Termostat/vred på pannan

Skriv svar
kuse
Gallringsobjekt

Termostat/vred på pannan

Inlägg av kuse »

Hej,

Behöver hjälp att identifiera ett vred jag har på min panna, någon som vet vad den används till? (Inringad i svart)

Bild
Janfire Flex-A i Parca Norhammar 3000 -79
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Det är en dragregulator för vedeldning.

Det ska sitta en kedja från regulatorn ner till spjället i luckan längst ned,som då automatiskt öppnas/stängs beroende på temperaturen i förbränningen. Brinner det (för) bra blir det varmare och spjället stänger, när temperaturen gått ner tillräckligt så öppnar spjället igen osv.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

Ok tackar, inget jag behöver bry mig om då nu när jag kör pellets?
Janfire Flex-A i Parca Norhammar 3000 -79
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jaa ! Det skall vara en kedja mellan detta vred som går ned till dragluckan längst ned till dragluckan. Kedjan skall sitta i hålet på stången som går ut samt fästas i stången i drag luckan längs ned . Den är till för att stänga draget när pannan blir för varm vid vedeldning. Man får själv vrida på vredet och bestämma temp när den skall strypa förbränningsluften. Denna manick fungerar mycket dåligt..

Många kallar denna för dragbegrännsare vid vedeldning. ( Jag kallar denna för kokningsskydd ). Det är bättre att lära sig hur mycket ved man kan lägga in i pannan innan den kokar med fullt öppet drag i stället....

Ved Profilen..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

kuse: jo, du SKA bry dig om den när du eldar pellets: den ska vara stängd! Av med kedjan alltså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar