Då har jag precis satt in ett instatsrör på inrådan av sotaremästaren. Isolerat runt med vermikulit efter alla konstens regler. Ändå faller temperaturen så mycket. Skorstenen är 5,5 meter hög och insatsröret cirka 4 meter med en dimension på 125mm.
På inrådan i Termiaforumet installerade jag en dragberänsare (Tigex 25) och ställde om panndriften så att den har längre drifttider. Jag har ställt in dragberänsaren enligt instruktionen men den står ständigt stängd. Den hoppar bara upp tillfälligt men den glipar inte konstant under drift.
Ja tycker dock att askan ser bättre ut nu. Innan så den ut som små svarta korn, typ småsten, nu ser den mer ut som ett grått damm.
Kan det vara så att jag har för lågt drag i skorstenen?
Kan jag för att höja skorstenstemperaturen genom att öka hastigheten på rökgasfläkten. Här är jag lite fundersam för den borde väl skapa ett övertryck i skorstenen och då stänger kanske dragbegränsaren automatiskt?
Om det är som ovan? Kan jag då sänka dragbegränaren så att skorstenen ventileras bättre vid stillestånd på pannan.
Jag ska mäta temperaturerna igen imorgon för att se om dragbegränsaren trots allt gjorde någon nytta.
Många frågor. Tacksam för svar