Räkna ut antal KW

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
bamsejon
Prima virke

Räkna ut antal KW

Inlägg av bamsejon »

Hej!

Kan man på något lämpligt och enkelt sätt räkna ut hur mycket KW ett hus kan behöva använda? Kan man räkna ut detta på t.ex. skillnaden på returvärmen från radiatorerna, i kombination på hur stort huste är, hur många radiatorer man har eller liknande?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Om du vet hur mycket vatten du pumpar runt, per tidsenhet, är det sedan lätt att räkna ut effekten, genom att se skillnaden på temperatur på fram- och returledning. Problemet är väl bara att man vanligtvis inte vet hur många liter som passerar på en minut.
Ett annat sätt, om man har ackumulatortankar, är att ta tiden det tar för tankarna att sjunka från en temperatur till en annan. På grund av skiktningen är det lättast om man har laddat tankarna fullt först, och sedan står ut med att temperaturen sjunker i huset när man tar ut det sista ur tankarna. Gör man inte det får man uppskatta hur stor del av tankarna som sjunkit i temperatur, något som naturligtvis ger en större osäkerhetsmarginal.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
bamsejon
Prima virke

Inlägg av bamsejon »

apersson850 skrev:Om du vet hur mycket vatten du pumpar runt, per tidsenhet, är det sedan lätt att räkna ut effekten, genom att se skillnaden på temperatur på fram- och returledning.
Å hur räknar jag ut det? :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om du inte hittar nånstans där just dina radiatorer finns med i effektberäkningsprogram (rinkabyrör har) då kan du se iaf vid t.ex dt 30/50 hur mycket effekt varje radiator ger..

Mina radiatorer fanns med o när jag slog ihop dom totala radiatorernas effekt gav dom tillsammans 10,1 kW vid dt 50° men så varmt har inte behövts, Huset är byggt -73 o dom har efter radiatorernas effekt räknat på 50 W/m2 i radiator effekt vilket va vanligt då.. Nu brukar man räkna på dt 30 el lägre då dom flesta väljer VP som ska ha så låg temp som möjligt..
Då jag kollade nu då det va 14-17° minus så förbrukade huset ca 7 kW o då va Dt 25° (47° framledningstemp o 22° inne) men det har inte gått ut varmare än 58° o då va det -29° ute..

Dt 30 = 30° över rumstemp/50° framledningstemp
Dt 50 = 50° över rumstemp/70° framledning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamsejon
Prima virke

Inlägg av bamsejon »

Aaah, tackar.. Ska hem å räkna lite..
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vilken framledningstemperatur kan vara lämplig? 30,40 eller 50 grader?
Jag har ca 30 grader och bara manuella ventiler på elementen,samt självcirkulation.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

bamsejon skrev:Å hur räknar jag ut det? :)
Värmekapacitiviteten för vatten är 4190 J/kg*K.
En Joule är en wattsekund, en liter väger ungefär 1 kg och skillnaden på en Kelvin och en grad Celsius är samma sak.

Så om du varje sekund pumpar förbi en liter vatten, som sjunker i temperatur en grad innan den kommer tillbaka, då utvecklar du 4190 W.
Nu har man vanligtvis mindre vattenflöde och högre temperaturdifferens. Men om du pumpar förbi en liter vatten var tionde sekund (sex liter per minut) och temperaturen sjunker 10 grader är effekten fortfarande 4190 W.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar