Vissa av er vet att jag skall byta panna. Har gått och mätt en massa rör mm. Trodde mit system gick på cirkulationspump men så var ej fallet tror jag. Jag har en elkasset som matas av returen på källarelementet och returen i pannan via cirkulationspump. Från elkassetten går det ett rör till röret mellan pannan och expansionstanken (öppen på vindan). Mitt på pannan sitter en STOR shunt med 1,1/4" rör som går till elementen (2 rör)
Min fråga...Skall jag mata systemet med pump eller fungerar självcirkulationen? Har endast termostater på vindselementen. _Finns ingen flödesventil på elementen. Rören från shunten på nya pannan är 22mm.
Självcirkulation eller cirkulationspump ?
Självcirkulation eller cirkulationspump ?
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Jag skulle nog föreslå att du sätter dit en pump (det handlar ju om rätt små summor), det kan funka med självcirkulation men då krävs det oftast att du har rätt ordentliga rör, jag har halvtums och entums rör på mina element och jag körde med ved och självcirkulation när gudrun var här och hälsade på och visst blev det varmt men det var segt och man fick köra ut 70 gradigt vatten för att det skulle bli någon värme på elementen (fast då bromsar ju den stillastående cirk.pumpen rätt mycket).
Men om du har en anläggning som är byggd för självcirkulation så kanske den funkar jättebra i och för sig.
Men om du har en anläggning som är byggd för självcirkulation så kanske den funkar jättebra i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Du har rätt. Har även pratat med två rörkrökare och de sa också att jag skulle sätta in en cirkulationspump för nya shuntar är så små så självcirkulationen inte fungerar.
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2