Är det rätt att sänka panntemperaturen?
Är det rätt att sänka panntemperaturen?
Jag har en Janfire panna och brännare som är drygt ett år gammal, eldar med småsäck.
Som jag ser det finns det tre möjligheter att reglera temperaturen i huset:
1. Panntemperaturen
2. Blandningsventilen på utledningsvattnet från pannan till elementen
3. Termostaten på elementen
Idag gör vi enligt följande:
1. Panntemperaturen står på max 81 grader
2. Utledningsvattnet håller ca 50 grader
3. Termostaten på elementen ger ca 21 grader inomhus.
När det gäller att sänka temperaturen i huset vid frånvaro under vintertid kan man fundera över vad som är bäst (billigast). Några frågor kan vara:
- Är det rätt att sänka panntemperaturen?
- Om man sänker panntemperaturen måste man då gå över från läge 3 till 1.
- Är det någon skillnad i att sänka utledningstemperaturen eller termostaten på elementen
- Har ni övervägt någon ytterligare reglerutrustning t.ex. inomhus- eller utomhusgivare.
Jag har fått direktiv från Janfires säljare att så fort vi släpper ut varmvatten till elementen så ska vi gå från läge 1 till 3 på brännaren. På läge 3 används inte elspiralen (ej att förväxla med elpatron) som tändare utan det är en kontinuerlig bränning med pellets (d.v.s. den drar ingen el). Du hanterar man vinter resp sommar (läge 3 resp 1.
En fråga är ju också om det kan vara billigare att köra elpatron på sommaren när man bara konsumerar varmvatten
Som jag ser det finns det tre möjligheter att reglera temperaturen i huset:
1. Panntemperaturen
2. Blandningsventilen på utledningsvattnet från pannan till elementen
3. Termostaten på elementen
Idag gör vi enligt följande:
1. Panntemperaturen står på max 81 grader
2. Utledningsvattnet håller ca 50 grader
3. Termostaten på elementen ger ca 21 grader inomhus.
När det gäller att sänka temperaturen i huset vid frånvaro under vintertid kan man fundera över vad som är bäst (billigast). Några frågor kan vara:
- Är det rätt att sänka panntemperaturen?
- Om man sänker panntemperaturen måste man då gå över från läge 3 till 1.
- Är det någon skillnad i att sänka utledningstemperaturen eller termostaten på elementen
- Har ni övervägt någon ytterligare reglerutrustning t.ex. inomhus- eller utomhusgivare.
Jag har fått direktiv från Janfires säljare att så fort vi släpper ut varmvatten till elementen så ska vi gå från läge 1 till 3 på brännaren. På läge 3 används inte elspiralen (ej att förväxla med elpatron) som tändare utan det är en kontinuerlig bränning med pellets (d.v.s. den drar ingen el). Du hanterar man vinter resp sommar (läge 3 resp 1.
En fråga är ju också om det kan vara billigare att köra elpatron på sommaren när man bara konsumerar varmvatten
Janfire okt 2006
Bäst vore om man köpte in en inomhusgivare vilket jag tycker är det bästa.
Då ställer du in hur varmt det skall vara.
Med dagens elpriser så undrar jag om det lönar sig att köra på elpatron även under sommardelen eftersom pellets mängden är inte så stor som går åt jämfört med hur många kilowatt man gör åt.
Det går lätt att testa.
Kör en månad med elpatron och se hur mycket ni gör åt.
Sen en månad med pellets och jämför.
Då ställer du in hur varmt det skall vara.
Med dagens elpriser så undrar jag om det lönar sig att köra på elpatron även under sommardelen eftersom pellets mängden är inte så stor som går åt jämfört med hur många kilowatt man gör åt.
Det går lätt att testa.
Kör en månad med elpatron och se hur mycket ni gör åt.
Sen en månad med pellets och jämför.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Rätt att sänka pantemperaturen.
Tänk också på att pannan mår bäst av en temp runt 80 grader,gå inte under 70 för det förkortar livslängden. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Ja panntemp rör man ej..80 C är bra...
Sen är det nog valfritt om man shuntar ut lägre temp
Eller ställer ner termostaterna vid sänkning av inomhustemp...Det är ju aldrig fel att motionera termostaterna nån gång så jag hade nog ställt ner dom lite grann vid semestertripp ...nån vecka
Mvh ronald
Sen är det nog valfritt om man shuntar ut lägre temp
Eller ställer ner termostaterna vid sänkning av inomhustemp...Det är ju aldrig fel att motionera termostaterna nån gång så jag hade nog ställt ner dom lite grann vid semestertripp ...nån vecka
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Re: Rätt att sänka pantemperaturen.
Vad händer och vilka intervall rekommenderas.Håkan S skrev:Tänk också på att pannan mår bäst av en temp runt 80 grader,gå inte under 70 för det förkortar livslängden. MvhHSE.
Jag har 2 termostater så jag kan ställ till och frånslag relativt fritt.
Vill inte ligga för nära termoskyddet på pannan på 92 grader men vill ha långa gångtider så jag har hittills kört tillslag vid 60 och frånslag vid 85.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Det är okey om panntempen går ner till 60-65gr och sen kör man upp igen till ca:80gr.
Jag har ställt in min brännare att den går från 65 till 80 för att ha en längre gångtid.
Men det är inte nyttigt att ha en ständig panntemp under 70gr för bakterier samt för pannan i sig.
Jag har ställt in min brännare att den går från 65 till 80 för att ha en längre gångtid.
Men det är inte nyttigt att ha en ständig panntemp under 70gr för bakterier samt för pannan i sig.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
-
- Pannrumstomte!
Panntemperatur.
Vid låga pannteperaturer ökar korrosionen i systemet vilket sätter ned pannans livslängd. Bäst mår den runt 80 grader men 70 är inte så illa.Om den går under 70 tidvis i driftcykeln är väl inte så farligt men om man tx har den helt avstängd och kall på sommaren förkortas livslägden drastiskt. Detgäller också elementen, jag köpte en gång en sommarstuga där man haft oljeeldningen avstängd tidvis för att spara in på kostnaderna.Jag fick byta det ena elementet efter det andra när det rostade hål samt lägga pengar på byta lednigar och reparera pannan trts att stugan inte var mer än tio år gammal. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
-
- Pannrumstomte!
Re: Panntemperatur.
Jag är rätt säker på att du har fel. Risken med låga temperaturer är att man kommer under daggpunkten så att rökgaserna kondenserar på pannväggarna. Radiatorvattnet är "dött" så om element och panna börjar rosta inifrån så beror det på annat fel tex att färskt vatten fylls på ofta eller att man använt icke diffusionstäta slangar i radiatorkretsen. Man kan lugnt stänga av pannan men man bör motionera cirkulationspumpen regelbundet.Håkan S skrev:... men om man tx har den helt avstängd och kall på sommaren förkortas livslägden drastiskt. Detgäller också elementen, ...
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sommarstugans värmessystem kanske tömdes på vatten varje år och därav den korta livslängden?
OK, legionella har jag koll på eftersom pannan går över 60 grader varje dag.
När kondenserar rökgaserna på pannväggen?
OK, legionella har jag koll på eftersom pannan går över 60 grader varje dag.
När kondenserar rökgaserna på pannväggen?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
-
- Pannrumstomte!
Jag har sett lite olika siffror och jag vet inte vilket som är rätt, därför skrev jag inget. Det beror kanske lite på hur brännaren är trimmad också? Någonstans mellan 60 och 70 grader skulle jag tro. Själv kör jag mot acktank med en panntemp som varierar mellan 25 och 70 grader. Man kan se spår efter kondens på turbulatorer och baffelplåt men vi får väl se hur länge pannan håller 
mvh

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Stor entusiast!
Tömmer man eller fyller på vatten måste vattentemperaturen upp till minst 90 gr så att syret ångar bort,annars rostar systemet sönder på kort tid
Undrar hur det funkar i slutna system,samt med värmepump (jord o bergvärme) om man inte ser till att få bort syret ,när det varit tömt vid installationen
Undrar hur det funkar i slutna system,samt med värmepump (jord o bergvärme) om man inte ser till att få bort syret ,när det varit tömt vid installationen
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Pannrumstomte!
Helt rätt, se till så att systemet inte ligger under 60 grader en längre tid så blir det nog bra. Men varför shunta ut så högt som 50 grader?
I kallaste vintern ligger jag på 45 grader och då slår ändå radiatortermostaterna ifrån. Det spelar kanske inte så stor roll på vintern eftersom du ändå tillgodogör dig värmen ifrån rören.
Men på sommaren när man kanske bara har lite underhållsvärme i källaren eller så blir det ju fullständigt vansinne att värma upp resten av huset som mest av allt skulle behöva kylas.
I kallaste vintern ligger jag på 45 grader och då slår ändå radiatortermostaterna ifrån. Det spelar kanske inte så stor roll på vintern eftersom du ändå tillgodogör dig värmen ifrån rören.
Men på sommaren när man kanske bara har lite underhållsvärme i källaren eller så blir det ju fullständigt vansinne att värma upp resten av huset som mest av allt skulle behöva kylas.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
-
- Stor entusiast!