Ja kallar ju allt ovanför Älmhult för Norrland . Allt är ju relativt...
Det snöade här inatt men det är tack och lov borta igen. Jag måste räfsa löv först för bövelen...
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Nu har det regnat oavbrutet och kraftigt i över ett dygn. Jag säger bara att det är en förbannad tur att detta inte är snö!!
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
-10° o strålande sol samt helt vindstilla
Kom ca 1,5 cm kallsnö i natt vilket är lagom mängd med några veckors mellanrum, Har ca 10 cm på marken så de behöver bara komma lite för att de ska bli vitt då o då är jag nöjd..
Typ 6-9 minus så saltas inte vägarna heller så då är allt toppen men så lär nog inte vintern bli..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Här är det ganska exakt 0°C och har varit så ett tag. Kommit typ 3 dm snö sen i förrgår, varav 2 dm sedan igår kväll...och det fortsätter snöa...
Bara jag får upp min nya skorsten och kan koppla in vedpannan innan det blir för kallt ute
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Här snöar det fortfarande och mer blir det tung blöt snö knappt man orkar skyffla undan skiten och råga på allt så ska det bli riktigt kallt de närmaste dagarna hoppas de läste radarbilderna upp o ner på SMHI
Nu jäklar har helvetet brakat lös! Snö över allt och det värsta är att jag precis skall åka och hämta hängrännor. Kul att sätta rännor i snöstorm..
Vi satte hängrännor under en sommar/höst på halva huset, med krokar som redan var vinklade så tog det cirka en dag med 20 meter hängrännor, 2 långa stuprör och cirka 40 krokar, och då var det regnstorm men ändå "varmt" ute.
Det blir inget roligt att montera upp det i minusgrader som du ska göra