Urkopplad beredare i Tmw-panna..Med eller utan vatten i den?
Urkopplad beredare i Tmw-panna..Med eller utan vatten i den?
Jag skall docka en Tmw E20P pannan mot en acctank med vv beredare.
Alltså kommer jag inte använda pannans interna beredare på 105L.
Pannans övriga volym är 120L,
Fråga lyder:
Skall man ha den tom eller fylld med vatten?
1: Tom, mindre o värma upp, men frestar säkert på kopparn,
Dessutom bör den nog vara öppen i anslutningarna så det inte blir tryckbyggnad av luften i den.
2: Full, kanske håller längre, vilket egentligen kvittar då jag inte ämnar använda den, förmodligen måste den ochså va öppen mot det fria så den inte blir trycksatt. men det kanske blir mer förluster när man eldar med ved och tempen går upp o ner.
Va säger ni?
Panna kommer både eldas med ved, (när solen inte räcker)
samt pellets på vintermånaderna.
Alltså kommer jag inte använda pannans interna beredare på 105L.
Pannans övriga volym är 120L,
Fråga lyder:
Skall man ha den tom eller fylld med vatten?
1: Tom, mindre o värma upp, men frestar säkert på kopparn,
Dessutom bör den nog vara öppen i anslutningarna så det inte blir tryckbyggnad av luften i den.
2: Full, kanske håller längre, vilket egentligen kvittar då jag inte ämnar använda den, förmodligen måste den ochså va öppen mot det fria så den inte blir trycksatt. men det kanske blir mer förluster när man eldar med ved och tempen går upp o ner.
Va säger ni?
Panna kommer både eldas med ved, (när solen inte räcker)
samt pellets på vintermånaderna.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Spelar nog ingen roll, för om du har den vattenfylld och öppen till atmosfären kommer vattnet att dunsta bort ändå på en vecka: varmvattenslingorna blir tomma i vilket fall. Annars måste du ansluta till ett expansionskärl, det är en fördel ifall beredaren skulle börja läcka in vatten från pannvattnet men inte värt extra jobbet . Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Varför inte använda pannans beredare före acktankens Alltså seriekopplad) Då kommer du att tömma pannan på värme när du använder vv och sparar på värmen i acktanken.
Bara en spontan tanke.
mvh/Rayyan
Bara en spontan tanke.
mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ok, då har jag en lösning,
en tanke hade vart o köra den tom så den uppvärmda massan blir mindre,
kunde ju haft en automat luftare i toppen,
går berederen sönder kommer ju inget vatten ut genom luftaren.
Vill inte förvärma igenom den då jag skall ha en tappautomat mot acc tanken.
en tanke hade vart o köra den tom så den uppvärmda massan blir mindre,
kunde ju haft en automat luftare i toppen,
går berederen sönder kommer ju inget vatten ut genom luftaren.
Vill inte förvärma igenom den då jag skall ha en tappautomat mot acc tanken.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Varför väljer du inte bara en slavtank och låter pannan jobba som vanligt? Vad jag förstår nu så ska du koppla allt mot Acktanken eller?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En bivalentshunt kanske vore nått samt ha vatten i beredaren, Hade det varit slingor i tanken hade det varit en självklar koppling med förvärmning i beredaren o flera blandningsventiler o bivalentshunt..
Men iaf så länge du behöver värme har du ju nytta av bivalentshunten så pannan tömms på värme först, Kan ju inte va många gånger du ska behöva elda på sommaren för då ska väl solen fixa allt vv..
Dessa få gånger du har mycket vv kvar i pannan på sommaren kanske inte spelar så stor roll då du ändå eldar med ved..
Men iaf så länge du behöver värme har du ju nytta av bivalentshunten så pannan tömms på värme först, Kan ju inte va många gånger du ska behöva elda på sommaren för då ska väl solen fixa allt vv..

Dessa få gånger du har mycket vv kvar i pannan på sommaren kanske inte spelar så stor roll då du ändå eldar med ved..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bivalent blir det på tanken, kanske skulle ha två, alt ett återvinningskoppel på returen, så returen går först in i pannan, 3vägs shunt på returen.
Frågan blir som sagt om det är värt det,
Får se om tiden räcker till...
Kanske framöver.
Har man den fylld är det ju ytterligare 105l som står uppvärmt som man inte kan föra över till tanken, därav man skulle ha den tom.
Frågan blir som sagt om det är värt det,
Får se om tiden räcker till...
Kanske framöver.
Har man den fylld är det ju ytterligare 105l som står uppvärmt som man inte kan föra över till tanken, därav man skulle ha den tom.