Behöver hjälp att identifiera ett vred jag har på min panna, någon som vet vad den används till? (Inringad i svart)
Termostat/vred på pannan
Termostat/vred på pannan
Hej,
Behöver hjälp att identifiera ett vred jag har på min panna, någon som vet vad den används till? (Inringad i svart)

Janfire Flex-A i Parca Norhammar 3000 -79
Det är en dragregulator för vedeldning.
Det ska sitta en kedja från regulatorn ner till spjället i luckan längst ned,som då automatiskt öppnas/stängs beroende på temperaturen i förbränningen. Brinner det (för) bra blir det varmare och spjället stänger, när temperaturen gått ner tillräckligt så öppnar spjället igen osv.
/johan
Det ska sitta en kedja från regulatorn ner till spjället i luckan längst ned,som då automatiskt öppnas/stängs beroende på temperaturen i förbränningen. Brinner det (för) bra blir det varmare och spjället stänger, när temperaturen gått ner tillräckligt så öppnar spjället igen osv.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Pannrumsnisse!
Jaa ! Det skall vara en kedja mellan detta vred som går ned till dragluckan längst ned till dragluckan. Kedjan skall sitta i hålet på stången som går ut samt fästas i stången i drag luckan längs ned . Den är till för att stänga draget när pannan blir för varm vid vedeldning. Man får själv vrida på vredet och bestämma temp när den skall strypa förbränningsluften. Denna manick fungerar mycket dåligt..
Många kallar denna för dragbegrännsare vid vedeldning. ( Jag kallar denna för kokningsskydd ). Det är bättre att lära sig hur mycket ved man kan lägga in i pannan innan den kokar med fullt öppet drag i stället....
Ved Profilen..
Många kallar denna för dragbegrännsare vid vedeldning. ( Jag kallar denna för kokningsskydd ). Det är bättre att lära sig hur mycket ved man kan lägga in i pannan innan den kokar med fullt öppet drag i stället....
Ved Profilen..