Rosetventil på asklådan

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Rosetventil på asklådan

Inlägg av André »

Vad är tänkt med den tro.. :?
Det ska ju inte vara nån tjuvluft in i pannan i normala fall så då kan man ju undra vad Ariterm tänkt på då dom monterat en rosetventil på asklådan.. :roll:

Nån som har nån aning vad den ska va bra för??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är kanske för att ge lite drag åt all oförbränd pellets :lol:
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Ser mer ut som att det finns andra pannor med samma lucka fast som det eldas ved i istället.

//J
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja inte riktigt, Ventilen är iof samma sort som jag har på vedpannan men nu sitter den på asklådan o inte på nån lucka.. Denna panna går det ju bara elda pellets/spannmål/olja o ev flis...

Har då inte märkt av oförbränd pellets i andra biomatic Karla men du om nån borde ju ev veta el kunna få fram info om det iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att Karla1 gav ett bra svar. Alla Biomatic kanske inte har bra förbränning.Det kanske inte andra pannor heller har. Då gör rosettventilen nytta. Flera panntillverkare borde göra på detta sättet! Blir det mycket oförbrännd pellets i en asklåda så tyder detta på att injusteringen på anläggningen inte är riktigt utförd. Då utgör rosettventilen en extra syre tillförsel, så att oförbränd pellets brinner upp istället för att pannan skall bli rök fylld. Med denna lösning kan oförbrännda gaser i pannan förbrännas och evakueras bort i skorstenen. I annat fall kan det leda till en gengas smäll .......
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Se där den som aldrig skulle hit mer.. :lol:

Jag kan då säga att i denna biomatic 30+ lär då inte det bli problem med oförbrända pellets, Den ser ut att gå ruskigt fint bara man finner rätt justeringar vilket inte gjordes direkt.. :oops:

Fabriksinställningen va 52% matning o 45% fläkt vilket ja tyckte va lite så jag ökade till 90% men då började helt oförbrända pelletsar ramla ur.. :?
Sänkte då till 70% vilket gick fint men då jag ändå skulle dit o justera in pannan så tog jag även med vågen, Det visade sej att den va på 30,5 kW med 50% matning men inga problem att köra på 70% matning.. :shock:
Pannan är på 12 kW med 18% matning så det är inget som stämmer med biomatic 20+ som man får med instruktionsboken från, Verkar snarare som det är mer lik en 50 kW då den är 172 cm hög..
Nu när det är mer rätt effekt så kommer istorsätt inga glödande partiklar ur koppen... 8)
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Att montera en rosettventil i en modern pelletspanna gör ju bara att totalverkningsgraden sjunker markant. Om ventilen är öppen ens litegrann gör ju att det alltid drar kall luft genom pannan vilket ju bara gör att genomdraget ökar och man eldar åt kråkorna samt att om man har monterat en lambdasond kommer denna att strypa ner fläkten på pannan i och med att rosettventilen späder rökgasen med syre.
Den eventuella pellets som oförbränd rasar ner i asklådan av en eller annan anledning ska ju inte brinna där i vilket fall som helst, kan ju bli en jädra fyr om det skulle bli något fel med inmatningsskruven.
Vad jag menade med mitt förra inlägg var att panntillverkaren kanske även gör vedpannor med samma luckmått och därför bara behöver tillverka ett fåtal olika luckor till sina pannor då flera modeller får samma lucka med rosettventil oavsett om den behövs eller inte.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jössehäring skrev: Vad jag menade med mitt förra inlägg var att panntillverkaren kanske även gör vedpannor med samma luckmått och därför bara behöver tillverka ett fåtal olika luckor till sina pannor då flera modeller får samma lucka med rosettventil oavsett om den behövs eller inte.
Låter inte osannolikt alls, skrämmande bara att vissa kanske öppnar den ventilen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Rosettventilen ni diskuterar kanske sitter i asklådan innuti pannan som André skriver :?:
Inte på luckan till pannan :?:
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

På ariterms hemsida finns en bild på en biomatic med rosettventil på själva luckan till asklådan så jag misstänker att det är den han menar.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Det är nog ingen rosettventil det är nog bara ett utag för askutmatningen
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är en rosetventil på fronten på asklådan, Alltså på lådan o inte på nån lucka..
Skriv svar