För dåligt drag eller vad?

Skriv svar
AnaMatronic
Lärjunge!

För dåligt drag eller vad?

Inlägg av AnaMatronic »

Efter att ha konstaterat att det droppade ner i skorstenen efter att ha kört pannan i en månad ungefär fick jag lite panik. Jag mätte rökgastemperaturer direkt efter pannan och en meter ner i skorstenen. 120 grader efter pannan och 55 en meter ner.
Då har jag precis satt in ett instatsrör på inrådan av sotaremästaren. Isolerat runt med vermikulit efter alla konstens regler. Ändå faller temperaturen så mycket. Skorstenen är 5,5 meter hög och insatsröret cirka 4 meter med en dimension på 125mm.

På inrådan i Termiaforumet installerade jag en dragberänsare (Tigex 25) och ställde om panndriften så att den har längre drifttider. Jag har ställt in dragberänsaren enligt instruktionen men den står ständigt stängd. Den hoppar bara upp tillfälligt men den glipar inte konstant under drift.

Ja tycker dock att askan ser bättre ut nu. Innan så den ut som små svarta korn, typ småsten, nu ser den mer ut som ett grått damm.

Kan det vara så att jag har för lågt drag i skorstenen?

Kan jag för att höja skorstenstemperaturen genom att öka hastigheten på rökgasfläkten. Här är jag lite fundersam för den borde väl skapa ett övertryck i skorstenen och då stänger kanske dragbegränsaren automatiskt?

Om det är som ovan? Kan jag då sänka dragbegränaren så att skorstenen ventileras bättre vid stillestånd på pannan.

Jag ska mäta temperaturerna igen imorgon för att se om dragbegränsaren trots allt gjorde någon nytta.

Många frågor. Tacksam för svar :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dragregulatorn är till för att ett helvetisk sug i pipan inte ska störa förbränningen men om den är lika orörlig som en kommunalarbetare är draget nog inte speciellt högt.

Detta kan sedan beror på olika saker:
* Det bara är dåligt drag i pipan helt enkelt.
* Brännaren kör med lite för hög effekt till att pipan kan dra det ut med självdraget.

Det första är inte helt osannolikt och det sista är inget bra. En 5,5m skorsten är ju inget under av drag.

Testa att sänka effekten lite på brännaren om det går.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

När du får kondens i skorstenen måste du väl gå upp i effekt så att du får högre temperatur i skorstenen för att det inte ska bildas kondens ca. 70-75 grader 1m ner så slipper man kondensen.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

"Kan jag för att höja skorstenstemperaturen genom att öka hastigheten på rökgasfläkten." Har du verkligen rökgasfläkt? Eller menar du pelletsaggregatets tilluftsfläkt. Inte många villavärmeanläggningar har rökgasfläkt. I vilket fall måste du offra lite värme till att värma upp skorstenen annars blir du inte av med kondensvattnet. Högre rökgastemp eller om pannrummet är varmt nog så justera dragluckan så den står lite öppen när pelletsaggregatet inte är igång.
CTC 171 B med Torsby Mini .
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det är en splitterny Biomatic med rökgasfläkt i baken. Då antar jag att det blir övertryck i skorstenen? Eller ivart fall bör den skjutsa gaserna upp genom skorstenen som hjälp till skorstenens undertryck.

Pannrummet är inte så varmt då jag inte har pannan i huset. Därför är det bara några grader varmare i pannrummet än ute. Jag räknar med att klara frostfritt vintertid ungefär.

Är det inte konstigt att jag tappar så mkt i temperatur på vägen upp genom skorstenen? Jag har hört att man i en skorsten av tegel kan tappa cirka 10 grader/meter. men om den är ordentligt isolerad borde man ju inte tappa mer än någon grad/meter?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Jo då har du onekligen rökgasfläkt. Kompliserar det hela lite. Man skulle kanske kunna tänka sig ett spjäll på skorstenstoppen som fungerade lite som motdragsluckan och stängde när fläkten inte går för att hålla kvar värmen bättre i skorstenen. Jag håller med, man tycker att en isolerad rökgång med den diametern skulle hålla sig varmare .
CTC 171 B med Torsby Mini .
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Vad är det värsta som kan hända med skorstenen. Om jag sköter sotningen och askar ur ordentligt. Det kommer kanske skada botten av skorstenen? Kanske kommer askan att sätta sig som f*n i rökröret. Är det fler saker som kan gå fel?

Jag tycker dock att det verkar som att det lugnat ser sig lite sedan jag ökade drifttiderna (tack André :) ). Ska mäta temp i helgen och se. Kanske är det för att anläggningen är ny som jag inte riktigt får upp värmen?

Jag var lite fundersam när muraren satte in insatsröret. Han satte inte in en vanlig stos då den kostade nästan 1000 spänn. Han sa att man klarade sig utan. Han pregade in isolering och hällde ner bruk uppifrån. Men då blir det ju ett litet "framfall" på röret. Kan det vara idé att öppna skorstenen och klippa fort delar av insatsröret som hänger ner så att stosen blir jämn eller är det onödigt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du skulle haft en undertrycksmätare för att kunna ställa rökgasfläkten rätt, Synd att de inte sitter en inbyggd undertrycksmätare som styrt rökgasfläkten.. Då hade alltid rätt undertryck varit i eldstaden o detta tillsammans med lamd så hade de varit riktigt optimalt.. :)

Körs pannan på 20 kW nu med tankdiff 25°??
Är det forfarande blött i botten på skorsten??

Kanske tankdiff på 30-35° o pannans börvärde på 85-90°??
Typ 55-90° men då kan de iof hända att överhettningsskyddet löser ut pga eftervärmen :roll:
Men de kan va värt att testa iaf, Ju varmare pannan körs desto varmare blir även rökgaserna så i slutet av eldningen kanske de hinner bli så varmt att skorsten torkar ur..
Du skulle haft slang som är gjord för kondenserande drift med kondensfälla så kondensen runnit ut :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Jag kör så nu ja. Ska se om det verkligen kondenserar i toppen fortfarande. Men glömde termometern på jobbet dessvärre. Men askan har ju iaf blivit finare på sistone. Alltid något :)
Det är ju inte mkt fukt iaf. Det står inte vatten i botten men askan var lite fuktig. Jag kan inte heller se att det droppar för blotta ögat längre.

Ja vill inte köra mkt högre temperaturer än jag har nu pga förlusterna i marken.

Ingen som vet om instatsrörets stos mot befintlig skorsten kan ha med saken att göra?

Kan det vara en bra att sätta en sån roterande bollsnurra i toppen av röret?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kanske skulle köpa en termomatic K då får du konstant temp genom kulverten, Du kanske skulle klara dej med 50-55° ??

Kan ju höra med kompisen va han ska ha för sin termomatic K om du vill?
Fungerar som en termomatic cbj men bara med framledningsgivare, Ett litet vred som man väljer tempen den ska hålla..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Tänkte att jag skulle uppdatera lite här mest för andra som kanske har eller upplever samma problem.

Idag mätte jag undertrycket i pannan vid drift. Ariterm vill ha 15-20 Pa undertryck i eldstaden. Jag mätte min till 15 (pendlade upp till 20 ibland). En dag som denna med mycket blåsande och hårda vindbyar jobbar Tigex-25:an som en liten iller i luckan och draget var konstant.

Jag mätte upp undertrycket med rökgasfläktens leveransinställning (40%) men konstaterade att en procent jorde ganska mkt på trycket i eldstaden. Så det kan vara all idé att kolla undertrycket om man har möjlighet.

Vad det gäller kondensen så verkar det torka upp. Ja är lite inne på att det kan vara regnvatten som droppat ner också.

Jag har fått bra bevis på att dragbegränsaren funkar idag. Mätte undertrycket i eldstaden när pannan stod stilla och även om trycket inte ligger fullt så jämnt så håller det sig runt 15Pa.

Nu återstår bara att skaffa en hushållsvåg och sätta sig att mäta pellets enligt Andrés anvisningar :). Eller skaffa en lambdasond 8)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter fint att du kunde mäta upp undertrycket som även va bra :)

Du borde kanske skaffa en huv på skorsten?

Funderat på Termomatic K nå mer??
Han är nog inte dyr på den iaf då den bara ligger i kartongen på hyllan nu :wink:
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Tror inte att det kommer att funka utan lite rejäla ingrepp i systemet. Får läsa på och se om jag begriper hur den funkar :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Funkar som en shuntstyrning men den har bara framledningsgivare så den shuntar fram en konstant temp som du väljer själv hur hög du vill att den ska vara.. T.ex 50° då spelar det ingen roll att pannan är 85°
Då kan du köra diff 50/55-90°
Skriv svar