Ta bort fukt i garaget
Ta bort fukt i garaget
Har efter tilläggs isolering av garaget fått problem med fukt.
Eller rättare sagt så har jag en 5-8 mm tjock svallis längs ner på fönstrena.
Dörren är isig
Dörren är allt annat än bra, och skall ytas till sommaren är det tänkt.
Fönstrena är 2 glas iso av tidigare variant.
Håller en 9-10 grader varm i garaget.
Problemet uppkommer när man tar in bilen, och al snö börjar tina upp.
är det sen kallt (-20) så bildas denna svallis, annars så har jag bara blöta fönster
Så min fråga är vad skulle ni satsa på för att ta bort den fukt som "bildas"
Någon form av Pax fläkt funderar jag på som är fukt styrd.
Eller rättare sagt så har jag en 5-8 mm tjock svallis längs ner på fönstrena.
Dörren är isig
Dörren är allt annat än bra, och skall ytas till sommaren är det tänkt.
Fönstrena är 2 glas iso av tidigare variant.
Håller en 9-10 grader varm i garaget.
Problemet uppkommer när man tar in bilen, och al snö börjar tina upp.
är det sen kallt (-20) så bildas denna svallis, annars så har jag bara blöta fönster
Så min fråga är vad skulle ni satsa på för att ta bort den fukt som "bildas"
Någon form av Pax fläkt funderar jag på som är fukt styrd.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Du har isolerat lite väl bra gentemot fönsterna och dörren 
Just nu har alltså fönsterna och dörren sämst isolering och det är där att kyla kommer in och värmen släpps ut.
Är fönsterna öppningsbara eller fasta? Har isolerglaset kondens eller är det tätt? Eftersom du har 10 grader varmt i garaget så antar jag att du har element, och vart sitter det, under fönsterna?
Du har väl friskluftsventilen öppen till garaget?
Du borde inte ha blöta fönster förövrigt, svartmögel bildas snabbt i träet/karmen.

Just nu har alltså fönsterna och dörren sämst isolering och det är där att kyla kommer in och värmen släpps ut.
Är fönsterna öppningsbara eller fasta? Har isolerglaset kondens eller är det tätt? Eftersom du har 10 grader varmt i garaget så antar jag att du har element, och vart sitter det, under fönsterna?
Du har väl friskluftsventilen öppen till garaget?
Du borde inte ha blöta fönster förövrigt, svartmögel bildas snabbt i träet/karmen.
Tanken är att byta ut både dörren och fönstrena på sikt,
Fönstren har varit öppnings bara men förra ägaren Gjorde sin egen konstruktion så i dag är de fasta.
Värmer upp garaget med golvärme
friskluftventilen är en variant som öppnar med hjälp av solvärmen, när den blir ca 5+ så öppnar den annars så är den stängd.
Vad skulle du rekommendera?
Dörren byts mycket troligt till sommaren.
(står jag på insidan med stängd dörr kan jag se dagsljuset genom karmen)
Men för att komma runt problemet förövrigt
Pax fläkt , eller en sådan här
http://shop.onoff.com/Produkter/Vitvaro ... 86723.aspx
Fönstren har varit öppnings bara men förra ägaren Gjorde sin egen konstruktion så i dag är de fasta.
Värmer upp garaget med golvärme
friskluftventilen är en variant som öppnar med hjälp av solvärmen, när den blir ca 5+ så öppnar den annars så är den stängd.
Hur snabbt bildas det. de är idag mer eller mindre helt fuktiga, samt har en iskaka på samtliga fönster längst ner.foxmulder skrev:Du borde inte ha blöta fönster förövrigt, svartmögel bildas snabbt i träet/karmen.
Vad skulle du rekommendera?
Dörren byts mycket troligt till sommaren.
(står jag på insidan med stängd dörr kan jag se dagsljuset genom karmen)
Men för att komma runt problemet förövrigt
Pax fläkt , eller en sådan här
http://shop.onoff.com/Produkter/Vitvaro ... 86723.aspx
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Om du enbart ska använda avfuktaren i garaget för detta ändamålet så tycker jag att det inte är en bra investering, eftersom det ska gå att kringå problemet på annat håll.
Kondens/fukt bildas vid dålig ventilation och för mycket fukt inomhus, i ditt fall snön
Om fönsterna är igenspikade på eget sätt så kanske någon ventilation är igensatt i karmen eller liknande, at påpeka är även att isolerglasen är av äldre typ vilket gör att dom brukar ha högt UV-värde, 2.0 eller liknande vilket inte är så bra isolering, om dom inte är så stora i mått så borde du kanske investera i 2 nya isolerglas (någon hundring hos glasmästeri, om priset är för högt så kan du fråga mig om vad mitt pris hade varit så du kan säga åt dom
)
Du skriver även att din ventil till garaget stänger under 5+, den hade jag bytt ut till en som alltid står öppen så att det ventilerar, ingen jättestor utan en normal ventil som finns till alla källare osv.
Och att du har golvvärme och inte radiatorer under fönsterna bidrar också lite.
Om jag vore du så skulle jag se till att det finns friskluft in till garaget samt kolla igenom fönsterna/isolerglasen efter ventilation.
Svartmögel kan komma snabbt, speciellt om färgen flagnat eller är dålig.
Men som det verkar så är det nog ingen fara, det är ju extremkyla på många håll i landet och det lär knappast hända något med fönsterna, och snön försvinner ju sedan och då är det inte längre lika fuktigt, det bildas alltid kondens/"is" längst ned på fönsterna eftersom det är kallast längst ned.
Men om du nu ska köpa något så hade jag köpt nya "fönster"/isolerglas beroende på hur stora dom är, istället för att köpa en avfuktare som drar el och kostar 2 000:-.
Kondens/fukt bildas vid dålig ventilation och för mycket fukt inomhus, i ditt fall snön

Om fönsterna är igenspikade på eget sätt så kanske någon ventilation är igensatt i karmen eller liknande, at påpeka är även att isolerglasen är av äldre typ vilket gör att dom brukar ha högt UV-värde, 2.0 eller liknande vilket inte är så bra isolering, om dom inte är så stora i mått så borde du kanske investera i 2 nya isolerglas (någon hundring hos glasmästeri, om priset är för högt så kan du fråga mig om vad mitt pris hade varit så du kan säga åt dom

Du skriver även att din ventil till garaget stänger under 5+, den hade jag bytt ut till en som alltid står öppen så att det ventilerar, ingen jättestor utan en normal ventil som finns till alla källare osv.
Och att du har golvvärme och inte radiatorer under fönsterna bidrar också lite.
Om jag vore du så skulle jag se till att det finns friskluft in till garaget samt kolla igenom fönsterna/isolerglasen efter ventilation.
Svartmögel kan komma snabbt, speciellt om färgen flagnat eller är dålig.
Men som det verkar så är det nog ingen fara, det är ju extremkyla på många håll i landet och det lär knappast hända något med fönsterna, och snön försvinner ju sedan och då är det inte längre lika fuktigt, det bildas alltid kondens/"is" längst ned på fönsterna eftersom det är kallast längst ned.
Men om du nu ska köpa något så hade jag köpt nya "fönster"/isolerglas beroende på hur stora dom är, istället för att köpa en avfuktare som drar el och kostar 2 000:-.
Jobbar du möjligen på floatex eller pilkington?foxmulder skrev:någon hundring hos glasmästeri, om priset är för högt så kan du fråga mig om vad mitt pris hade varit så du kan säga åt dom

Kan bara instämma med dina funderingar, ska se om jag kan få upp ventilen.
Dörren skall som sagt bytas,
Fönstren tänkte byta tilll 3-glas iso .
För min storlek skulle de kosta 1200 st från glasmästaren.
men De får nog vänta ett år till
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej igen!
Nej jag jobbar inte där =)
Hur stora är isolerglasen? Om fönsterna/karmen inte är så pass "skadade/gamla" så vore det kanske att investera i enbart isolerglas?
Att det kostar 1 200:- från glasmästare hos dig är DYRT tycker jag, om det inte är jäkligt stora fönster.
Du ska byta dörren också säger du? Då rekommenderar jag ingen billig lågkvalité, de flesta dörrar som säljs idag består ju av friggolit på insidan och av egen erfarenhet så slår sig dessa dörrar ofta vilket inte är så roligt (man märker skillnad mellan kvalité och kvalité), de flesta dörrar på byggmarknaderna eller hos Allmoge, Diplomat, Dooria, Osbydörren osv. väger kanske 20-25 kg medan riktiga dörrar väger 80 kg eller mer
så om du inte hittar någon ny av bra kvalité på kanske blocket.se så kanske du borde renovera din gamla dörr? Lägg ner en dag eller två på panel, målning osv. 
Vi ska själva köpa in lite isolerglas till vår ytterdörr för att få frostat glas på insidan, och för att undvika kondensbildning mellan enkelglasen som sitter där nu, men vi har också svårt att få friskluft till den ytterdörren just nu, det sitter ingen ventil i köket där dörren ansluter mot men jag tror att isolerglas gör en liten skillnad i alla fall.
PS, ett prisexempel, ett stor isolerglas på över 1 m2 med trippel-glas och argon och extremt lågt UV-värde + white-beläggning kostar knappt det som du angav för dina isolerglas, jag är inte helt säker på priset men jag tycker att det verkar dyrt med 1200:- :S
Nej jag jobbar inte där =)
Hur stora är isolerglasen? Om fönsterna/karmen inte är så pass "skadade/gamla" så vore det kanske att investera i enbart isolerglas?

