Skillnad förbrukning/rökgastemp. före och efter sotning

Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Men om du behöver borrmaskin för att få bort sotavlagringarna måste de väl vara nåt tok med förbränningen eller :roll:
Själv får jag sota tuberna en gång i veckan men sotet kan ju nästan blåsas bort sitter bara som ett fint damm..får du som kladd i dina tuber :?:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Brännkammaren och tuberna har aldrig blivit ordentligt rengjorda efter jag gick över från olja till pellets. Det var framför allt från oljetiden som jag hade avlagringar i brannkammaren och tuberna. Kör man olja i 6 år och sotning bara skett 2 ggr/år så blir det en del avlagringar...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Sotaren sotar ju mer än skorstenen, åtminstone gör min det. Visserligen hag jag kommit överens med honom om att jag sköter sotningen av det som finns under baffelplåten, men resten rensar han.

Sotarens verktyg är ju effektiva på att ta bort askan från konvektionsdelar i pannan så nog sjunker rökgastempen en del efter att sotarn varit här, på samma sätt som efter att jag själv sotat pannan som jag gör en gång i veckan.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja nu har sotaren varit här och sotning min skorsten.
Och sist jag såg före sotning var där visade strax 210C och nu efter gjord blev det 160C :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev:Ja nu har sotaren varit här och sotning min skorsten.
Och sist jag såg före sotning var där visade strax 210C och nu efter gjord blev det 160C :wink:
50 graders höjning av avgastempen tyckte äfab det va lämpligt att sota..
Så då kom sotarn lägligt för dej denna gång.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Sot isolerar värme förluster så om du har en kanal på tex 1m från pannamn till murstocken med sot i så ökar avgastempen i stocken, sotar du kanalen så strålar värman mer ut i pannrummet = lägre temp i stocken men mer värme i panrummet frågan är vad du kan göra av pannrummsärmen???? ENKEL PRINCIP SOM STÄMMER.
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar