Val av system

Skriv svar
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Bild

Här är en lösning som jag tror kan vara ok. Du kan själv välja om du vill köra solslingan eller ej. Du kan dessutom komplettera med två-tre avstängningsventiler för att koppla bort solslingan när du inte använder den.

Kanske finns det något problem jag inte tänkt på?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det går ju även koppla in bivalent shunt så värme tas i första hand från tanken om den är varm annars från pannan, Dubbla blandningsventiler så vv även tas från tanken i första hand o om de inte räcker tas de från pannan..

De man skulle ha är väl en smart styrning så att pannan värms bara om tanken blir för kall för att ge vv, Beroende på hur effektiv slingan i tanken är kan man klara vv även om den släpps ner till 40-45° medans till värme kan de behövas kanske bara 35° el mindre då tempen är runt 0° ute.. Går ju starta/stänga pannan manuellt oxå men de är ju roligt om de sköter sej själv :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Man kan klä på systemet en hel del. :)

Jag tänkte att det skulle vara så billigt som möjligt samtidigt som jag var lite orolig för legionella i tanken om man bara laddade med sol. Iom. att vi inte vet vad de är dimensionerade för.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tänkte inte att tanken ska vara bortkopplad utan vv får kanske bara bli förvärmt av slingorna på vintern då blir inget vatten stående med risk för legionella, Med slingor är risken obefintlig då det inte är nått stillastående vatten där
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Vet inte vad jag tänkte där. Legionella är ingen risk nej.

@jozac. Säg till om det är något du undrar. Men jag tror inte att du kan bygga mkt billigare än så här. Det blir inga "konstiga kopplingar" och du tar vara på solpanelerna. En smidig och lättskött anläggning om du frågar mig.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Tackar ödmjukast.
Det ser ut som en väldigt enkel lösning - det är bra.
Att låta dricksvattnet passera genom tanken och sedan pannan låter också bra.
Med hänsyn till hur tanken är placerad i rummet så tänker jag dock inte fatta slutligt beslut innan installatören varit hemma och tittat (tänker ju göra mycket själv men det är bra att det är en ackrediterad som ger det ok...).
Skulle jag välja att ta bort tanken så får det bli en ny tank och slinga (eller värmeväxlare) om jag väcker liv i solen igen. Har tittat lite på vad det skulle kosta att göra det och solvärme är ju inte särskilt dyrt (och ger inte heller så mycket) när väl de stora installationsdelarna är gjorda - paneler och enklare styrning är inte så många tusen efter bidrag.

På fredag skall jag till banken och få det sista klartecknet på pengarna och beställa pannan. Det som ser ut att kunna bli en trång sektor är att få tag på en installatör som har tid att hjälpa mig innan nyår...

Har läst runt en hel del här på forumet, det verkar vara en mindre vetenskap att trimma in systemet - ska nog överväga att låta installatören göra det med (har hittat en som bor väldigt nära och är ansluten till pellsam).
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Kom på att jag faktiskt har en direkt fråga (som jag inte lyckats hitta svar på varken på ariterm's sida eller fått svar på av jämtkraft).
Vad behöver biomatic 20+ för storlek på insatsrör i skorstenen? Det är ju en av de första härliga arbetena jag skall göra i snöfall och stormvindar...

Kopplat till det: Varför skall man lägga en isolering mellan röret och murstocken?
Jag är en stark anhängare av gammal byggteknik och har därmed svårt att förstå varför jag inte vill att så mycket värme som möjligt från rökgaserna skall värma murstocken (magasinerar och sprider värmen behagligt över tid).
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

1. I min installationsanvisning (för en nyare variant) står det att man skall ha ett 100-rör på 6 meter. Jag har dock ett 125-rör utan att skämmas då min skorsten är litta kort. Men det kan nog Ariterms ÅF svara på.

2. Utan isolering blir det kyligt i röret. Även om det vore gott att värma huset med rökgaserna så arbetar den med låga rökgastemperaturer som lätt kondenserar.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Ok.
Jag har närmare 10 meter och skulle behöva använda ett 100-rör (bedömer jag utifrån alla böjar på vägen). Det kan bli galen med andra ord?

Jag har svårt att förlika mig med tanken att det är bra att elda för kråkorna men - Välkommen till verkligheten - antar jag...
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det där med skorstenar är inte min grej så jag ber någon att svara på det. :) Men med verkningsrader på över 90% så kommer kråkorna inte få mkt att värma sig med :)
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Bra det, har ju en liten vedkamin som kan få värma murstocken och jag vet hur man hanterar svartfågel så de inte bor kvar...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Här har du chans att få en bra pelletspanna med hållbar brännare nästan till skänks.
http://www.blocket.se/sodermanland/Varm ... ?ca=10&w=3

Gäller bara att vara snabb.
Massor av pengar över till solfångare och ny tank så kan du skicka det gamla. 8) 8)

Har aldrig sett "en liten vedkamin". vedkaminer brukar inte vara små.
Är det en vanlig gammal kokskamin av gjutjärn så sandblästra den och sälj den till tokpris. Finns stollar som betalar 6000-7000 för en blästrad kokskamin som prydnad. För pengarna kan du köpa något som värmer i stället
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Jag huvudsakligen fokuserat på att köpa ett nytt system. Att köpa begagnat kan ju vara både himmel och helvete.
Väljer jag nytt så får jag garantier och har mer koll på livslängden. Har jag tänkt fel?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo riktigt i princip. Men på en Pellux med Roslagsbrännare finns inte mycket som kan gå sönder. Tåliga grejor utan rörliga delar båda två.
Jag skulle inte tveka även om det är några år gammalt.
Däremot skulle jag direkt frakta din tank och dina konstiga solfångare till återvinningen. Där skulle jag inte lägga ned en minut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan lungt beställa Biomaticen på blocket o se till att få den installerad antingen själv el med hjälp av rörkrökare, Med 10 meter skorsten är det inga problem med 100 mm slang o jag har oxå 100 mm rör men bara ca 7 meter o inga problem även då jag testade att köra på 20 kW med brännaren.. Dom rekomenderar 120 mm pipa på 6 meter har jag för mej..
Ang justeringen räcker de med att du har motdragsluckan ställd på 15 pa (ingår) sen ha en hushållsvåg till hands så gör du justeringen själv..
Det är inte svårt o ja lovar att jag ska guida dej :wink:
Det enda ang pannan som kanske kan va ide att komplettera med senare är innegivare till shuntstyrningen (om det inte ingår)
Skriv svar