Bensinskatteuppror FÖR höjd bensinskatt

Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Bensinskatteuppror FÖR höjd bensinskatt

Inlägg av Newlund »

Kan kanske vara bra att ha som svar till de insamlingar som går runt för det motsatta :
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?bensinskatt

:roll: //Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

När det har kommit bra altenativ"alltså inte etanol" ska jag skriva på.

En el motor som klarar 10mil i en vanlig bil vore perfekt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Håller med ovanstående, dessutom så ska flyget, industrin och sjöfarten vara med och betala i så fall också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Följande artikel (och bild) talar väl för sig själv....

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_134915.e24
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

micke_932 skrev:Följande artikel (och bild) talar väl för sig själv....
http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_134915.e24
Jo, människan är grym... Glöm därför aldrig bort de krig (alla i nutid?) som oljan är den största orsaken till.
Oljeutvinning skövlar och förstör: http://www.yelah.net/articles/reportage20070706

Jag är för "BraMiljöVal biobränslemärkning". Kanske är det dags att det steget tas snart så att de miljöbästa produktionssätten lyfts fram istället för enstaka dåliga exempel i viss press.
Nu har vi ju möjlighet att ordentligt öka andelen inhemskt biobränsle i form av etanol, RME och biogas. Tänk vilka möjligheter vi har att förbättra vår handelsbalans, minska vår sårbarhet och förhindra oljekatastrofer utmed din favoritkust.

Så tänker jag :D // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Frågan kvarstår ju i hur du ser etanol som ett bra miljöval ? det är bättre än bensin (olja) men betyder det att det är ett bra miljöval ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Inhemsk etanol tillverkning är väl ingen höjdare
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Bensinskatteuppror FÖR höjd bensinskatt

Inlägg av luppg »

Som någon skrev, fixa bra alternativ så skriver jag på, etanol känns inte som ett bra alternativ, då känns biodiesel som bättre alternativ än så länge, tyvärr är det väll så att det är alldeles för mycket pengar i oljan för att någon tillverkare/regering verkligen ska vilja få bort den...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

micke_932 skrev:Frågan kvarstår ju i hur du ser etanol som ett bra miljöval ? det är bättre än bensin (olja) men betyder det att det är ett bra miljöval ?
Jag ser etanol som ett "mycket bättre miljöval" än fossilbränsle. Däremot är det inte någon "slutlig/perfekt" lösning som klarar alla problem i världen. Min synpunkt baserar jag bla på svaren i dessa faq: http://www.baff.info/faq.cfm Förslagsvis läser man 52, 53 och 55 men det finns mycket annat att läsa där med. Någon kan säkert påstå att Baff är partiska, men ingen har hittills kunnat påvisa fel i svaren på denna sida.
micke_932 skrev: Håller med ovanstående, dessutom så ska flyget, industrin och sjöfarten vara med och betala i så fall också.
Håller med där. Att industrin och flyget slipper betala energiskatt är ju löjligt.

// Micke
Senast redigerad av Newlund den mån 10 dec, 2007 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du har en punkt för mycket i url'n ovan.

Allt som står där är säkert rätt (eller nära, dom är som sagt var till rätt stor del partiska), men jag är fortfarande emot benämningen "bra miljöval".

Etanol består till 15% av bensin (ännu mer på vintern) som man dessutom slipper skatta för.

Det enda vettiga sättet att framställa etanol idag (läs själv ovan) är sockerrör, dvs det importeras hit, hur detta skulle gynna lokal produktion vet jag inte, energimängden för att omvandla spannmål och liknande till etanol är ungefär samma som den producerade etanolens energimängd, de flesta maskiner som används inom spannmålshantering drivs av diesel.

Om man täcker halva sverige med spannmålsoldingar så räcker det till att driva alla svenska bilar med etanol, tjofaderittan, de fixar vi galant.

Ett annat problem är att folk resonerar som så att "Jag kör på etanol nu, vad bra då kör jag miljövänligt och då behöver jag inte göra något mer för att lösa miljöproblemet".

Nästan alla som har bil skiter i miljön (det gäller även dom som kör på etanol och tycker dom är så duktiga), den dag det kostar några ören mer att tanka med etanol än bensin så tankar dom bensin istället så enkelt är det.

Och den dag vi måste producera etanol här istället för att importera från brasilien så stiger priset som bara den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tyvär lär inte vattnet på jorde räcka till för att gå över till biobränslen helt även om vi vill/kan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Det blir väll till att köra med gengas :D Kanske går att göra någon fin med pelletslösning :D
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

micke_932 skrev: Det enda vettiga sättet att framställa etanol idag (läs själv ovan) är sockerrör, dvs det importeras hit, hur detta skulle gynna lokal produktion vet jag inte, energimängden för att omvandla spannmål och liknande till etanol är ungefär samma som den producerade etanolens energimängd, de flesta maskiner som används inom spannmålshantering drivs av diesel.
Detta stämmer inte, som tur är. Se nedanstående utdrag från länken jag tidigare angav:

Vissa påstår att det är går åt mycket fossil energi för att framställa etanol ? Är det sant?
Nej, det är inte sant. På 50-60 talet fanns det produktionsanläggningar i USA som hade väldigt dåligt energiutbyte. Sådana anläggningar finns inte längre. Det finns dem som påstår att man måste tillföra mer energi än vad man får ut av etanolen. Så fungerar det inte. I dag tillverkas etanolen på kommersiella villkor. Det finns inga subventioner i tillverkningen. Om man t.ex. ska sälja etanol för 5 kr/liter så ska den summan täcka kostnader för; råvara, energi, kapitalkostnader ev. vinst osv. Då fårstår var och en att den tillförda energin till processen måste vara väldigt liten och ha så låg kostnad som möjligt.
Vid framtida storskalig etanolproduktion från cellulosa räknar de svenska forskarna en energieffektivitet på 75% till 85%. Detta beror på att etanol är bara en av flera produkter som man får ifrån cellulosa som råvara. Lignin är en annan produkt som används i tex. värmeverk. Man kan jämföra tillverkningsprocessen med ett oljeraffinaderi, in kommer råolja och ut många olika produkter. Samma sak sker med cellulosaprocessen in kommer skogsråvaraoch ut kommer en mängd olika produkter.


Nu har det kanske blivit lite väl OT?
Jag håller, ännu en gång, med om att det finns brister mm i alla bränsleslag men.......vi måste ändå göra jämförelser och välja det som för stunden ger minsta möjliga miljöpåverkan och ändå funkar i vår vardag. Vi kan inte fortsätta och vänta på en teknik som gör att vi kan köra bil eller elda våra hus med vatten.
Jag tror att det kraftigaste styrmedlet vi har är att gå via kostnader tills den dagen kommer då vi kan nyttja energi utan miljöpåverkan och utan kostnad (kommer aldrig att ske).

Skitig teknik måste kosta mer än mindre miljöbelastande. //Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om man t.ex. ska sälja etanol för 5 kr/liter så ska den summan täcka kostnader för; råvara, energi, kapitalkostnader ev. vinst osv. Då fårstår var och en att den tillförda energin till processen måste vara väldigt liten och ha så låg kostnad som möjligt.
Det är absolut rent skitprat, för det första är det ett rent antagande, det är billigt så kan det kan inte krävas så mycket energi för att producera det väl...eller...

Låt oss ta ett exempel, helt vanlig motorolja, det krävs ungefär 0.8-1.2 liter olja (om vi ska räkna i olja) för att framställa en liter motorolja och tro mig, den är fullt kommersiellt gångbar i alla fall, konstigt.

Nu används ju annan energi för att producera oljan (diesel, kol osv) så givetvis vill dom producera den så billigt så möjligt, men det är ännu så länge inga problem att hitta billig energi (kol, diesel mm).

Att producera en liter etanol av spannmål kräver ungefär 0.8-1 liter etanol om vi ska räkna i etanol, vad det gäller cellulosa vet jag inte vad som krävs men jag undrar var dom ska få all den cellulosan ifrån, skogen används ju till lite annat också.

Men som vanligt med en dåres envishet:

Hur kan man kalla något som släpper ut i stort sett samma skit som bensin förrutom koldioxiden (och detta hänger på att den framställs med biobränsle vilket är långt i från sanningen ibland) och slå sig för bröstet och säga "titta vilket fint MILJÖBRÄNSLE vi har fixat".
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Läste idag om en bil med s k sterlingmotor som körs på pellets, det vore något det, men den dagen man kan förvärva en sådan så har dom väll skattat sönder pelletsen :(
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar