Funderingar uteförråd...
Funderingar uteförråd...
Hej
Har precis införskaffat en Ariterm Biomatic 20+... som jag ska installera till våren. Problemet är att jag inte har plats för ett stort pelletsförråd i pannrummet utan måste ha förrådet utomhus.
Jag har nu funderat på att införskaffa MAFA Villa utomhus (den mindre modellen). Dock har jag inte hittat så mycket info om den (recensioner, användar erfarenheter m.m). Vad tror ni?
Jag funderar även rent praktiskt hur man gör installationen då jag är helt ny på detta. ska man gräva ned skruven eller räcker det med att den går i rör på utsidan? Måste matningen var rak eller kan man böja och luta hur man vill? Mellanförråd: i broshyren (MAFA) använder de ett mellanförråd till villa utomhus, måste man ha det eller kan man köra direkt till brännaren?
Tacksam för tips:)
Har precis införskaffat en Ariterm Biomatic 20+... som jag ska installera till våren. Problemet är att jag inte har plats för ett stort pelletsförråd i pannrummet utan måste ha förrådet utomhus.
Jag har nu funderat på att införskaffa MAFA Villa utomhus (den mindre modellen). Dock har jag inte hittat så mycket info om den (recensioner, användar erfarenheter m.m). Vad tror ni?
Jag funderar även rent praktiskt hur man gör installationen då jag är helt ny på detta. ska man gräva ned skruven eller räcker det med att den går i rör på utsidan? Måste matningen var rak eller kan man böja och luta hur man vill? Mellanförråd: i broshyren (MAFA) använder de ett mellanförråd till villa utomhus, måste man ha det eller kan man köra direkt till brännaren?
Tacksam för tips:)
Jag har samma förråd som du har tänkt men mitt är ett inomhusförråd.
Jag kör vakuumsystem och matar med en kort skruv under förrådet fram till en adapter där sugslangen suger pelletsen vidare ca 15 meter till pannrummet där jag har en cyklon med motorspjäll som styrs med i PLC systemet som i sin tur tappar ur pelletsen i ett veckoförråd. Skruvas därifrån vidare till brännaren på pannan med en vertikalskruv.
Om du tänkt att placera förrådet utomhus då du har dåligt med plats är det bästa alternativet om du kan gå in med en rak skruv i taket och släppa ner bränslet till brännaren. Långa skruvar är inga problem, det som ställer till detta är om du börjar använda dig av böjar. Det vill jag avråda dig från. Är det möjligt för dig att använda dig av en rak skruv så gör detta. Om förrådet inte kan placeras på rätt plats för detta så skulle jag höra mig för med Matene AS i Norge om han kan ha en lösning med sina skruvar där man kan gå i 90 graders böjar utan problem. Han använder en annan teknik än så kallade flexskruvar. Ring annars och tala med Anders Henriksson eller någon annan ansvarig på MAFA vad dom kan rekommendera dig.
MVH
Karla.
Jag kör vakuumsystem och matar med en kort skruv under förrådet fram till en adapter där sugslangen suger pelletsen vidare ca 15 meter till pannrummet där jag har en cyklon med motorspjäll som styrs med i PLC systemet som i sin tur tappar ur pelletsen i ett veckoförråd. Skruvas därifrån vidare till brännaren på pannan med en vertikalskruv.
Om du tänkt att placera förrådet utomhus då du har dåligt med plats är det bästa alternativet om du kan gå in med en rak skruv i taket och släppa ner bränslet till brännaren. Långa skruvar är inga problem, det som ställer till detta är om du börjar använda dig av böjar. Det vill jag avråda dig från. Är det möjligt för dig att använda dig av en rak skruv så gör detta. Om förrådet inte kan placeras på rätt plats för detta så skulle jag höra mig för med Matene AS i Norge om han kan ha en lösning med sina skruvar där man kan gå i 90 graders böjar utan problem. Han använder en annan teknik än så kallade flexskruvar. Ring annars och tala med Anders Henriksson eller någon annan ansvarig på MAFA vad dom kan rekommendera dig.
MVH
Karla.
En fördel med ett mellanförråd är ju att du kan mata det med pellets manuellt, om det skulle hända något med matningen från det stora förrådet.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Tack för svaren... det kommer en återförsäljare nästa vecka och tittar. Vi får se vad han säger.
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Återförsäljaren var här idag och han verkar ok... Det lutar åt att det blir som följer:
MAFA Villa Utomhus 5,7 m3 inkl. Maflextransportskruv direkt till ett mellanförråd
inkl. automatisk påfyllning av mellanförrådet
1 st 347S MAFA Villa Utomhus 5,7 m3
1 st 3902 Avluftningssats inkl. dammfilter
1 st 3916V Maflex grundpaket, 6 meter skruv utanför silo inkl. 2 st 45 gr böjar
1 st 2810 Mafa Mini, 300 liter
1 st 3917 Sats för automatisk fyllning av Mini
1 st EL61+EL5007 Elstyrning, 1 drift fyllning av mellanförråd
Vad tror ni? Har iaf fått för mig att MAFA är bra grejer....
MAFA Villa Utomhus 5,7 m3 inkl. Maflextransportskruv direkt till ett mellanförråd
inkl. automatisk påfyllning av mellanförrådet
1 st 347S MAFA Villa Utomhus 5,7 m3
1 st 3902 Avluftningssats inkl. dammfilter
1 st 3916V Maflex grundpaket, 6 meter skruv utanför silo inkl. 2 st 45 gr böjar
1 st 2810 Mafa Mini, 300 liter
1 st 3917 Sats för automatisk fyllning av Mini
1 st EL61+EL5007 Elstyrning, 1 drift fyllning av mellanförråd
Vad tror ni? Har iaf fått för mig att MAFA är bra grejer....
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Hmmm, ett utomhus förråd på "bara" 5,7 m³.... då måste det väl köras helt tomt innan du kan fylla det med 3 ton som är minsta vikt om man vill slippa frakt- eller vikttillägg.
Vad kostar det att göra uteförrådet lite större ?? Så att du slipper köra det helt tomt innan fyllning, alternativt kan köpa hela årsförbrukningen på en gång.
Eller är det så placerat att det inte går ??
Vad kostar det att göra uteförrådet lite större ?? Så att du slipper köra det helt tomt innan fyllning, alternativt kan köpa hela årsförbrukningen på en gång.
Eller är det så placerat att det inte går ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Priset blev 44000kr inkl. moms och frakt till dörren här på Åland.
Då tillkom även 2 meter extra skruv och ytterrör.
Anledningen till storleken på uteförrådet är att ett större skulle skymma fönstren på huset...+ minska framkomligheten på infarten.. vilket vore ganska trist:) och opraktiskt.
Då tillkom även 2 meter extra skruv och ytterrör.
Anledningen till storleken på uteförrådet är att ett större skulle skymma fönstren på huset...+ minska framkomligheten på infarten.. vilket vore ganska trist:) och opraktiskt.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
En fråga som många bortser från när de planerar förråd utomhus.LoonQ skrev:Hur fungerar det med fukt när man använder uteförråd? Någon som vet?
Hur mycket fukt pellets drar åt sig beror på den relativa fuktigheten i den omgivande luften.
Inomhus är relativa luftfuktigheten mindre pga. luften där är uppvärmd.
Som resultat kommer pellets som lagrats inomhus att innehålla mindre vatten än om samma pellets lagrats utomhus.
Det vatten som finns i pelletsen deltar inte i förbränningen utan bildar vattenånga och till detta åtgår energi.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Men det borde trots allt fungera eller? Jag har ingen möjlighet att ha inneförråd utan har beställt MAFA Villa utomhus + ett MAFA Mini som mellanförråd vilket kommer att stå inne.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Nog kommer det att fungera bra. Enda nackdelen är väl att man får ut lite mindre energi ur pelletsen om den innehåller mer vatten än normalt.LoonQ skrev:Men det borde trots allt fungera eller? Jag har ingen möjlighet att ha inneförråd utan har beställt MAFA Villa utomhus + ett MAFA Mini som mellanförråd vilket kommer att stå inne.
Ditt mellanförråd hjälper nog till en del med att minska vatteninnehållet om det står i ett varmt pannrum.
Jag fick 4 säckar pellets som var ordentligt fuktskadade och hade legat ute i regn. När säckarna stått öppnade i pannrummet i tre veckor så gick även det skräpet bra att elda upp.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jo, mellanförrådet blir ju att stå i pannrummet... så vi får hoppas att det hinner torka ur lite.
En annan fuktfråga: När man matar in utifrån, dvs från kallt utrymme till varmt utrymme, finns det ingen risk för kondens i systemet.
En annan fuktfråga: När man matar in utifrån, dvs från kallt utrymme till varmt utrymme, finns det ingen risk för kondens i systemet.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Skulle tro att kondensrisken ökar om man skulle göra tvärt om, dvs mata från insidan och utåt.
Men om det finns någon risk enligt din undran kan jag inte riktigt svara på.....
Men om det finns någon risk enligt din undran kan jag inte riktigt svara på.....
Moderator