Hej.
Jag har en gammal Parca Norahammar 2140 från 1977 och en Ecotec Bioline 20.
problemet för mig är att suget i pannan försvinner när brännaren går, vilket resulterar i att flamvakten sotar igen och brännaren stängs av efter ca 20 timmar.
Jag har ställt ner matningen till 56% för att flamman slår i taker på brännkammaren och att flamman även är orange istället för vit-gul.
Optovakten visar på ca 100-150 hela tiden och den skall ligga över 300.
Fläkten och mataren verkar gå hela tiden, utom i vila-läget naturligtvis.
Finns det någon därute som kan ge mig lite tips på vad problemet kan vara.
Jag har sotat ur skorstensfoten och rökkanalen i pannan... dock utan resultat.
Kan det vara att den nya brännaren måste ha mycket met till luft än den gamla som var en Ecotec A3?
Problem med panna och Ecotec Bioline 20
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter som att brännaren går för fet, Det är nog inte draget i pannan som försvinner då optovakten sotar igen.. Hade det varit draget hade det rykt in vilket du märkt el kännt på lukten..
Det är nog mer fläkt du behöver vilket även färgen på lågan antyder..
Slutade lågan slå i taket då du ställde ner matningen till 56%??
Det är nog mer fläkt du behöver vilket även färgen på lågan antyder..
Slutade lågan slå i taket då du ställde ner matningen till 56%??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag hade stora problem med att optovakten sotade igen, och det blev lite bättre när installatören satte ner fläkthastigheten (hm, jag tror att det var det han gjorde).
Jag köpte brännaren 2006, och senare har det visat sig att det fanns en bugg i de tidiga versionerna av brännarens programvara. Jag tror poängen var att fläkten gick för mycket vid uppstart, med resultatet att det blev för stort övertryck i pannan (jnnan draget kommit igång), något som ledde till att optovakten sotade igen. Jag uppdaterade programvaran för några månader sedan, och har inte haft några driftstörningar sedan dess. Ett tips är att kolla vilken version av programmet du har (stäng av strömmen till brännaren och slå på den igen, programversionen syns på styrboxen precis i början). Kolla sedan med din installatör vilken som är den senaste versionen. Jag fick låna en programmeringsdosa och gjorde uppgraderingen själv, det tog ett par minuter.
Att minska matningen ändrar ju mest balansen mellan bränsle och syre, så jag skulle nog inte ha gjort så. Halva bränslemängden låter ju väldigt lite.
Som en parantes kan nämnas att min installatör inte lyckades lösa problemet, trots att han hade ett infoblad från Ecotec, där de berättade om detta fel. Det var inte förrän jag tog kontakt med en annan installatör som jag fick möjlighet att uppdatera programmet. Jag frågade honom hur man får veta att det kommit en ny programversion (varför det inte finns nåt om det på Ecotecs hemsida tex), "du får ringa mig och fråga" var det enda råd han kunde ge. Lite synd, eftersom Ecotec samlar in installationsprotokoll från alla kunder och borde ha koll på vilka som fått en brännare med dålig funktion. Men det är klart, det är kanske inte så kul att beskriva problem och fel på sin hemsida ...
Jag köpte brännaren 2006, och senare har det visat sig att det fanns en bugg i de tidiga versionerna av brännarens programvara. Jag tror poängen var att fläkten gick för mycket vid uppstart, med resultatet att det blev för stort övertryck i pannan (jnnan draget kommit igång), något som ledde till att optovakten sotade igen. Jag uppdaterade programvaran för några månader sedan, och har inte haft några driftstörningar sedan dess. Ett tips är att kolla vilken version av programmet du har (stäng av strömmen till brännaren och slå på den igen, programversionen syns på styrboxen precis i början). Kolla sedan med din installatör vilken som är den senaste versionen. Jag fick låna en programmeringsdosa och gjorde uppgraderingen själv, det tog ett par minuter.
Att minska matningen ändrar ju mest balansen mellan bränsle och syre, så jag skulle nog inte ha gjort så. Halva bränslemängden låter ju väldigt lite.
Som en parantes kan nämnas att min installatör inte lyckades lösa problemet, trots att han hade ett infoblad från Ecotec, där de berättade om detta fel. Det var inte förrän jag tog kontakt med en annan installatör som jag fick möjlighet att uppdatera programmet. Jag frågade honom hur man får veta att det kommit en ny programversion (varför det inte finns nåt om det på Ecotecs hemsida tex), "du får ringa mig och fråga" var det enda råd han kunde ge. Lite synd, eftersom Ecotec samlar in installationsprotokoll från alla kunder och borde ha koll på vilka som fått en brännare med dålig funktion. Men det är klart, det är kanske inte så kul att beskriva problem och fel på sin hemsida ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...