Du ska byta dörren också säger du? Då rekommenderar jag ingen billig lågkvalité, de flesta dörrar som säljs idag består ju av friggolit på insidan och av egen erfarenhet så slår sig dessa dörrar ofta vilket inte är så roligt (man märker skillnad mellan kvalité och kvalité), de flesta dörrar på byggmarknaderna eller hos Allmoge, Diplomat, Dooria, Osbydörren osv. väger kanske 20-25 kg medan riktiga dörrar väger 80 kg eller mer


Vi ska själva köpa in lite isolerglas till vår ytterdörr för att få frostat glas på insidan, och för att undvika kondensbildning mellan enkelglasen som sitter där nu, men vi har också svårt att få friskluft till den ytterdörren just nu, det sitter ingen ventil i köket där dörren ansluter mot men jag tror att isolerglas gör en liten skillnad i alla fall.
PS, ett prisexempel, ett stor isolerglas på över 1 m2 med trippel-glas och argon och extremt lågt UV-värde + white-beläggning kostar knappt det som du angav för dina isolerglas, jag är inte helt säker på priset men jag tycker att det verkar dyrt med 1200:- :S
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ta bort fukt i garaget
Står inte om du kör in och ut ur garaget dagligen eller om det är enstaka gånger i veckan. Personligen skulle jag aldrig använda garaget som "nattparkering", alltså inte ta bilen in/ut mer än 1-2 ggr/vecka. Det är inte hälsosamt för bilen att vara fuktig, den hinner ju aldrig torka upp riktigt om den inte får stå inne i garaget åtminstonde en 3-4 dygn.skalman65 skrev:...../..... Problemet uppkommer när man tar in bilen, och al snö börjar tina upp.
är det sen kallt (-20) så bildas denna svallis, annars så har jag bara blöta fönster ...../.....
Istället för att vädra ut all värme så föreslår jag följande:
Om bilen skall in i garaget så sopa av den så mycket snö och is som är möjligt innan du kör in den i garaget.
Efter att bilen stått ca 30-60 minuter i garaget är det dax att göra första insatsen, sopa loss det som tidigare varit fastfruset och sedan samla ihop detta och ta ut snön/isen/vattnet ur garaget. Om det fortfarande är mycket fastfruset kvar blir det till att gå ut till garaget igen inom en timme och göra om proceduren igen.
Då får du ut merparten av fukten från garaget utan att ventilera ut så mycket av värmen.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Håller helt med dig där KB-U.
Garaget används som mest för andra bilen, som då rullar 4-5 reser per månad.
övrig tid försöker jag ha den i garaget.
Men det händer att man kör in första bilen eller släpet för att tina upp eller göra något arbete på dessa.
Men garage porten är i stort sett stängd större delen av tiden,
Bra tanke det har jag inte praktiserat 
Garaget används som mest för andra bilen, som då rullar 4-5 reser per månad.
övrig tid försöker jag ha den i garaget.
Men det händer att man kör in första bilen eller släpet för att tina upp eller göra något arbete på dessa.
Men garage porten är i stort sett stängd större delen av tiden,
Kod: Markera allt
Efter att bilen stått ca 30-60 minuter i garaget är det dax att göra första insatsen, sopa loss det som tidigare varit fastfruset och sedan samla ihop detta och ta ut snön/isen/vattnet ur garaget. Om det fortfarande är mycket fastfruset kvar blir det till att gå ut till garaget igen inom en timme och göra om proceduren igen.

Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Fixa ventilationen så blir du av med problemet, Både tilluft o frånluft måste finnas men i gamla otäta byggnader är det främst frånluft som är ett måste då tilluften kommer via otätheter i byggnaden
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd