vecka.
CTC 265B med Blueflame
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Baffelbilder:
Baffeln som den är monterad i veddelen. Den står på stödet och vilar i överkant mot pannans gjutjärnsbaffel. Här är uttaget vänt neråtframmåt. Plåten kan också vändas med uttaget i överkant bakåt.

Bild

Stödet och baffelplåten
Bild
CTC 265B med Blueflame
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Tack för bilderna Furetör!

Får ta fram vinkelslipen o snitta till mig några liknande plåtbitar att testa med!
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Ska försöka fixa till ett par sådan bafflar själv. Vet inte om vi har exakt samma panna, min heter 265K istället för 265B men de där bafflarna ser stora ut. Blir inte max måttet man kan ha diagonalen på luckan?
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Fredde skrev:Ska försöka fixa till ett par sådan bafflar själv. Vet inte om vi har exakt samma panna, min heter 265K istället för 265B men de där bafflarna ser stora ut. Blir inte max måttet man kan ha diagonalen på luckan?
Hmm... Har Du ju helt rätt i... Min vedlucka är inte större på diagonalen än cirkus 300mm skulle jag tro... (Orkar inte gå ner o mäta just nu...) :oops:

Men man borde kunna göra två mindre som "hakar" i varandra och bildar en större plåt ihop...

Funderar också på att göra dom i ganska grov plåt 3-5 mm...
Kan ju inte skada (eller?) borde ju kunna accumulera en delvärme och det blir väl bara en fördel antar jag?
Skriv svar