Val av system

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jozac skrev: Det låter också som att jag skall använda min ackumulatortank. Jag trodde det var bökigare att få sånt att fungera bra?

Den är innesluten i en trälåda. Lådans totalmått är 1,5x1,5x2m, det är dock en hel del gullfiber inkluderat i de måtten.
Tas värme o vv från acktanken idag??
Om så är fallet är det bara 2 rör från pannan som ska anslutas med termiskventil i mellan, Ska du köra med acktank så är det en fördel ju mindre vatten pannan innehåller gärna inte mer än 50 liter (Bionet rymmer 50 L)

En 750 liters tank brukar vara ca 75 cm i diameter o en 1000 L ca 90 cm, Så det kan vara en tank på tom mer än 1000 L då 1300 L tanken är ca 100 cm för det är inte så vanligt att tankar isolerades så extremt mycket förr..
1800 L tanken är 120 cm i diameter så du kan gärna försöka lista ut mer vilka mått tanken har, Ev kan man få en aning om storleken på tanken om du ser hur stort exp,kärl du har..

Bioneten är istort samma panna men mindre än Biomatic o nu med extern förrådsskruv är det en riktigt bra panna som du kan justera själv med hjälp av hushållsvåg så kan jag ge dej värdena på fläkten.. :wink:
http://195.198.92.151/ariterm/BNT+12_SE_091201.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Med risk att bli jagad med blåslampa: Kontakta Värmebaronen. De kan ge dig en offert på ett helhetligt system med alla de funktioner du vill ha, och utan de du inte vill ha. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Nu har jag laddat upp ett par bilder av tanken. Det sitter ett antal rör på den rackaren. Någon med större systemförståelse kan kanske räkna ut vilka funktioner som faktisk sitter i den:
http://img140.imageshack.us/i/img1411ui.jpg/
http://img38.imageshack.us/i/img1412um.jpg/
http://img819.imageshack.us/i/img1413xl.jpg/
http://img441.imageshack.us/i/img1414nk.jpg/
http://img257.imageshack.us/i/img1416y.jpg/

Nu har jag även lagt in en offertförfrågan till värmebaronen.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

"Vi vill ha ett system som är billigt, driftsäkert och enkelt." skrev du i början.
Då kan du nog räkna bort Värmebaronen. Brännaren där har inte utvecklats på många år. Trots att verktygs- och utveckligskostnader för länge sedan är avskrivna så är priset högre idag än för några år sedan. :roll:

Annars har du kommit in på svensk pelletseldnings akilleshäl. Frågar man företag om offerter så utgår företaget från sin egen plånbok och inte vad som är bäst för kunden. Det företagen vill sälja inom brännarområdet är de brännare som genererar mest återförsäljarprovision.

Exempelvis offerten från billigtvvs.
Effecta är en modern panna med stort askutrymme som klarar sig någon månad utan åtgärder. Sätter man in en Viking Bio brännare där kan man ju lika gärna köpa en begagnad oljepanna för tiondelen av vad en Effecta kostar. En Viking Bio brännare får man rengöra varje vecka och då har man inte vunnit någonting med den fina pannan.

Ska du ha det lättskött ska du ha en undermatad brännare eller en framåtbrinnande med automatisk uraskning.

Förslaget med en 35 kW Viadrus panna och en 18 kW Roslagsbrännare är tänkt som laddpanna för tanken. Finns de som satt 20 kW brännare i Viadrus pannor och fått för låg rökgastemperatur. Skulle nog därför fungera bäst med insatsrör i skorstenen. Roslagsbrännaren går att få med tryckluftsuraskning. Hur svårt det är att sota Viadrus kanske du ska ta reda på, ser bökigt ut på bilderna av pannan.

Förslaget om Black star 16kW-paketet från BioComfort är också en ren laddpanna för tanken. Modern brännare med tryckluftsuraskning.
Betydligt bättre pris än Ariterm Bionet. Ett bra förslag om du ska ha en laddpanna.

Men först måste du bestämma om du ska ha en laddpanna för den uråldriga tanken eller en komplett pelletspanna och använda tanken som ett sommarsystem när pelletspannan är avstängd.
Tanken kommer att generera värmeförluster. Men om du har nytta av källarvärme där tanken står så spelar förlusterna ingen roll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Att tanken är gammal torde väl inte påverka så mycket (förutsatt att den är välisolerad)? Black Star verkar då vara ett vettigt alternativ. Värme i källaren är en önskvärd bonus.
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Ska du lägga sådana pengar på ett nytt värmesystem så skulle jag snegla åt värmepump, alt värmepump och dina solpaneler.

För 50 000 har du en värmepump (Berg, mark eller sjö)
Ska du borra så får du räkna med 40 000 kr för 200 meter.
Ska du plöja slang kan du nog komma undan med 20 000. Sedan en rörmockare för en 10 000 kr. Där har du NU största ekonomiska vinsten. Men hur elpriset ser ut om 10 år är ju svårt att säga kontra pellets. Allt stiger som sagt.

Ska du köra på pellets så installera billigast möjliga med integrerad brännare. Pellets har en hel del småkostnader som gör pengar på ett år, iaf min Ulma som jag nu efter 3 år fick byta inre brännarrör på, pris 2800. Sedan tillkommer sotning och brandskyddsavgifter för ungefär 1400 kr per år. Jag säger inte att en värmepump är felfri heller, men lite mindre pill och eget arbete.

Ctc ecoflex och en luft/vattenpump kanske och dina solpaneler? Dyrt blir det nog ;D

Mitt tips är att kolla på blocket efter en ganska ny anläggning, finns många som slänger ut fina pannor nu till bra pris. Skulle själv aldrig lägga mera än 30 000 kr på panna och brännare idag.

Hur är det med skorsten föresten? Vilket skick är den i ?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Värmepump har jag räknat ut - luft tycks fortfarande vara för ineffektiva vid låga temperaturer och berg för dyrt och omfattande.

Skorsten kommer att få ett insatsrör.

Solpanelerna skulle kräva en stor insats för att ge någon egentlig effekt, dom rivs nog bort när taket läggs om.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

det är ju ett riktigt bra erbjudande nu på biomatic20+ för 39tkr inkl frakt,det ska jag själv slå till på bara tomten eller hästarna vill mig väl.funderat mycket själv kring en bra luftpump i komplement att köra innan den riktiga kylan kommer så man slipper lite pelletshantering osv och som backup.många renar tydligen luften oxå.sen en kraftig vedkamin att använda när det blir riktigt kallt och som backup vid strömavbrott SEN är då iaf jag helgarderad!!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Har också sneglat på det erbjudandet! Bra pris! Synd att man får skit o ingenting för en begagnad pelletsbrännare bara :(

Har själv kompletterat med en luft/luft pump som jag kör mot källaren så jag slipper höra fälktljudet vid sovrummen på nätterna. Övervåning värmer jag med pellets samt myseldar i min insatskamin när det är riktigt kallt. Värmepumpen får gå till det blir 10 minus eller mera, då är pelletsen effektivare.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Om du vill göra det enkelt för dig, vill köra pellets och inte vill ha en massa extra system som komplement. Köp Biomatic. Skippa alla tankar och dyl. Sätt in insatsrör och kör på. Börja med ett veckoförråd och bygg ett bulk när du har tid/råd.

Panna 39 000:-
Skosten 5 - 10 000:-
Rörläggare 10 000:-

Summa 60 000 Max. Du får ett hyfsat enkelt system. Inga krångliga kopplingar och system att tänka på. Du kan dra över i elläge om ni ska vara borta längre stunder.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jozac skrev:Att tanken är gammal torde väl inte påverka så mycket (förutsatt att den är välisolerad)? Black Star verkar då vara ett vettigt alternativ. Värme i källaren är en önskvärd bonus.
Mmm den tanken hade konstiga mått om man ser till lådan, Normalt är tankarna 190-200 cm höga så frågan är ju hur den tanken ser ut.. :roll:
Skulle nog klä av tanken o kolla upp den innan man spånar vidare på iden om eldning mot acktank för ska du använda tanken så tycker jag du ska köra mot tanken året runt även om du inte har solfångare..
Men nu blev jag lite fundersam vad de är för tank som sagt o vilket skick den är, Lite surt om den skulle vara slut o börja läcka kort tid efter installation..
Om tanken inte skulle visa sej va bra så skulle jag kolla in Biomaticen för 39000:- som dom säljer på blocket, Den ska ha spaksotning mm så du blir inte besviken för måste du skaffa ny tank oxå blir det ganska mycket dyrare med acktankssystem än ren pelletspanna..
Kanske göra bulkförråd där acktanken är idag istället o fylla via fönstret ;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kan det inte vara en gammal oljetank som blivit "tekniktank" och volymförstoring till elpannan?
Jag skulle inte tigga om problem utan snabbt beställa biomaticpannan innan den tar slut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AnaMatronic skrev:Inga krångliga kopplingar och system att tänka på. Du kan dra över i elläge om ni ska vara borta längre stunder.
Elen går in automatiskt som backup om pelletsen skulle stanna :wink:
Men finns bara pellets i förrådet o asklådan är tömd ska pannan gå utan problem i 1,5-2 månader med TS förbrukning :D
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Ännu bättre ju.

En annan var ju lite snål och skaffade UL. Så där får man sova nervöst om man är på vintersemester :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Oj oj oj,

det kan bli dyrt att läsa inlägg bara för skojs skull.

Nu blev jag också lite intresserad av en Biomatic 20+, verkar vara ett bra pris.

Min fråga är om jag kan förvänta mig att få alldeles för låg rökgastemp, då pannan troligen är effektivare än anläggningen jag har idag. Eller tänker jag fel?

Ligger idag på cirka 150 grader vid nysotat.

En annan fråga är det aritherm eller thermia som tillverkar? Har inte någon kursat?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar