Har i snitt en åtgång på ca 1 kg/timme. Varmvattenberedaren finns i pannan. 2 vuxna i hushållet, ungdomar i huset på helger. Gjorde förra året juni - juni av med ca 6,8 ton.
Är det onormalt hög åtgång, och vad göra för att minska denna.

Sänka innetemperaturen minskar förbrukningen med ca 5% per grad sänkning.Lenhje skrev:Är det onormalt hög åtgång, och vad göra för att minska denna.
Du ska inte pilla på någon inställning om en installatör har justerat in anläggningen genom rökgasmätning.holyanna skrev:Ursäkta att jag hoppar in, men det är rätt svart i min förbränningskammare. Hur ökar man luften? Har det något med spjället att göra, eller ska man skruva på själva brännaren?
Tjena!Jag provade mig fram och ströp på spjället ...Jag kom till en gräns när det blev för varmt i böjen,Och det blev även svartsotigt för mig..drog ut för mer luft,blev genast bättre vitgrå aska och bara ljummet i böjen...holyanna skrev:Okej, det var därför jag lite hoppfullt nämnde spjället. Det är nämligen det enda vi har stängt till lite, helt på måfå, eftersom installatören sa att vi kunde göra det när brännaren varit igång ett tag. Vi kanske helt enkelt ska öppna det helt igen.