Elda i en gammal panna?

Skriv svar
Figur
Prima virke

Elda i en gammal panna?

Inlägg av Figur »

Jag hyrde ett sommarhus för en tid.
I huset fanns en vedpanna, EGOR V-25. Husägaren hade ägt huset i 5 år men aldrig eldat i pannan. Han erbjöd mig att göra det vid behov.
Pannan hade även en fungerande elpatron, så något direkt behov fanns inte. Jag inbillar mig att elpatronen är kontinuerligt inkopplad. Även under vintern, men kanske på lågeffekt så att inget fryser sönder.
Jag kände mig lite osäker på att tända i den när det inte hade eldats på så lång tid. Visserligen öppnade jag luckan och höll handen där inne, och kände att det var lite "handvarmt" i eldstadsutrymmet.
Pannan måste ha varit långt äldre än dom 5 år som gått sedan huset bytte ägare.
Vad tror ni erfarna, hade det varit riskfritt, eller i alla fall ett lågriskprojekt att elda i pannan?

Bild
anttas
Prima virke

Inlägg av anttas »

Pannan är det väl ingen fara med att elda i,det som du kanske behöver kolla upp är väl skorstenenen om den är i eldningsbart skick dvs. att det inte är något stopp i kanalen som pannan är ansluten till och att den är tät.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Är det briketterna du tänker elda med :D
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Har det inte eldats på 5 år så kanske det inte har sotats heller?
Skulle nog kontaktat sotaren i kommunen för att se så det är ok att sätta igång att elda.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Figur
Prima virke

Ett förtydligande

Inlägg av Figur »

Briketterna i påsen är till för en utegrill. Jag hyrde huset endast för en kortare tid, och har lämnat det nu. Så jag själv skall inte elda alls i pannan.
Det fanns även en (modern) kakelugn i huset, och den eldade jag däremot i. Den var av märket Cronspisen med något modellnummer som jag inte kommer ihåg. Den hade dock en tendens att ryka in lite. Men den fungerade för övrigt. En måttlig brasa på kvällen, och muren var fortfarande varm på morgonen efter.

Jag korrigerar mig själv lite. Jag har ett foto på typskylten för "kakelugnen", som egentligen var en murad och putsad ugn. Rörspis eller Sättugn är namn som jag har hört om den typen.

Bild

Korrigering 2: Jag har kollat på nätet. Ordet "sättugn" gäller inte här. Det tycks vara någon form av gjutjärnskamin. Rörspis är ordet för en putsad kakelugn!
Skriv svar